Skatteministeriet J.nr.  2005-318 - 0333 Den Spørgsmål   41, 42 og 43 Til Folketingets Skatteudvalg Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr.   41, 42 og 43 af 23. februar 2005. (Alm. del). Kristian Jensen /Birgitte Christensen
Spørgsmål   41:    Ministeren   bedes   redegøre   for,   om   der   i   forbindelse   med strukturreformen har været overvejelser fremme om at udvide antallet af kommuner eller områder, hvor man kan få det udvidede befordringsfra  drag, jf. ligningslovens § 9 C, stk. 3, 3. pkt.? Svar: Regeringen har endnu ikke gjort sig sådanne overvejelser. Ligningslovens § 9 C, stk. 3, 3. pkt., giver for indkomstårene 2004 -2006 ret til et forhøjet   befordringsfradrag   for   kørsel   mellem   hjem   og   arbejde.   Denne   ret tilkommer pendlere, som pendler mere end 100 km dagligt, og som har sædvanlig bopæl  i  en  række  kommuner,  der  er  særskilt  nævnt  i  bestemmelsen.  Disse kommuner er udpeget ud fra to objektive kriterier, som er fastlagt af Økonomi- og Erhvervsministeriet og Indenrigs- og Sundhedsministeriet. De to kriterier baserer sig   dels   på   den   gennemsnitlige   erhvervsindkomst   pr.   indbygger,   dels   på beskatningsgrundlaget    i    kommunen.    Det    fremgår    af    bemærkningerne    til lovforslaget om indførelsen af det forhøjede befordringsfradrag, at ordningen tages op til revision efter 2006, jf. L 30 (2003-04). Det er oplagt, at der ved denne revision i forbindelse med en eventuel videreførelse af  ordningen  kan  tages  hensyn  til,  at  de  fleste  af  de  kommuner,  der  er  nævnt  i ligningslovens § 9 C, stk. 3, 3. pkt., ikke eksisterer som selvstændige kommuner efter 1. januar 2007, da de vil være lagt sammen med andre kommuner. Der må på det tidspunkt tages stilling til, om en ændring af ligningslovens § 9 C, stk. 3, 3. pkt., som følge af strukturreformen, bør medføre en udvidelse af kredsen af pendlere, der kan få forhøjet befordringsfradrag. Jeg kan tilføje, at en pendler, der har opnået ret til forhøjet befordrings fradrag inden udgangen af 2006, bevarer retten i 5 år, hvis vedkom mende bliver boende og i øvrigt opfylder betingelserne for at tage befordringsfradrag. Det er der ikke planer om at ændre på. Spørgsmål 42:  Er ministeren enig i, at det i forbindelse med strukturreformen og i særdeleshed i forbindelse med, at der skal oprettes et begrænset antal skattecentre, må forventes, at der vil være flere pendlere, der skal rejse over 100 km frem og tilbage  på  arbejde  hver  dag?  Hvis  ministeren  er  enig  i  den  betragtning,  vil ministeren så ikke overveje at give disse pendlere mulighed  for at kunne få det udvidede befordringsfradrag, jf. ligningslovens § 9 C, stk. 3, 3. pkt.? Svar:  Jeg  vil  ikke  afvise,  at  strukturreformen,  herunder  strukturændringen  på skatteområdet, vil betyde, at der vil blive flere pendlere, der skal pendle mere end 100 km dagligt. Regeringen påtænker dog ikke at foreslå en ændring af reglerne om
det forhøjede befordringsfradrag, der er særskilt målrettet de offentligt ansatte, hvis arbejdsplads flyttes som følge af strukturreformen. Det  ville  ikke  harmonere  med  formålet  med  det  forhøjede  befordringsfradrag. Formålet   med   det   forhøjede   fradrag   er   nemlig   at   forbedre   forholdene   for langdistancependlere med bopæl i nogle bestemte områder af landet for at styrke befolkningsudviklingen   i   disse   områder   og   give   områderne   st  ørre   del   i indkomstfremgangen  i  de  større  byer.  Formålet  med  det forhøjede befordrings - fradrag er således ikke at kompensere langdistancependlere generelt. Der  er  derfor  ikke  planer  om  at  bruge  det  forhøjede  befordringsfradrag  til  at kompensere de offentligt ansatte for, at arbejdspladsen måske flyttes længere væk fra hjemmet på grund af strukturreformen. Strukturændringen på skatteområdet skal efter planen have virkning allerede fra 1. oktober 2005. De personer, der som følge heraf kommer til at skulle pendle mere end 100 km dagligt til og fra deres arbejde ved skatteforvaltningen, vil opnå ret til forhøjet  befordringsfradrag,  hvis  de  bor  i  en  af  de  kommuner,  der  er  nævnt  i ligningslovens § 9 C, stk. 3, 3. pkt. Spørgsmål 43:  Mener ministeren ikke, at det vil være logisk at udvide muligheden for at få det udvidede befordringsfradrag, jf. ligningsloven § 9 C, stk. 3, 3. pkt., således at personale, der i fremtiden skal køre fra Sønderborg og Alssundområdet til Tønder, får samme muligheder for befordringsfra drag, som personale, der kører fra Tønder til Sønderborg eller Alssundområdet har i dag? Svar: Jeg forstår, at spørgsmålet tager udgangspunkt i den omstændighed, at der er planer om at oprette et skattecenter i Tønder, hvor ansatte, der i dag arbejder ved ToldSkat i Sønderborg, fremover vil skulle arbejde. Idet jeg henviser til mit svar på spørgsmål 42, mener jeg ikke, at det vil være logisk at kompensere disse ansatte ved at give dem mulighed for at foretage et forhøjet befordringsfradrag.