Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 57 af 23. maj 2005 fra Folketingets Socialudvalg (SOU alm. del). Spørgsmål nr. 57: Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 16. maj 2005 fra Camilla og Birthe Lundsgaard om vilkårene for handicappe de, jf. alm. del - bilag 123. Svar:   Når en  ung person har brug for hjælp i længere tid, skal kommunen tidligt i forløbet søge at tilrette hjælpen til den unge ud fra en samlet vurdering af den unges situation og behov på længere sigt.    Hvis kommunen vurde rer, at den unge har ret til revalidering, fleksjob eller førtidspension, skal der for e- tages en egentlig arbejdsevnevurdering.  Kommunen har pligt til at sikre det oplysningsgrundlag, der er nødvendigt for at afgøre  , hvilken hjælp  , der er den rigtige, når  en borger henvender sig om kontanthjælp. Kontanthjælp til unge under 25 år ydes med en særlig unge -sats for he n- holdsvis hjemmeboende og udeboende. Kontanthjælpen består af faste, ska   t- tepligtige satser. Kontanthjælpssatsen er fastsat på et niveau, der gør, at det ikke for unge bliver et attraktivt alternativ frem for arbejde eller uddannelse med SU. Helt grundlæggende er ko  ntanthjælp  en ikke ment som en varig forsørgelse s- ydelse. Formålet med kontanthjælp er netop at skabe et    økonomisk  sikker- hedsnet for enhver, som ikke på anden måde kan skaffe det nødvendige til sin forsørgelse. Der gælder derfor den    betingelse, at forsørgelsesbehovet  ik- ke må kunne  dækkes   gennem andre ydelser. Personer, der har formue over 10.000 kr., kan som hovedregel ikke få kontanthjælp.     Kommunen skal dog se bort fra den del af en formue, der er nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard, eller som bør bevares af hensyn til ansøg e- rens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder. En børneopsparing har betydning for de n unges mulighed for at få  kontant- hjælp  , forudsat at den unge kan råde over børneopsparingen.   Kommunen kan endvidere kræve den ydede hjælp tilbagebetalt, hvis kommunen efter en konkret og individuel vurdering finder, at den unge inden for kortere tid vil være i stand til at tilbagebetale den ydede hjælp , fordi den unge inden for kortere tid kan hæve børneopsparingen    og derved råde over børneopspari  n- gen. Afslutningsvis vil jeg godt bemærke, at al  le ledige - også personer  der måske er lidt længere væk fra ar bejdsmarkedet end andre - er omfattet af reglerne Juni 2005 Vores sag 304-0004/05-119-0161
2/2 om beskæftigelsestilbud.   Jeg vil gerne i den sammenhæng slå fast, at det er regeringens holdning er, at selv en lille tilknytning til arbejdsmarkedet er bedre end slet ingen. Særligt til bemærkningen om , at regeringen - i sin integrationsplan - foreslår, at unge kontanthjælpsmodtagere mellem 18 og 25 år får pligt til at begynde på en relevant kompetencegivende uddannelse, skal jeg bemærke   , at forsla- get alene gælder   unge, der ikke har andre problemer end ledighed og ikke er forsørgere.