SkatteministerietJ.nr. 2005-518-0128 DenSpørgsmål 57TilFolketingets SkatteudvalgHermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 57af 17. marts 2005.(Alm. del).Kristian Jensen/John Fuhrmann
Spørgsmål:Ministeren anmodes om at kommentere vedlagte artikel Bilafgifter kan sende arbejdspladser til udlandet i Børsen d. 15. marts 2005. I den forbindelse bedes ministeren svare på,-om ministeren er enig i de konklusioner, som artiklens forfatter kommer frem til,-og hvor stort et provenutab, der vil opstå, hvis alle danske firmabiler ikke længere bliver afgiftsbelagt i Danmark?Ministeren bedes desuden redegøre for på hvilke områder, man kan forestille sig, at det bliver nødvendigt at ændre den danske lovgivning, hvis Danmark taber sagen ved EF-domstolen?Svar:Artiklen drejer sig om generaladvokatens forslag til afgørelse af 20. januar 2005 i den såkaldte firmabil -sag (sag C-464/02). Der er tale om en traktatkrænkelsessag, som Kommissionen har anlagt mod Danmark. Den drejer sig om, hvorvidt de danske regler om registreringsafgift for udenlandsk indregistrerede firmabiler er i overensstemmelse med EF-Traktatens generelle regler om arbejdskraftens frie bevægelighed (artikel 39) eller ej. EF-Domstolen har endnu ikke afsagt dom, og der foreligger derfor ikke en endelig afgørelse i sagen. Domstolen har endnu ikke meddelt, hvornår der vil blive afsagt dom, og Domstolens Justitssekretariat har meddelt, at det på nuværende tidspunkt ikke kan siges, hvornå r en dom kan forventes afsagt.På nuværende tidspunkt er det ikke hensigtsmæssigt at kommentere eventuelle konsekvenser af en dom, hvis præmisser ikke kendes, fordi sagen, som det fremgår, er under votering ved EF-Domstolen. Sådanne kommentarer ville være af hypotetisk karakter. I denne forbindelse bemærkes, at der ikke er nogen sikkerhed for, at en dom fra EF-Domstolen vil få et in dhold, der er identisk med generaladvokatens forslag. F.eks. har Domstolen i sin seneste dom af 17. marts 2005 vedrørende afgifter på personbiler, der medtages som flyttegods - den såkaldte Feron-sag (sag C-170/03) - ikke fulgt generaladvokatens forslag til afgørelse af 19. maj 2004. Hvorvidt EF-Domstolens dom i firmabil-sagen vil nødvendiggøre ændringer af reglerne om registreringsafgift for udenlandsk indregistrerede firmabiler - og i givet fald omfanget af sådanne ændringer - vil afhænge af det resultat, EF-Domstolen når frem til, og - hvis resultatet er, at de danske regler ikke er i overensstemmelse med de nævnte regler om arbejdskraftens frie bevægelighed - hvordan præmisserne i dommen måtte blive udfo rmet. Af samme grund er det heller ikke muligt på
nuværende tidspunkt at opgøre størrelsen på det provenutab, der kan opstå.Tilsvarende vil EF-Domstolens dom og udformningen af præmisserne være afgørende for, om det vil være nødvendigt at ændre reglerne på andre områder, hvor lovgivningen er indrettet på en sammenlignelig måde. F.eks. kan det ikke udelukkes, at det også kan bl ive nødvendigt at underkaste reglerne om registreringsafgift for udenlandske leasingbiler en nærmere vurdering. Når EF -Domstolens dom foreligger, vil regeringen tage stilling til, om der er behov for at ændre den danske lovgivning. Hvis det måtte vise sig at være nødvendigt, vil regeringen fremsætte de forslag til ændringer af dansk lovgivning, som måtte være påkrævede.