SkatteministerietJ.nr. 2005-218-0081 DenSpørgsmål 63 og 68TilFolketingets SkatteudvalgHermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 63af 18. marts 2005 samt nr. 68 af 29. marts 2005.(Alm. del).Kristian Jensen/John Fuhrmann
Spørgsmål nr. 63: Ministeren bedes kommentere de to vedlagte artikler Advarsel mod grænsehandel og Oprør mod momshandel fra Jyllandsposten d. 12. marts 2005. I den forbindelse bedes ministeren især forholde sig til forslaget fra cand.merc.jur., ph.d. Dennis Ramsdahl Jensen fra Handelshøjskolen i Århus om at anvende § 14.2 i momsloven samt forslaget om, at der bør rejses en prøvesag.Spørgsmål nr. 68: Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 14. marts 2005 fra Lotte Bering vedrørende den systematiske omgåelse af dansk moms ved tysklandshandel, jf. alm. del bilag 37.Svar:Jeg vil gerne indledningsvis kort redegøre for de forskellige typer af handel, der kan foregå over grænserne:Grænsehandeler varer, der købes i et andet land end forbrugslandet, og som indføres til forbrugslandet af forbrugeren (den rejsende) selv og til eget brug. Ved grænsehandel gælder de udenlandske afgifts- og momsregler. Der er dog særlige regler for køb af biler, både og fly. For så vidt a ngår EU, kan den rejsende medføre en ubegrænset mængde varer, blot de er til eget privatforbrug.Dette er typisk den slags handel, der foregår når man kører ned syd for grænsen og handler spiritus, øl, vin m.m. eller når man køber eksempelvis tøj på sin f erie. Førstnævnte handel er fortrinsvis båret af den punktafgiftsbesparelse, man kan opnå og ikke så meget af momsbesparelsen.Fjernkøber varer, der leveres fra et andet land end forbrugslandet, og som indføres til forbrugslandet af køber eller købers vognmand. Det afgørende er, at varen leveres til køber i udlandet. Dette foregår til salgslandets moms. Også her gælder de særlige regler for biler, både og fly.Det er typisk den slags handel, der netop er beskrevet i artiklerne og campingbranchens special-cirkulære om tysklandshandel. Der vil som regel være tale om varer af en vis værdi før det kan svare sig, idet såvel køber som sælger skal gøre sig en del anstrengelser og overvejelser også om andre forhold end momsen.Fjernsalger varer, der leveres fra et andet land end forbrugslandet, og som indføres til forbrugslandet af den udenlandske sælger. Dette kan ske med udenlandsk moms, hvis den udenlandske forretning sælger for mindre end
280.000 kr. årligt til Danmark. Sælges der for mere end den nævnte beløbsgrænse, skal der betales dansk moms.Det vil fortrinsvis være varer af mindre værdi, der købes på denne måde, såsom bøger og CDer, hvor forsendelsesomkostningerne ikke er så store.Nærværende spørgsmål vedrører reglerne for fjernkøb i forbindelse med salg af campingvogne fra Tyskland. Som jeg netop har svaret i to onsdagsspørgsmål S 709 og 710 af den 12. april 2005 er det muligt for en dansker at købe en campingvogn til tysk moms, såfremt visse betingelser er opfyldt.Hvis campingvognen udleveres fra en dansk forhandlers tyske samarbejdspartner og køber selv står for hjemtransporten af campingvognen, så er leveringen sket i Tyskland og dermed skal der betales tysk moms af salget. En samarbejdspartner kan i den forbindelse være en tysk forhandler, en filial af den danske forretning eller et datterselskab. Det afgørende er, at den der udleverer campingvognen i Tyskland er momsregistreret i Tyskland.Reglerne er en naturlig følge af det indre marked, hvor EUs borgere kan købe varer i et andet EU land og tage dem med sig hjem til Danmark. Og det er selvfølgelig attraktivt at handle i et andet land, hvis der er en besparelse. Det skal her blot nævnes, at momssatsens størrelse ikke altid slår igennem i prisfastsættelsen. Med andre ord er der ikke nødvendigvis lighedstegn mellem momssatsens størrelse og besparelsen. Til illustration kan nævnes, at i England er der f.eks. ingen moms på børnetøj (og samtidig fuldt fradrag for momsudgifter for virksomheden), men børnetøj er dyrere i England end i Danmark.Skatteministeriet er opmærksom på grænsehandlen og har også udgivet en rapport herom. Seneste version af grænsehandelsrapporten er fra 2004 og kan findes på Skatteministeriets hjemmeside.I notatet fra campingbranchen sættes spørgsmålstegn ved nogle af handler ne ligesom Dennis Ramsdahl Jensen betvivler lovligheden, fordi campingvognen befinder sig i Danmark på aftaletidspunktet og derefter flyttes til Tyskland. I en artikel fra Jyllandsposten den 10. april 2005 citeres momschef i BDO Scanrevision Søren Engers for, at handlerne er lovlige.ToldSkat som kontrollerer disse virksomheder er endnu ikke stødt på uregelmæssigheder og har det generelle indtryk, at virksomhederne har sat sig godt ind i reglerne og også efterlever dem. ToldSkat er imidlertid også opmærkso m på, om der er brodne kar i branchen.
Men grænsen, for hvornår der er tale om lovlige handler og hvornår det er ulovlig momsspekulation, er flydende. Det ene yderpunkt er der, hvor der slet ikke er tvivl om, at man skal betale tysk moms, men hvornår ma n må sige stop, fordi det minder om en kulisse for tænkning i momssatserne, er svær at svare på. Umiddelbart stilles der ved en momsregistrering ikke krav til særlige forretningslokaler forretningen kan drives fra stuen eller en fiskevogn. Men er det i orden at campingvognen blot står på en parkeringsplads? Hvor grænsen præcis går, beror på en konkret vurdering, som foretages af ToldSkat i forbindelse med deres kontrolarbejde.For så vidt angår forslaget om at køre en prøvesag, så skal jeg understrege, a t Skatteministeriet ikke kører prøvesager blot for at prøve reglerne. For det første er det som nævnt ToldSkats generelle opfattelse, at reglerne efterleves og for det andet mener jeg ikke, at det ville være hverken rimeligt eller retfærdigt at anlægge et sådant søgsmål mod en tilfældig udvalgt campingforhandler.