Skatteministeriet J.nr.  2005-518 - 0128 Den Spørgsmål   57 Til Folketingets Skatteudvalg Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr.  57 af 17. marts 2005. (Alm. del). Kristian Jensen /John Fuhrmann
Spørgsmål: Ministeren  anmodes  om  at  kommentere  vedlagte  artikel  ”Bilafgifter  kan  sende arbejdspladser til udlandet” i Børsen d. 15. marts 2005. I den forbindelse bedes ministeren svare på, - om ministeren er enig i de konklusioner, som artiklens forfatter kommer frem til, - og hvor stort et provenutab, der vil opstå, hvis alle danske firmabiler ikke længere bliver afgiftsbelagt i Danmark? Ministeren bedes desuden redegøre for på hvilke områder, man kan forestille sig, at det bliver nødvendigt at ændre den danske lovgivning, hvis Danmark taber sagen ved EF-domstolen? Svar: Artiklen drejer sig om generaladvokatens forslag til afgørelse af 20. januar 2005 i den såkaldte firmabil -sag (sag C-464/02). Der er tale om en traktatkrænkelsessag, som  Kommissionen  har  anlagt  mod  Danmark.  Den  drejer  sig  om,  hvorvidt  de danske regler om registreringsafgift for udenlandsk indregistrerede firmabiler er i overensstemmelse  med  EF-Traktatens  generelle  regler  om  arbejdskraftens  frie bevægelighed (artikel 39) eller ej. EF-Domstolen har endnu ikke afsagt dom, og der foreligger derfor ikke en endelig afgørelse i sagen. Domstolen har endnu ikke meddelt, hvornår der vil blive afsagt dom, og Domstolens Justitssekretariat har meddelt, at det på nuværende tidspunkt ikke kan siges, hvornå r en dom kan forventes afsagt. På  nuværende  tidspunkt  er  det  ikke  hensigtsmæssigt  at  kommentere  eventuelle konsekvenser af en dom, hvis præmisser ikke kendes, fordi sagen, som det fremgår, er   under   votering   ved   EF-Domstolen.   Sådanne   kommentarer   ville   være    af hypotetisk karakter. I denne forbindelse bemærkes, at der ikke er nogen sikkerhed for,   at   en   dom   fra   EF-Domstolen   vil   få   et   in dhold,   der   er   identisk   med generaladvokatens forslag. F.eks. har Domstolen i sin seneste dom af 17. marts 2005 vedrørende afgifter på personbiler, der medtages som flyttegods  - den såkaldte Feron-sag (sag C-170/03) - ikke fulgt generaladvokatens forslag til afgørelse af 19. maj 2004. Hvorvidt  EF-Domstolens  dom  i  firmabil-sagen  vil nødvendiggøre ændringer af reglerne om registreringsafgift for udenlandsk indregistrerede firmabiler - og i givet fald omfanget af sådanne ændringer  - vil afhænge af det resultat, EF-Domstolen når frem til, og - hvis resultatet er, at de danske regler ikke er i overensstemmelse med de nævnte regler om arbejdskraftens frie bevægelighed - hvordan præmisserne i dommen  måtte  blive  udfo rmet.  Af  samme  grund  er  det  heller  ikke  muligt  på
nuværende tidspunkt at opgøre størrelsen på det provenutab, der kan opstå. Tilsvarende  vil  EF-Domstolens  dom  og  udformningen  af  præmisserne  være afgørende for, om det vil være nødvendigt at ændre reglerne på andre områder, hvor lovgivningen   er   indrettet   på   en   sammenlignelig   måde.   F.eks.   kan   det   ikke udelukkes,   at   det   også   kan   bl ive   nødvendigt   at   underkaste   reglerne   om registreringsafgift for udenlandske leasingbiler en nærmere vurdering. Når EF -Domstolens dom foreligger, vil regeringen tage stilling til, om der er behov for at ændre den danske lovgivning. Hvis det måtte vise sig at være nødvendigt, vil regeringen fremsætte de forslag til ændringer af dansk lovgivning, som måtte være påkrævede.