SkatteministerietJ.nr. 2005-318-0333 DenSpørgsmål 41, 42 og 43TilFolketingets SkatteudvalgHermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 41, 42 og 43 af 23. februar 2005.(Alm. del).Kristian Jensen/Birgitte Christensen
Spørgsmål 41: Ministeren bedes redegøre for, om der i forbindelse med strukturreformen har været overvejelser fremme om at udvide antallet af kommuner eller områder, hvor man kan få det udvidede befordringsfra drag, jf. ligningslovens § 9 C, stk. 3, 3. pkt.?Svar:Regeringen har endnu ikke gjort sig sådanne overvejelser.Ligningslovens § 9 C, stk. 3, 3. pkt., giver for indkomstårene 2004 -2006 ret til et forhøjet befordringsfradrag for kørsel mellem hjem og arbejde. Denne ret tilkommer pendlere, som pendler mere end 100 km dagligt, og som har sædvanlig bopæl i en række kommuner, der er særskilt nævnt i bestemmelsen. Disse kommuner er udpeget ud fra to objektive kriterier, som er fastlagt af Økonomi- og Erhvervsministeriet og Indenrigs- og Sundhedsministeriet. De to kriterier baserer sig dels på den gennemsnitlige erhvervsindkomst pr. indbygger, dels på beskatningsgrundlaget i kommunen. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget om indførelsen af det forhøjede befordringsfradrag, at ordningen tages op til revision efter 2006, jf. L 30 (2003-04).Det er oplagt, at der ved denne revision i forbindelse med en eventuel videreførelse af ordningen kan tages hensyn til, at de fleste af de kommuner, der er nævnt i ligningslovens § 9 C, stk. 3, 3. pkt., ikke eksisterer som selvstændige kommuner efter 1. januar 2007, da de vil være lagt sammen med andre kommuner. Der må på det tidspunkt tages stilling til, om en ændring af ligningslovens § 9 C, stk. 3, 3. pkt., som følge af strukturreformen, bør medføre en udvidelse af kredsen af pendlere, der kan få forhøjet befordringsfradrag.Jeg kan tilføje, at en pendler, der har opnået ret til forhøjet befordrings fradrag inden udgangen af 2006, bevarer retten i 5 år, hvis vedkom mende bliver boende og i øvrigt opfylder betingelserne for at tage befordringsfradrag. Det er der ikke planer om at ændre på.Spørgsmål 42: Er ministeren enig i, at det i forbindelse med strukturreformen og i særdeleshed i forbindelse med, at der skal oprettes et begrænset antal skattecentre, må forventes, at der vil være flere pendlere, der skal rejse over 100 km frem og tilbage på arbejde hver dag? Hvis ministeren er enig i den betragtning, vil ministeren så ikke overveje at give disse pendlere mulighed for at kunne få det udvidede befordringsfradrag, jf. ligningslovens § 9 C, stk. 3, 3. pkt.?Svar: Jeg vil ikke afvise, at strukturreformen, herunder strukturændringen på skatteområdet, vil betyde, at der vil blive flere pendlere, der skal pendle mere end100 km dagligt. Regeringen påtænker dog ikke at foreslå en ændring af reglerne om
det forhøjede befordringsfradrag, der er særskilt målrettet de offentligt ansatte, hvis arbejdsplads flyttes som følge af strukturreformen. Det ville ikke harmonere med formålet med det forhøjede befordringsfradrag. Formålet med det forhøjede fradrag er nemlig at forbedre forholdene for langdistancependlere med bopæl i nogle bestemte områder af landet for at styrke befolkningsudviklingen i disse områder og give områderne st ørre del i indkomstfremgangen i de større byer. Formålet med det forhøjede befordrings -fradrag er således ikke at kompensere langdistancependlere generelt.Der er derfor ikke planer om at bruge det forhøjede befordringsfradrag til at kompensere de offentligt ansatte for, at arbejdspladsen måske flyttes længere væk fra hjemmet på grund af strukturreformen.Strukturændringen på skatteområdet skal efter planen have virkning allerede fra 1. oktober 2005. De personer, der som følge heraf kommer til at skulle pendle mere end 100 km dagligt til og fra deres arbejde ved skatteforvaltningen, vil opnå ret til forhøjet befordringsfradrag, hvis de bor i en af de kommuner, der er nævnt i ligningslovens § 9 C, stk. 3, 3. pkt.Spørgsmål 43: Mener ministeren ikke, at det vil være logisk at udvide muligheden for at få det udvidede befordringsfradrag, jf. ligningsloven § 9 C, stk. 3, 3. pkt., således at personale, der i fremtiden skal køre fra Sønderborg og Alssundområdet til Tønder, får samme muligheder for befordringsfra drag, som personale, der kører fra Tønder til Sønderborg eller Alssundområdet har i dag?Svar:Jeg forstår, at spørgsmålet tager udgangspunkt i den omstændighed, at der er planer om at oprette et skattecenter i Tønder, hvor ansatte, der i dag arbejder vedToldSkat i Sønderborg, fremover vil skulle arbejde.Idet jeg henviser til mit svar på spørgsmål 42, mener jeg ikke, at det vil være logisk at kompensere disse ansatte ved at give dem mulighed for at foretage et forhøjet befordringsfradrag.