Skatteministeriet J.nr.  2005-518 - 0126 Den Spørgsmål   51 Til Folketingets Skatteudvalg Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr.  51 af 1. marts 2005. (Alm. del). Kristian Jensen /John Fuhrmann
Spørgsmål 51: Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 1. februar 2005 fra Knud Møller Jepsen vedrørende indregistrering af autocampere, jf. alm. del - bilag 15. Svar: Knud Møller Jepsen mener, at registreringsafgiften af autocampere (campingbiler) er for høj, og foreslår at den særlige registreringsafgift af campingbiler på 60 pct. af værdien  beregnes  af  den  varebil  eller  bus,  der  sædvanligvis  er  anvendt  som udgangspunkt for opbygningen af en campingbil. Videre mener Knud Møller Jepsen, at vægtafgiften af campingbiler er for høj, og sammenligner   i   den   forbindelse   vægt-   og   udligningsafgiften   for   en   ældre dieseldrevet campingbil på ca. 16.000 kr. (egenvægt på hen ved 2.800 kg) med en kombination af en nyere benzindrevet personbil, hvor ejerafgiften udgør 4.000 kr. (11,8-12,4 km pr. liter) og en campingvogn på 800 kg, hvor vægtafgiften udgør ca. 664 kr.    Hertil    bemærkes    først,    at    der    allerede    gælder    en    særlig    ordning    for registreringsafgiften af campingbiler. Afgiften af campingbiler udgør 60 pct. af den del af værdien før afgift, der er over 12.100 kr., mens der for andre personbiler betales  102,98  pct.  af  62.700  kr.  og  177,98  pct.  af  værdien  over,  for  andre personbiler, jf. tabellen nedenfor: Tabel Almindelige personbiler Campingbiler Lav sats, pct. 102,98 0 Skalaknæk, kr. 62.700 12.100 Høj sats, pct. 177,98 60 Den  særligt  lave  registreringsafgift  for  campingbiler  blev  indført  i  1990  og  i bemærkningerne til det lovforslag, som Folketinget vedtog i januar 1990, hedder det    om    afgiftssatsen:    ”En    værdiafgift   på   60    pct.    skønnes    at   give   den afgiftsbelastning,  der  udligner  afgiften  af  den  særlige  campingindretning,  og skønnes   samtidigt   at   være   den   lavest   mulige   sats,   når   det   skal  undgås,  at campingbiler substituerer almindelige personbiler.” Formålet  med afgiftsnedsættelsen var således at ”rense” afgiften af campingbiler for den   del   af   værdien,   der   vedrører   campingindretningen   og   netop   ikke,   at campingbiler skulle blive billigere end andre større personbiler. Campingbiler, der ikke opfylder alle de særlige krav til den fordelagtige berigtigelse med  60  pct.  af  værdien  (f.eks.  kravet  om  adgang  til  opredning  af  egentlige
sovepladser for mindst 4 personer) kan berigtiges efter de retningslinier som Knud Møller   Jepsen   angiver,   men   som   almindelige   personbiler,   hvor   der   ved afgiftsberigtigelsen ses bort fra udgiften til beboelsesindretningen samt fortjeneste og moms heraf. Vægt- og udligningsafgiften af dieseldrevne personbiler, med en egenvægt på over 2.000 kg udgør 144 kr. pr. 100 kg pr. kvartal. Er en personbils egenvægt f.eks. 1.400 kg udgør vægtafgiften ca. 134 kr. pr. 100 kg pr. kvartal. Der er således en vis om end mild progression i vægtafgiftsskalaen. Når det gælder sammenligningen mellem et vogntog bestående af en personbil og en campingvogn bemærkes, at der for et sådant vogntog, udover vægtafgift eller brændstofforbrugsafgift af personbilen og vægtafgift af campingvognen, også vil være   mistede   renter   af   og   værditab   på   registreringsafgiften   af   personbilen. Registreringsafgiften af personbilen vil være langt højere end den afgift der vil kunne beregnes af en campingbil, der før afgift har samme værdi som vogntoget. Henset til, at der allerede er etableret en meget fordelagtig ordning for afgifterne af campingbiler, finder jeg allerede af den grund ikke anledning til at tage initiativ til yderligere lempelser.