Folketingets Socialudvalg
Dato: 17. marts 2005
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 10.
marts 2005 følger hermed i 5 eksemplarer socialministerens svar på
spørgsmål nr. 14 (SOU Alm. del).
Spørgsmål nr. 14:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21. december 2004 fra In-
spektørkollegiet ved Danmarks forsorgshjem om ændringen i den kommuna-
le struktur, jf. alm. del bilag 39
Svar:
Inspektørkollegiet har sammen med formanden for Sammenslutningen af
Nærudvalg i Danmark i brevet til Socialudvalget peget på en række punkter,
der giver dem anledning til bekymring. I det følgende refereres bekymrings-
punkterne, og der gives et svar på dem:
Når myndighedsansvaret flyttes fra amter til kommuner, kan det så
betyde, at selvmøderprincippet reelt kommer under pres?
Der vil ikke i forbindelse med kommunalreformen blive ændret på borg erens
ret til selv at møde op (selvmøderprincippet) på et forsorg shjem.
De hjemløse, der ofte har meget svært ved at komme i kontakt med
de kommunale forvaltninger, risikerer at få endnu sværere ved dette,
når myndighedsansvaret overføres til kommunerne. Hvordan kan det
sikres, at det ikke sker?
Vi har eksempler på, at der går op til 2 mdr. før en hjemløs med o p-
hold på en § 94 boform har mulighed for at få en tid ved en komm u-
nal sagsbehandler.
Ved kommunalreformen vil større og mere bæredygtige kommuner få det
fulde myndigheds-, forsynings- og finansieringsansvar på det sociale omr å-
de. Dvs. at kommunerne i modsætning til i dag skal være med til at finansie-
re deres borgeres ophold på forsorgshjem. Kommunerne får med kommuna l-
reformen et betydeligt incitament til at gøre en indsats for disse borgere.
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
JAP/ J.nr. 646-435