Folketingets Socialudvalg Dato: 1. juni 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  18.  maj  2005 følger hermed  –  i 5 eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr. 49 (SOU Alm. del). Spørgsmål nr.   49: ” Ministeren  bedes  oplyse,  om  ministeren  er  indstillet  på,  at  iværksætte  et oplysningsarbejde  vedrørende  prostitution,  der  fokuserer  på  efterspørgslen, herunder købernes ansvar, samt hvilke organisationer der i den sammenhæng er relevante at inddrage?” Svar: I Danmark er prostitution defineret som et socialt problem, og med regerin- gens handlingsplan for de svageste grupper ”Det fælles ansvar   ” fra 2002  slås det  fast,  at  der  er  store  negative  helbredsmæssige  og  sociale  kons  ekvenser ved at være prostitueret  , og at selve prostitutionsdebuten ofte er begrundet i sociale årsager. Som opfølgning på    ” Det fælles ansvar  ”  kom jeg den 14. april i år med mit forslag  til  en  helhedsorienteret  indsats  overfor  den  enkelte  prostituerede, nemlig handlingsplanen ”Et andet liv”  . ”Et andet liv” indeholder en række tiltag, der skal give de prostituerede m u- lighed for at træffe nogle valg, som kan give dem et bedre liv. Blandt ande  t oprettes  der  opsøgende  teams,  der  skal  rådgive  de  prostituerede  om  blandt andet  sociale  og  sundhedsmæssige  forhold,  og  der  oprettes  en  internet  -  og telefonrådgivning, hvor de prostituerede kan henvende sig an onymt. For at forebygge prostitution blandt udsatte unge skal personalet, der arbej- der  med  denne  gruppe,  efteruddannes  i  opsporing  af  prostitutionslignende adfærd, og der afsættes en pulje til psykologbehandling af de udsatte unge, som er eller har været på vej ind i prostitution. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] SGF/ J.nr. 647-74
2 Handlingsplanen  er  altså   en  social  indsats  specifikt  målrettet  den  enkelte prostituerede eller udsatte unge. For så vidt angår   efterspørgslen , er det meget vigtigt at have for øje , at der er tale  om  to  meget  forskellige  problemstillinger,  som  henholdsvis  kunderne har, og de prostituerede har. De prostituerede er socialt udsatte. Det er kun- derne ikke. Det skal dog ikke udelukke, at der også sættes fokus på efterspørgselsside n. Derfor er det også sådan  , at der i forbindelse med oprettelsen af telefon- og internetrådgivning en  til  de  prostituerede,  også  oprettes  en  telefonlinie -  og internetlinie, som kunderne har mulighed for at henvende sig til med henblik på rådgivning om hjælpemuligheder . Begge rådgivninger  vil blive forankret i det kompetencecenter, som er ved at blive oprettet i forbindelse med gen- nemførelsen af anbefalingerne i ”Et a  ndet liv”. Eva Kjer Hansen /Peter Juul