SkatteministerietJ.nr. 2005-518-0143 DenSpørgsmål 168 & 169TilFolketingets SkatteudvalgHermed fremsendes svar på spørgsmål nr.168 og 169 af 31. august 2005.(Alm. del).Kristian Jensen/John Fuhrmann
Spørgsmål 168:Kan en eventuel vedtagelse af EU-kommissionens forslag om afskaffelse af bilafgifterne blokere for indførelsen af vejbenyttelsesafgifter i Danmark?Svar: Nej. Kommissionens forslag blokerer ikke for indførelsen af vejbenyttelsesafgifter i Danmark.Det fremgår af Kommissionens begrundelse for forslaget, at Kommissionen godt er klar over, at en afvikling af registreringsafgiften kan skabe budgetmæssige problemer i mange medlemslande. I den forbindelse henvises til muligheden for at forhøje ejerafgifterne, men også til muligheden for indførelse af nyskabende bestemmelser om vejafgifter.Spørgsmål 169:Findes der i EU en minimumssats for henholdsvis vægtafgift og registreringsafgift på biler?Svar: Kommissionens forslag om at afvikle registreringsafgifterne i EU er en nyskabelse, og når det gælder vægtafgiften har bestræbelserne for at harmonisere, henset til satserne, alene drejet sig om lastbiler, der har en tilladt totalvægt på 12 ton eller der over (Europa -Parlamentets og Rådets direktiv 1999/62/EF af 17. juni 1999 om afgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse af visse infrastrukturer). Baggrunden herfor er, at kun større lastbiler bruges til godskørsel over EU -landenes grænser, og at der derfor kun for denne størrelse biler er et behov for ligestilling henset til afgiftsbelastning, jf. at lastvognmændene skal kunne konkurrere international t på lige vilkår henset til afgifter. De danske satser for vægtafgiften af større lastbiler og lastvogntog er fastsat til direktivets minimumssatser.