SkatteministerietJ.nr. 99/05-502-00356DenSpørgsmål 27, 28 og 29TilFolketingets SkatteudvalgHermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 27, 28 og 29 af 23. februar 2005.(Alm. del)Kristian Jensen/Tage Christensen
Spørgsmål 27:"Vil ministeren oplyse, hvor store summer, ToldSkat vurderer, at danske skatte-ydere årligt indkasserer i gevinster fra poker og andre spil på Internettet, samt hvor stor en andel heraf, der beskattes?Spørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 200 4-05, 1. samling, jf. alm. del spørgsmål 189."Svar:ToldSkat ser på nuværende tidspunkt ingen reel mulighed for at vurdere omfa n-get af gevinster fra spil på Internettet, herunder hvor stor en andel heraf, der beskattes. Imidlertid er der iværksat en så kaldt omnibusundersøgelse, hvor man ved at spørge et antal statistisk tilfældigt udvalgte personer, prøver at få belyst omfanget af spil på Internettet. Undersøgelsen forventes afsluttet om ét års tid, og Skatteudvalget vil da blive orienteret om resultatet.
2Spørgsmål 28:Hvilke initiativer vil ministeren tage for at sikre, at der sker beskatning af ge-vinster vundet på internettet?Spørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2004 -05, 1. samling, jf. alm. del spørgsmål 190.Svar:Indtægter af lotterispil samt andet spil og væddemål er som udgangspunkt ska t-tepligtige i Danmark, hvis gevinsterne oppebæres af personer, der er skatteplig-tige her til landet. Det gælder således også gevinster fra spil i udlandet eller spil på internettet.Visse gevinster er dog ikke indkomstskattepligtige, idet der i stedet svares en afgift til staten. Det drejer sig bl.a. om præmieobligationsgevinster, lotto og tipsgevinster, gevinster ved lotterispil, gevinster vundet i et spillekasino og ge-vinster fra totalisatorspil.En konsekvens af EF-domstolens afgørelse i Lindman-sagen (C-42/02) er, at skattepligtige personer i Danmark, der får udbetalt gevinster fra spil i et a ndet EU-land herunder spil der udbydes på internettet fra et andet EU -land ikke vil være skattepligtig til Danmark af disse gevinster. Dette er dog kun under forudsætning af, at der er tale om spil,som er godkendt og kontrolleret af en offentlig myndighed i det pågæ l-dende EU-land, og i øvrigt opfylder betingelserne mv. i spillelovgivnin-gen i det pågæ ldende licensgivende medlemsland, ogsom ville være fritaget for indkomstbeskatning efter danske regler, så-fremt et tilsvarende spil lovligt er eller kunne være udbudt her i landet.De gevinster der, udover disse undtagelser, skal beskattes her i landet vil blive beskattet i det omfang, de bliver selvangivet, eller skattemyndighederne via de-res almindelige kontrolarbejde, herunder det internationale kontrolsamarbejde, bliver opmærksom på, at der er udbetalt skattepligtige gevinster.
3Spørgsmål 29:Hvad er ministerens holdning til at skærpe pengeinstitutternes forpligtelse til at indberette mistænkelige pengebevægelser til Hvidvaskningssekretariatet?Spørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2004 -05, 1. samling, jf. alm. del spørgsmål 191.Svar:Reglerne omkring hvidvask henhører under Økonomi- og Erhvervsministeriet, som har bidraget med følgende svar:Reglerne om indberetning af mistænkelige pengebevægelser findes i lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme.Pengeinstitutter er omfattet af denne lov, og hvis der er mistanke om, at en transaktion har tilknytning til hvidvaskning af penge, skal pengeinstituttet un-dersøge det nærmere.Hvis mistanken ikke kan afkræftes, skal transaktionen sættes i bero, indtil Stats-advokaturen for Særlig Økonomisk Kriminalitet (Hvidvasksekretariatet) er un-derrettet. I tilfælde hvor det ikke er muligt at sætte transaktionen i bero, under-rettes politiet umiddelbart efter gennemførelsen.Danmark følger de internationale regler på området. Disse omfatter især anbef a-lingerne fra Financial Action Task Force (FATF). FATF er den ledende interna-tionale organisation indenfor bekæmpelse af hvidvask- og terrorfinansiering. Danmark er medlem af FATF.De danske regler er endvidere i overensstemmelse med 1. og 2. hvidvaskdirek-tiv. Kommissionen har desuden fremsat et forslag til et 3. hvidvaskdirektiv, som forventes vedtaget i 2005. Direktivet vil skærpe kravene til pengeinstitutter ved at øge kravene om kundekendskab.På baggrund af den forventede vedtagelse af direktivet, arbejdes der på en æ n-dring af hvidvaskloven. Det er ikke hensigten at foreslå en skærpelse af kravene i den danske lov i fo r-hold til direktivet og FATF´s anbefalinger.Jeg kan henholde mig hertil.