Folketingets Socialudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
4. juli 2005
004
-
000199
Socialudvalget har i brev 18. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål 50
(SOU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 ek semplarer.
Spørgsmål 50:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 3. maj 2005 fra Lola Hol-
lesen om HUR handicapkørsel, jf. alm. del
Svar:
Jeg kan oplyse Folketingets Socialudvalg om, at jeg har fået mange he n-
vendelser om HURs nye takstsystem for individuel handicapkørsel.
Foranlediget heraf kan jeg give følgende orientering, som jeg som også har
givet til Folketingets Trafikudvalg.
HUR har oplyst, at det nye afstandsbaserede takstsystem for individuel
handicapkørsel i modsætning til den ø
vrige kollektiv persontransport er
sammensat således, at priserne er konstant stigende i forhold til rejselæn g-
den. For rejser med almindelig kollektiv trafik er prisen konstant, hvis der
rejses over mere end 7 zoner (rejselængden kan variere fra ca. 26 til 90
km.).
Jeg har drøftet prisstrukturen for individuel handicapkørsel med HUR, og i
den forbindelse har jeg haft fokus på den netop vedtagne ændring af lov
om hovedstadsområdets kollektive persontrafik, jf. lov nr. 580 af 24. juni
2005, § 2, nr. 2, hvorefter der er indsat en ny bestemmelse som § 1, stk. 6:
Taksterne for individuel handicapkørsel ikke må være væsentligt
højere end taksten for øvrig kollektiv persontransport i hovedstad s-
området.
HUR har på den baggrund besluttet at indføre et prisloft, så ledes at ingen
enkeltture internt i hovedstadsområdet vil koste mere end 100 kr.