Skatteministeriet J.nr.  2005-218 - 0081 Den Spørgsmål   63 og 68 Til Folketingets Skatteudvalg Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr.   63 af 18. marts 2005 samt nr. 68 af 29. marts 2005. (Alm. del). Kristian Jensen /John Fuhrmann
Spørgsmål nr. 63:  Ministeren bedes kommentere de to vedlagte artikler ”Advarsel mod grænsehandel” og ”Oprør mod momshandel” fra Jyllandsposten d. 12. marts 2005.  I  den  forbindelse  bedes  ministeren  især  forholde  sig  til  forslaget  fra cand.merc.jur., ph.d. Dennis Ramsdahl Jensen fra Handelshøjskolen i Århus om at anvende § 14.2 i momsloven samt forslaget om, at der bør rejses en prøvesag. Spørgsmål nr. 68:  Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 14. marts 2005 fra  Lotte  Bering  vedrørende  den  systematiske  omgåelse  af  dansk  moms  ved tysklandshandel, jf. alm. del – bilag 37. Svar: Jeg vil gerne indledningsvis kort redegøre for de forskellige typer af handel, der kan foregå over grænserne: Grænsehandel er varer, der købes i et andet land end forbrugslandet, og som indføres til forbrugslandet af forbrugeren (den rejsende) selv og til eget brug. Ved grænsehandel gælder de udenlandske afgifts- og momsregler. Der er dog særlige regler for køb af biler, både og fly. For så vidt a  ngår EU, kan den  rejsende  medføre  en  ubegrænset  mængde  varer,  blot  de  er  til  eget privatforbrug. Dette  er  typisk  den  slags  handel,  der  foregår  når  man  kører  ned  syd for grænsen og handler spiritus, øl, vin m.m. eller når man køber eksempelvis tøj    på    sin    f erie.    Førstnævnte    handel    er    fortrinsvis    båret    af    den punktafgiftsbesparelse, man kan opnå og ikke meget af momsbesparelsen. Fjernkøb er varer, der leveres fra et andet land end forbrugslandet, og som indføres til forbrugslandet af køber eller købers vognmand. Det afgørende er, at varen leveres til køber i udlandet. Dette foregår til salgslandets moms. Også her gælder de særlige regler for biler, både og fly. Det  er  typisk  den  slags  handel,  der  netop  er  beskrevet  i  artiklerne  og campingbranchens special-cirkulære om tysklandshandel. Der vil som regel være tale om varer af en vis værdi før det kan svare sig, idet såvel køber som sælger skal gøre sig en del anstrengelser og overvejelser også om andre forhold end momsen. Fjernsalg er varer, der leveres fra et andet land end forbrugslandet, og som indføres til forbrugslandet af den udenlandske sælger. Dette kan ske med udenlandsk moms, hvis den udenlandske forretning sælger for mindre end
280.000  kr.  årligt  til  Danmark.  Sælges  der  for  mere  end  den  nævnte beløbsgrænse, skal der betales dansk moms. Det vil fortrinsvis være varer af mindre værdi, der købes på denne måde, såsom bøger og CD’er, hvor forsendelsesomkostningerne ikke er så store. Nærværende spørgsmål vedrører reglerne for fjernkøb i forbindelse med  salg af campingvogne fra Tyskland. Som jeg netop har svaret i to onsdagsspørgsmål S 709 og 710 af den 12. april 2005 er det muligt for en dansker at købe en campingvogn til tysk moms, såfremt visse betingelser er opfyldt. Hvis campingvognen udleveres fra en dansk forhandlers tyske samarbejdspartner og køber  selv  står  for  hjemtransporten  af  campingvognen,  så  er  leveringen  sket  i Tyskland og dermed skal der betales tysk moms af salget. En samarbejdspartner kan i den forbindelse være en tysk forhandler, en filial af den danske forretning eller et datterselskab. Det afgørende er, at den der udleverer campingvognen i Tyskland er momsregistreret i Tyskland. Reglerne er en naturlig følge af det indre marked, hvor EU’s borgere kan købe varer i et andet EU land og tage dem med sig hjem til Danmark. Og det er selvfølgelig attraktivt  at  handle  i  et  andet  land,  hvis  der  er  en  besparelse.  Det  skal  her  blot nævnes, at momssatsens størrelse ikke altid slår igennem i prisfastsættelsen. Med andre ord er der ikke nødvendigvis lighedstegn mellem momssatsens størrelse og besparelsen. Til illustration kan nævnes, at i England er der f.eks. ingen moms på børnetøj  (og  samtidig  fuldt  fradrag  for  momsudgifter  for  virksomheden),  men børnetøj er dyrere i England end i Danmark. Skatteministeriet er opmærksom på grænsehandlen og har også udgivet en rapport herom. Seneste version af grænsehandelsrapporten er fra 2004 og kan findes på Skatteministeriets hjemmeside. I  notatet  fra  campingbranchen  sættes  spørgsmålstegn  ved  nogle  af  handler ne ligesom  Dennis  Ramsdahl  Jensen  betvivler  lovligheden,  fordi  campingvognen befinder sig i Danmark på aftaletidspunktet og derefter flyttes til Tyskland. I en artikel fra Jyllandsposten den 10. april 2005 citeres momschef i BDO Scanrevision Søren Engers for, at handlerne er lovlige. ToldSkat    som    kontrollerer    disse    virksomheder    er    endnu    ikke    stødt    på uregelmæssigheder og har det generelle indtryk, at virksomhederne har sat sig godt ind i reglerne og også efterlever dem. ToldSkat er imidlertid også opmærkso  m på, om der er ”brodne kar” i branchen.
Men grænsen, for hvornår der er tale om lovlige handler og hvornår det er ulovlig momsspekulation, er flydende. Det ene yderpunkt er der, hvor der slet ikke er tvivl om, at man skal betale tysk moms, men hvornår ma n må sige stop, fordi det minder om en kulisse for tænkning i momssatserne, er svær at svare på. Umiddelbart stilles der ved en momsregistrering ikke krav til særlige forretningslokaler – forretningen kan drives fra stuen eller en fiskevogn. Men er det i orden at campingvognen blot står  på  en  parkeringsplads?  Hvor  grænsen  præcis  går,  beror  på  en  konkret vurdering, som foretages af ToldSkat i forbindelse med deres kontrolarbejde. For  så  vidt  angår  forslaget  om  at  køre  en  prøvesag,  så  skal  jeg  understrege,  a   t Skatteministeriet ikke kører prøvesager blot for at prøve reglerne. For det første er det som nævnt ToldSkats generelle opfattelse, at reglerne efterleves og for det andet mener jeg ikke, at det ville være hverken rimeligt eller retfærdigt at anlægge et sådant søgsmål mod en tilfældig udvalgt campingforhandler.