Stormgade 2-6
1470 København K
T 33 95 13 10
F 33 95 13 11
www.minff.dk
[email protected]
Folketinget
Socialudvalget
Christiansborg
1240 København K
MINISTEREN
J.nr. 05-0802-00005
Init.: TDA
Dato: 11. maj 2005
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 1. april 2005 følger hermed i
5 eksemplarer ministeren for familie- og forbrugeranliggenders besvarelse af
spørgsmål nr. 28 (SOU alm. del).
Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse, hvorvidt der kan skelnes mellem et varigt og et forbigående tab
af forældreevne?
Svar:
Jeg har fået oplyst, at Socialudvalgets spørgs mål vedrører tab af forældreevne i forbinde l-
se med beslutning om tvangsadoption.
Jeg har forstået spørgsmålet sådan, at der spørges om, i hvilket omfang der for at genne m-
føre en tvangsadoption kræves et midlertidigt eller et varigt tab af forældreevne.
Begrebet forældreevne eksisterer ikke i adoptionslovgivningen.
Adoptionsloven og praksis bygger grundlæggende på et princip om, at en adoption kun
gennemføres, når den kan anses for at være til gavn for barnet. Dette princip gælder, ua n-
set om det drejer sig om en frivillig adoption eller en tvangsadoption. Der er dog næppe
tvivl om, at en beslutning om tvangsadoption på grund af dens indgribende karakter no r-
malt kun vil ske i de tilfælde, hvor forældrene ikke længere har forældreevne. Det vil
derfor indgå i overvejelserne, om forældremyndighedsindehaveren(e) på længere sigt ø n-
sker og kan varetage omsorgen for barnet.
En tvangsadoption er en adoption, der gennemføres uden samtykke fra forældremyndig-
hedsindehaveren(e).
Af adoptionslovens § 9, stk. 2, fremgår, at såfremt der ikke kan opnås samtykke fra fo r-
ældremyndighedsindehaveren(e), kan adoptionsbevilling i helt særlige tilfælde meddeles,
såfremt hensynet til barnets tarv afgørende tilsiger dette. Er barnet undergivet børne - og
ungdomsforsorg, kræves samtykke fra Ankestyrelsen.
Af forarbejderne til adoptionsloven (Justitsministeriets adoptionsudvalgs betænkning nr.
624 af 1971) til § 9, stk. 2, fremgår, at bestemmelsen navnlig kan anvendes over for børn,
der igennem længere tid af kommunen har været anbragt i privat familiepleje, hvor pleje-
forældrene ønsker at adoptere barnet, og hvor de biologiske forældre har undladt at opret-
holde en rimelig kontakt med barnet. Herudover fremgår, at kravet om, at barnets tarv
afgørende skal tilsige en tvangsadoption, bør fortolkes meget strengt. Tvangsadoption