Skatteministeriet J.nr.  2005-518 - 0129 Den Spørgsmål   62 Til Folketingets Skatteudvalg Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr.  62 af 17. marts 2005. (Alm. del). Kristian Jensen /John Fuhrmann
Spørgsmål 62: Vil ministeren redegøre for årsagen  til forskellene i satsen for registreringsafgift mellem personbil og motorcykel? Svar: Indtil 1. oktober 1977 var afgiftsberegningen for personbiler og motorcykler den samme.   Imidlertid   blev   der   pr.   denne   dato   gennemført   en   forhøjelse   af registreringsafgiften, der dog samtidig medførte en relativt lempeligere beskatning af almindelige mindre biler. Fortsat ens afgiftsregler for personbiler og motorcykler ville så have betydet, at de dyreste motorcykler  - hvis pris uden afgift ligger på niveau med almindelige mindre personbiler - ville være blevet relativt billigere. Det var der ikke tilslutning til, og det er baggrunden for, at der samtidigt blev indført en særskilt og mere progressiv afgiftsberegning for motorcykler. En  sammenligning  mellem  afgiftsberegningen  for  biler  og  motorcykler  er  ikke blevet mindre kompleks siden da. I 1991 blev personbilernes fradrag for opfyldelse af   EF-92   miljønormerne   indarbejdet   i   afgiftsberegningen,   i   1993   lempedes registreringsafgiften  af motorcykler og i 1997 blev fradraget for airbags delvist indarbejdet i afgiftsberegningen for biler samt gennemført årlige reguleringer af progressionsknækkene for både biler og motorcykler og fra 2003 har afgiftssatserne for   almindelige   personbiler   været   afhængige   af   den   generelle   prisudvikling sammenholdt med prisudviklingen for personbiler.   Motorcyklerne var ikke omfattet af ændringen fra 2003, bl.a. fordi der ikke findes et selvstændigt nettoprisindeks for motorcykler, og det er denne seneste ændring, der har medført, at afgiftssatserne for motorcykler og almindelige personbiler for tiden er forskellige. I omstående tabel er opregnet de forskellige komponenter, der indgår i beregningen af   registreringsafgiften   af  henholdsvis  personbiler  og  motorcykler.  Som  det fremgår, er der mange an dre komponenter i afgiftsberegningen end satserne. Det   kan   på   grundlag   af   de  forskellige  beregningskomponenter  beregnes,  at motorcykler med en pris på gaden op til ca. 80.000 kr. bliver beskattet med en lavere registreringsafgift, end hvis registreringsafgiften var beregnet efter reglerne for  personbiler  uden  airbags,  mens  motorcykler  med  en  pris  på  gaden  over  ca. 80.000 kr. beskattes med en højere registreringsafgift end hvis de var beskattet som almindelige personbiler uden airbags.
Beregningskomponent Personbiler Motorcykler Afgiftspligtig værdi (salgspris inkl. moms ekskl. registreringsafgift ) Ja. Ja. Fradrag for ABS-bremser Ja. Ja. Fradrag i den afgiftspligtige værdi for airbags Ja. Nej. Tillæg til den afgiftspligtige værdi for manglende airbags Ja. Nej. Fradrag i den afgiftspligtige værdi for ESP-system Ja. Nej. Progressionsknæk 1 - 7.900 kr. Sats for progressionsknæk 1 - 0,0 pct. Progressionsknæk 2 62.700 kr. 14.500 kr. Sats for progressionsknæk 2  (april 2005) 102,7 pct. 105,0 pct. Sats over progressionsknæk  (april 2005) 177,7 pct. 180,0 pct. Spørgsmålet    om    forskellen    i    afgiftsberegningen    mellem      personbiler   og motorcykler, og herunder forskellen i progressionen, har været rejst mange gange. Jeg har dog ikke tænkt mig at forslå ændringer i disse til dels historisk betingede forskelle.