Folketingets Socialudvalg Dato: 18. marts 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  2.  marts  2005 følger hermed –  i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 10 og 11 (SOU Alm. del). Spørgsmål nr.  10: ”Ministeren  bedes  kommentere  henvendelsen  af  16.  januar  2005  fra  Bjørn Larsen  vedrørende  medtagelse af  social  pension til  Grønland, jf.  alm.  del - bilag  25.  Ministeren  bedes  endvidere  oversende  udvalget  alle  tidligere  do- kumenter vedrørende sagen.” Svar: Brevet af 16. januar 2005 fra Bjørn Larsen indeholder ikke væsentlige nye oplysninger eller argumenter i forhold til de tidligere henvendelser til Soci- aludvalget. Jeg kan derfor henvise til mine besvarelser af Socialudvalgets spørgsmål nr. 171, samlingen 2003 -04 og Socialudvalgets spørgsmål nr. 7, samlingen 2004-05 . Jeg skal dog bemærke, at selvom der ikke kan udbetales dansk pension når man flytter til Grønland, så kan der ikke stilles spørgsmålstegn ved folk  e- pensionens beståen , sådan som Bjørn Larsen anfører.  Som jeg redegør for i min besvarelse af spørgsmål 11  (se nedenfor),har   ordningen i forhold til Grønland bestået meget længe, og  regeringen står naturligvis fuldt ud bag den politiske aftale fra 2000, hvorefter folkepensionen fortsat skal være grundlaget for nuværende og kommende pensionister. Jeg kan også bemærke, at Bjørn Larsen  som udgangspunkt er berettiget til grønlandsk folkepension på l ige fod med andre bosat i Grønland, men det er muligt, at han ikke får noget udbetalt på grund af de grønlandske regler om indtægtsregulering. Jeg  har  tidligere  besvaret  2  spørgsmål   fra  Socialudvalget  i  anledning  af Bjørn Larsens henvendelser. Disse – og Bjørn Larsens breve - vedlægges til Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] NHD/ J.nr. 041-881
2 udvalgets  orientering.  Endvidere  vedlægges  to  svar  til  Line  Barfod  (EL), samt ét svar til Pia Kristensen (DF)  om samme problemstilling. Spørgsmål nr. 11: ”Ministeren  bedes  redegøre  for  hvornår  det  eksisterende  regelsæ t  i  relation til  Grønland  er  gennemført,  hvad  begrundelsen  for  vedtagelsen  var,  samt hvor mange mennesker, der skønsmæssigt er omfattet af reglerne. Ministeren bedes i forlængelse heraf redegøre for, hvad det vil koste at ændre loven så dansk optjent folkepension kan medtages til Grønland af såvel danskere som grønlændere,  og  ministeren  bedes  i  den  forbindelse  kommentere,  hvorvidt ministeren  finder  det  rimeligt,  at  man  kan  medtage  folkepensionen  til  fx Frankrig, men ikke til Grønland.” Svar: Den  eksisterende  regelsæt  efter  lov  om  social  pension  har  været  gældende siden denne lovs indførelse i 1984. Der er således tale om en ordning af æ l- dre dato. Ordningen  er  en  naturlig  og  direkte  følge  af,  at  Danmark  og  Grønland  har selvstændige  pensionslove,  samtidig  med  at  den  nordiske  konvention  om social sikring ikke gælder i forholdet mellem de forskellige dele af rigsfæl- lesskabet. Der  optjenes  derfor  ret  til  pension,  uanset  hvor  man  bor  i  rigsfællesskabet, men  den  udbetalte  pension  afhænger  af,  hvor  man  bosætter  sig  som  folke- pensionist. Det er meget vanskeligt, at fastslå præcist , hvor mange personer der er berørt af disse regler. Derfor vil en vurdering af, hvor meget det vil koste at æn dre reglerne være forbundet med en række usikre antagelser og skøn. Med bety- delig usikkerhed skønnes merudgifterne til dansk folkepension i Grønland at kunne beløbe sig til i størrelsesordenen 10-20 mio. kr. årligt  for Danmark. En  ordning  efter  internationalt  forbillede  vil  herudover  have  økonomiske konsekvenser for Grønland Hertil kommer udgifter til førtidspension, der i givet fald skulle ændres efter de samme principper som folkepension. Som jeg har redegjort for i mit svar på Socialudvalgets spørgsmål   nr. 7, sam- lingen 2004-05, så er der i forholdet mellem Danmark og Grønl and, og for- holdet mellem Danmark og fx Frankrig, tale om to forskellige ordninger, der har sin baggrund i henholdsvis de særlige forhold inden for Rigsfællesskabet
3 og de særlige forhold inden for Det Europæiske Fællesskab. Begge ordnin- ger er derfor rimelige ud fra forudsætningerne for dem. Eva Kjer Hansen /Bent Nielsen Bilag vedlagt: Svar på Socialudvalgets spørgsmål   nr. 171, samlingen 2003-04, Socialu d- valgets spørgsmål nr. 7 , samlingen 2004-05, svar på Spørgsmål S 4826, sa m- lingen 2003-04,spørgsmå l S 396 og spørgsmål S 1720, samlingen 2004 -05 . Breve af 23. juli og 26. september 2004 fra Bjørn Larsen.