Folketingets Socialudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 4. juli 2005    004 - 000199 Socialudvalget har i brev 18. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål 50 (SOU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 ek  semplarer. Spørgsmål 50: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 3. maj 2005 fra Lola Hol- lesen om HUR handicapkørsel, jf. alm. del  – Svar: Jeg kan oplyse Folketingets Socialudvalg om, at jeg har fået mange he n- vendelser om HURs nye takstsystem for individuel handicapkørsel. Foranlediget heraf kan jeg give følgende orientering, som jeg som også har givet til Folketingets Trafikudvalg. HUR har oplyst, at det nye afstandsbaserede takstsystem for individuel handicapkørsel i modsætning til den ø vrige kollektiv persontransport er sammensat således, at priserne er konstant stigende i forhold til rejselæn   g- den. For rejser med almindelig kollektiv trafik er prisen konstant, hvis der rejses over mere end 7 zoner (rejselængden kan variere fra ca. 26 til   90 km.). Jeg har drøftet prisstrukturen for individuel handicapkørsel med HUR, og i den forbindelse har jeg haft fokus på den netop vedtagne ændring af  lov om hovedstadsområdets kollektive persontrafik, jf. lov nr. 580 af 24. juni 2005, § 2, nr. 2, hvorefter der er indsat en ny bestemmelse som § 1, stk. 6: ”Taksterne for individuel handicapkørsel ikke må være væsentligt højere end taksten for øvrig kollektiv persontransport i hovedstad  s- området.” HUR har på den baggrund besluttet at indføre et prisloft, så   ledes at ingen enkeltture internt i hovedstadsområdet vil koste mere end 100 kr.
Side 2 af 2 Jeg kan desuden oplyse at jeg vil skrive til samtlige amter/trafikselskaber samt Amtsrådsforeningen og Kommunernes Landsforening og gøre o  p- mærksom på den vedtagne ændring af l ovgrundlaget for individuel handi- capkørsel. På den baggrund, finder jeg ikke anledning til at kommentere den konkrete henvendelse fra Lola Hollesen yderligere, idet jeg kan oplyse, at Lola Hol- lesen har fået svar på hendes henvendelse fra Transport  - og Energiministe- riet . Med venlig hilsen Flemming Hansen