Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 57 af
23. maj 2005 fra Folketingets Socialudvalg (SOU alm. del).
Spørgsmål nr. 57:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 16. maj 2005 fra Camilla og
Birthe Lundsgaard om vilkårene for handicappe de, jf. alm. del - bilag 123.
Svar:
Når en ung person har brug for hjælp i længere tid, skal kommunen tidligt i
forløbet søge at tilrette hjælpen til den unge ud fra en samlet vurdering af
den unges situation og behov på længere sigt. Hvis kommunen
vurde
rer, at
den unge har ret til revalidering, fleksjob eller førtidspension, skal der for e-
tages en egentlig arbejdsevnevurdering. Kommunen har pligt til at sikre det
oplysningsgrundlag, der er nødvendigt for at afgøre , hvilken hjælp , der er
den rigtige, når en borger henvender sig om kontanthjælp.
Kontanthjælp til unge under 25 år ydes med en særlig unge
-sats for he
n-
holdsvis hjemmeboende og udeboende. Kontanthjælpen består af faste, ska t-
tepligtige satser. Kontanthjælpssatsen er fastsat på et niveau, der gør,
at det
ikke for unge bliver et attraktivt alternativ frem for arbejde eller uddannelse
med SU.
Helt grundlæggende er ko ntanthjælp en ikke ment som en varig forsørgelse s-
ydelse. Formålet med kontanthjælp er netop at skabe et økonomisk sikker-
hedsnet for enhver, som ikke på anden måde kan skaffe det nødvendige til
sin forsørgelse. Der gælder derfor den betingelse, at forsørgelsesbehovet ik-
ke må kunne dækkes gennem andre ydelser. Personer, der har formue over
10.000 kr., kan som hovedregel ikke få kontanthjælp. Kommunen skal dog
se bort fra den del af en formue, der er nødvendig for at kunne bevare eller
opnå en nødvendig boligstandard, eller som bør bevares af hensyn til ansøg
e-
rens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder.
En børneopsparing har betydning for de n unges mulighed for at få kontant-
hjælp , forudsat at den unge kan råde over børneopsparingen. Kommunen
kan
endvidere kræve den ydede hjælp tilbagebetalt,
hvis kommunen efter en
konkret og individuel vurdering finder, at den unge inden for kortere tid vil
være i stand til at tilbagebetale den ydede hjælp
, fordi den unge inden for
kortere tid kan hæve børneopsparingen og derved råde over børneopspari n-
gen.
Afslutningsvis vil jeg godt bemærke, at al le ledige - også personer der måske
er lidt længere væk fra ar
bejdsmarkedet end andre - er omfattet af reglerne
Juni 2005
Vores sag
304-0004/05-119-0161