Folketingets Socialudvalg Dato: 20. juni 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  19.  maj  2005 følger hermed  –  i 5 eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr. 53 (SOU Alm. del). Spørgsmål nr.   53: ” Ministeren  bedes  kommentere  henvendelsen  på  alm.  del   -  Bilag  118  om vejledning om støtte til køb af bil efter servicelovens § 99.  ” Svar: Den  omtalte  henvendelse  vedrører   Vejledning  nr.  5  af  11.  januar  2005  om støtte til køb af bil efter servicel  ovens § 99, dvs. handicapbil. Den nye vejledning er knyttet an til bekendtgørelse nr. 20 af 11. januar 2005, der har virkning fra den 1. januar 2005. I henvendelsen kritiseres (1)  den nye bekendtgørelse s regler om afdragsfrihed for lån til køb af bil for personer, der er under uddannelse og (2)  mulighederne  for  at  yde  støtte   til  de  omkostninger,  der  i  øvrigt  er forbundet med at have bil. 1. Omlægningen af adgangen til a t få afdragsfrihed Indtil den 1. januar 2005 kunne personer under uddannelse få afdragsfrihed for lån til køb af handicapbil, hvis de   var uden erhvervsindtægt.   Bruttoreva- lideringsydelse blev ikke betragtet som erhvervsindtægt. Der blev imidlertid med bekendtgørelsen gennemført en omlægning af m u- ligheden  for  at  få  afdragsfrihed .  Herefter  kan  personer  under  uddannelse, hvis  årlige  erhvervsindtægt eller  anden  ydelse,  der  træder  i  stedet  for  e  r- hvervsindtægt,   ikke overstiger et årligt beløb   på ca. 23.000 kr .  få afdragsfr i- hed.  Bruttorevalideringsydelse  bliver  i  denne  forbindelse  betragtet  som  en Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] KPU/ J.nr. 222-1522
2 ydelse, der træder i stedet for   erhvervsindtægt i modsætning til eksempelvis SU og pensionsindtægt. De nye regler giver således   i forhold til tidligere mulighed for SU – modt   a- gere for  at tjene op til ca. 23.000 kr. i form af erhvervsindtægt, uden at de mister  muligheden  for  afdragsfrihed.  Samtidig  sker  der  imidlertid  en  be- grænsning  for  modtagere  af  bru  ttorevalideringsydelse,  idet  de  efter  de  nye regler ikke vil have mulighed for afdragsfrihed. På den baggrund vil jeg  analysere mulighederne for, om reglerne kan blive tilpasset,  sål edes  at  personer,  der  modtager  halv  bruttorevalideringsydelse, ikke vil være a  fskåret fra at få afdragsfrihed. 2. Muligheder for at yde støtt e til de omkostninger, der i øvrigt er forbundet med at have bil. Henvendelsen  argumenterer  for,  at  der  bør  være  adgang  til  at  yde  støtte  til merudgifter  til  driften  af  en  handicapbil,  fordi  unge  på  samme  a lder  og  i samme livssituation ikke  vil eje  eller overhovedet have råd til at køre egen bil. Der refereres til følgende fra den ovennævnte vejledning   : ” Generelt kan der ikke efter § 84 ydes støtte til andre udgifter, som fx forsikring, reparati o- ner, benzin, m.v. på en bil.” Henvendelsen gengiver ikke vejledningen på  fyldestgørende måde. Det anf  ø- res således i ve jledningens pkt. 59 bl.a. følgende: ” Generelt kan der ikke efter § 84 ydes støtte til andre udgifter, som fx forsi k- ring, reparationer, benzin, m.v. på en bil. På tilsvarende måde som efter se   r- vicelovens § 28 kan der i særlige tilfælde ydes hjælp til betaling til driftsu d- gifter.  Det  vil  fx  gælde,  hvis  det  kan  sandsynligg  ø ikke ville have haft bil, hvis der ikke var et særligt kørselsbehov som følge af den  pågældendes  nedsatte  fu   nktionsevne.  Det  vil  endvidere  være  tilfældet, hvis den pågældende som følge af sit handicap har en ekstraordinært stor og driftsmæssig kos  tbar bil – fx en MPV   -bil eller en bus.” Der  er  således  i  særlige  tilfælde  mulighed  for  at  yde  støtte  efter  §  84 til driftsudgifter til en handicapbil. Eva Kjer Hansen /Frode Svendsen