1 Skatteministeriet J.nr. 2005-318 - 0352 Den Spørgsmål   64 - 67 Til Folketingets Skatteudvalg Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr.  64 - 67 af den 21. marts 2005. (Alm. del) Kristian Jensen /Thomas Larsen
1 Spørgsmål 64:  Mener ministeren, at der vil være behov for at sænke den danske selskabsskat yderligere, når den tyske selskabsskat bliver sænket fra 25 til 19 pct., som det fremgår af artiklen ”Schröder opfordrer til samarbejde” i Fyens Stifttidende den 18. marts 2005? Spørgsmål 65 : Hvor mange selskaber mener ministeren, der vil flytte til Tyskland som følge af, at den tyske selskabsskat bliver nedsat? Spørgsmål 66:  Hvor stor betydning mener ministeren, at det vil have for statens selskabsskatteprovenu, hvis den tyske selskabsskat bliver sat ned fra 25 til 19 pct.? Spørgsmål 67:  Hvor mange arbejdspladser vurderer ministeren, der vil forsvinde til Tyskland, hvis den tyske selskabsskat bliver sat ned fra 25 til 19 pct.? Svar på spørgsmål 64  -67: Igennem    en    længere    årrække    har    der    været    en    tendens    til    fald ende selskabsskattesatser i det mindste i OECD-landene mv. I gennemsnit (uvægtet) er satserne i OECD-landene faldet med ca. 1 pct. point pr. år. De nye OECD - og EU- lande har i øvrigt typisk lavere selskabsskat end de oprindelige. Det er en populær misforståelse, at et land tvinges til at sætte selskabsskattesatsen lige så meget ned som andre lande sætter deres selskabsskattesatser ned. Der er ud fra en saglig økonomisk analyse næppe en sådan direkte sammenhæng. Hvis den danske sats i forvejen var fastsat optimalt, og alle andre lande nedsatte deres satser med 1 pct. point, burde den danske sats måske reduceres med 0,1 eller 0,2 pct. point for fortsat at være optimal. Forklaringen på, at en række lande gradvist samtidig nedsætter deres selskabsskat, er snarere, at kapitalen bliver fortsat mere mobil over landegrænserne. Derfor stiger de samfundsøkonomiske omkostninger på nationalt niveau ved at hente provenu fra selskabsbeskatningen  på  samme  tid  i  alle landene, og selskabsskatten bliver på samme   tid   i   stadig   stigende   omfang   reelt   en   særlig   forvridende   skat   på arbejdsindkomst. Alle landene reagerer før eller siden herpå ved at nedsætte deres selskabsskattesatser. Den  tyske  nedsættelse  af  selskabsskatten  vil  trække  i  retning  af,  at  der  bliver investeret mere i tyske virksomheder. Herved vil der alt andet lige globalt være færre midler til rådighed til investeringer i andre lande. Nedsættelse af den tyske selskabsskat vil reducere de tyske kapitalomkostninger og dermed billiggøre tysk produktion og forbedre tysk konkurrenceevne. Modsat vil fornyet fremgang i tysk økonomi forbedre afsætningsmulighederne for danske virksomheder. Sandsynligvis vil de gunstige virkninger af en tysk nedsættelse af selskabsskatten dominere i det mindste på kortere sigt, mens der inv esteres mere i Tyskland og den tyske arbejdsløshed falder. På længere sigt vil den sandsynlige virkning være, at omfanget af investeringer i danske virksomheder falder. Det betyder ikke, at der vil
2 komme ret mange færre arbejdspladser i Danmark, men at der vil være mindre kapital  til  rådighed  pr.  arbejdsplads  i  Danmark.  Dette  vil  give  sig  udslag  i,  at aflønningen af dansk arbejdskraft bliver lavere end ellers. Man skal ikke overvurdere størrelsen af effekten for Danmark. Effekten på danske investeringer ved en tysk selskabsskattenedsættelse som den bebudede skal måles i få promiller og effekten på danske lønninger er endnu mindre. Den   bebudede   nedsættelse   af   den   tyske   selskabsskat   har   således   en   meget begrænset  virkning  for  dansk  økonomi,  og  giver  ikke  i  sig  selv  anledning  til overvejelser    om    en    yderligere    dansk   selskabsskattenedsættelse.   Men   den understreger   at   regeringen   har   været   fremsynet   ved   forslaget   om   en   dansk nedsættelse fra 30 til 28 pct. Hvis udviklingen fortsætter, hvorefter afkast af investeringer i dansk erhvervsliv af stadig flere virksomheder sammenlignes med afkastet i andre lande, vil det kunne give  begrundelse  for  en  yderligere  dansk  nedsættelse.  Men  siden  regeringen fremsatte forslaget om nedsættelse af selskabsskatten fra 30 pct. til 28 pct., er der ikke fremkommet nye oplysninger, der giver anledning til at ændre forslaget. Den tyske forbundskansler Schröder har i en tale i Forbundsdagen den 17. marts 2005 fremlagt en større økonomisk plan for bedre konkurrenceevne, beskæftigelse og fremtidig vækst. Først  blandt  forslagene  er  en  (fuldt  finansieret)  nedsættelse  af  den  statslige selskabsskat (Körperschaftsteuer) fra 25 pct. til 19 pct. Udover 25 pct. selskabsskat tilbageholdes 20 pct. af udbytterne, der dog refunderes ved den direkte beskatning af udbytter. Beskatning  af  tyske  selskabers  overskud  er  dog  højere,  idet  der  også  opkræves lokale skatter af selskabsindkomst. Først opkræves kommunale virksomhedsskatter. Disse skatter varierer fra 13 til 20 pct. og udgør efter de senest tilgængelige oplysninger i gennemsnit  ca. 16,3 pct. af overskuddet før skat. De kommunale selskabsskatter er fradragsberettigede ved opgørelse af grundlaget for den statslige tyske selskabsskat. Den  samlede  beskatning  af  tyske  selskabers  indkomst  udgør  således   før  den foreslåede ændring ca. 38,3 pct. og foreslås sænket med ca. 5,3 pct. til ca. 33 pct. Den tyske sammensatte selskabsskattesats vil således fortsat være højere end den danske selskabsskattesats. Provenutabet, der angives at udgøre ca. 22,5 mia. kr., forudsættes fuldt finansieret. Det  er  skitseret,  at  det  vil  ske  ved  højere  skat  for  personer  af  aktieindkomst, skærpelse af regler for mindste selskabsbeskatning og lukning af et hul gennem begrænsning af tabsfradrag for pensionskasser mv. Men disse forslag er ikke særlig
3 konkrete og er snarere et forhandlingsoplæg. Den tyske økonomi er målt ved indbyggertallet omkring 16 gange større end den danske  økonomi.  Det  umiddelbare  selskabsskatteprovenutab  pr.  pct.  point  er således  omregnet  til  danske  forhold  p å    ca.  ¼  mia.  kr.  eller  ca.  20  pct.  af  den umiddelbare effekt af en dansk nedsættelse pr. pct. point. I gennemsnit regner de tyske myndigheder således med, at skatteomkostningerne pr. beskæftiget falder med stort set det samme ved en tysk nedsættelse på go dt 5 pct. point som ved en dansk nedsættelse med 1 pct. point. Det forholdsvis langt mindre selskabsskattegrundlag i Tyskland er dels udtryk for, at  den  tyske  erhvervsudvikling  i  de  senere  år  har  været  langt  dårligere  end  i Danmark, dels et udtryk for at tyske virksomheder blandt andet på grund af den høje selskabsskattesats har haft bedre muligheder og større incitamenter til gennem skatteplanlægning mv. at begrænse selskabsskattebetalingen. Det skal tilføjes, at der ikke er sikkerhed for, at forslaget og herunder den skitserede finansiering af provenutabet gennemføres. Det skal også understreges, at idet den tyske nedsættelse af selskabsskatten delvist foreslås finansieret ved mindre lempelige regler for opgørelse af selskabsskatteindkomsten, vil virkningerne være mindre end ved en ren nedsættelse af selskabsskattesatsen. Det er således vurderingen, at en eventuel tysk selskabsskattenedsættelse vil have en meget begrænset virkning på dansk økonomi. En tysk selskabsskattenedsættelse vil  ikke  medføre  en  flytning  af  danske  virksomheder  eller  arbejdspladser  til Tyskland, men derimod på sigt have en begrænset afdæmpende  virkning på det danske lønniveau. Heller ikke statens provenu på selskabsskatten m.v. vil blive berørt i betydende omfang. I nedenstående b ilag er virkningen af en generel nedsættelse af selskabsskattesatserne søgt kvantificeret. Virkningerne af en tysk selskabsskattenedsættelse for dansk økonomi skal ikke overvurderes. Beregning af virkningerne er usikre. Det gælder især, hvis man alene skal beregne virkningerne af selskabsskattenedsættelser i enkelte andre lande så som Tyskland, hvor særlige forhold kan være gældende.
4 Bilag: Til  illustration  af  sandsynlige  størrelsesordener  er  i  det  følgende  angivet  de beregnede virkninger af en nedsættelse af selskabsskatten med 1 pct. point i alle andre lande end Danmark udført på den usikre og summariske model, der har været anvendt  til  beregning  af  virkninger  på  den  foreslåede  danske  nedsættelse  af selskabsskatten. Modellen   bygger   på,   at   nogle   invester inger   er   fuldstændig   mobile   over landegrænserne.  Selskabsbeskatning  af  afkastet  af  disse  investeringer  belaster derfor   på   ingen   måde   ejerne  af  de  investerede  midler,  der  blot  overvælter selskabsskatten     i     højere     kapitalomkostninger.     Herved     bliver     det     reelt lønmodtagerne,  der  må  bære  hele  selskabsskattebyrden  på  disse  investeringer. Andre  investeringer  er  mindre  mobile  over  landegrænsen,  hvorfor  det  i  videre udstrækning  bliver  ejerne,  der  må  bære  skattebyrden.  Forholdet  mellem  de forskellige  investeringer  er  usikkert,  men  det  er  det  almindelige  indtryk,  at  der bliver fortsat flere af den første type og færre af den anden type. Ved en (næsten) global nedsættelse af selskabsskattesatsen med 1 pct. point vil afkastet af erhvervsinvesteringer efter selskabsskat stige med ca. 1,4 pct. fra f.eks. 5,6 pct. til 5,68 pct. under forudsætning af, at der er den samme mængde kapital til rådighed  til  erhvervsinvesteringer  globalt.  I  praksis  vil  stigningen  måske  blive mindre på grund af, at selskaberne i videre udstrækning v il finansiere investeringer ved fremmedkapital og at opsparingen vil stige. Ved krav om et afkast på 5,6 pct. efter selskabsskat og en selskabsskat på 30 pct. vil en investering skulle give et afkast på 8 pct. før skat. Stiger kravet fra 5,6 pct. til 5,68 pct. og selskabsskatten fortsat er 30 pct. er kravet til afkast af en investering på ca. 8,11 pct. Der er dog også andre omkostninger ved brug af kapital i produktionen herunder ikke mindst afskrivninger. Omkostningerne  til  kapital  stiger  derfor  alene  med  op  mod  ca.  0,5  pct.  Hvis investeringerne stiger 1-2 pct. hver gang omkostningerne falder med 1 pct., vil en global nedsættelse af selskabsskatten i alle andre lande end Danmark, under disse forudsætninger, føre til, at investeringerne i dansk produktion falder med hen ved 10 mia. kr. og stiger tilsvarende i udlandet. I Danmark svarer det til hen ved 0,5-1 pct. Ved mindre kapital pr. beskæftiget til rådighed i dansk produktion vil aflønningen af dansk arbejdskraft stige mindre end ellers. Virkningen vil være hen ved ca. 0,2 pct. For en lønmodtager, der tjener 250.000 kr., svarer det til ca. 500 kr. årligt. Virkningen på selskabsskatteprovenuet af faldet i investeringer i Danmark vil være på hen ved  ¼ mia. kr., men modsat stiger afkastet før skat, hvilket     meget vel vil kunne  mere  end  opveje  virkningen  af  færre  investeringer.  Endelig  vil  lavere selskabsskat i udlandet gøre det mere fordelagtigt gennem brug af forkerte interne afregningspriser, at omplacere overskud fra Danmark til udlandet eller i mindre grad omplacere overskud i udlandet til Danmark. Netto vil selskabsskatteprovenuet således meget vel kunne blive stort set uændret.
5 Det højere globale afkast af erhvervsinvesteringer vil være til fordel for opsparerne herunder danske, der har placeret deres midler i aktier i Danmark eller udlandet. Den   endelige   virkning   vil   således   i   vidt   omfang   være   koncentreret   om lønmodtagerne,  der  vil  få  et  tab  gennem  lavere  lønstigninger  end  ellers,  mens modsat danske opsparere vil få en gevinst. Om de offentlige finans er netto styrkes eller   forringes   er   usikkert,   men   virkningen   er   sandsynligvis   i   alle   tilfælde begrænset. Den danske levestandard vil dog sandsynligvis stige en smule mindre end ellers. De skitserede overslag over størrelsesordenen af virkningerne af, at selskabsskatten faldt med 1 pct. i alle andre lande end Danmark er forholdsvis overskuelige. Da Tyskland i øvrigt udgør en beskeden andel af resten af verden, er virkningerne af den tyske nedsættelse langt mindre end de i forvejen beskedne virkninger anført ovenfor.