Skatteministeriet J.nr.  2005-318 - 0408 Den Spørgsmål    167 Til Folketingets Skatteudvalg Hermed sendes svar på spørgsmål nr.   167 af 31. august 2005. (Alm. del). Kristian Jensen /Per Bach Jørgensen
Spørgsmål: Ministeren bedes redegøre for, om det fremover i forbindelse med udarbejdelsen af finanslovsforslag vil være muligt at komme med mere præcise skøn for skatte - og overførselsindtægterne for budgetoverslagsårene, jf. oversigten over indtægtsb ud - gettet fordelt på standardkonti i forslaget til Finanslov for finansåret 2006 (side 427)? Svar: Jeg  finder  ikke,  at  det  det  vil  være  hensigtsmæssigt  at  foretage  budgettering  af skatter og afgifter på § 38 for BO -årene. Hovedprincippet  er  étårige  bevillingslove.  Med  henblik  på  at styrke udgifts sty- ringen medtages der på de fleste paragraffer tillige budgetoverslag for de følgende 3 år  i  anmærkningerne  til  finanslovforslaget.  For  §  37  og  §  38  samt  §§  40   -44 medtages der dog ikke budgetoverslag i anmærk  ningerne. Grunden til denne forskel er først og fremmest forskelle i styringsbehov, men også forskelle i de praktiske muligheder for at foretage en tilstrækkelig sikker budgettering i over  slagsårene er af betydning. Den flerårige styring på finanslove  n har traditionelt være koncentreret om udgifts  - siden. Dette har vist sig at være hensigtsmæssigt både ud fra et finanspolitisk syns - punkt  og  ud  fra  hensynet  til  institutioners  og  styrelsers  behov  for  en  langsigtet drifts- og anlægsplanlægning. Det har lig eledes været praktisk muligt at foretage en effektiv flerårig rammestyring på udgiftssiden.     For nogle udgiftsområder er det dog ikke muligt at skønne præcist over udgifterne i BO-årenene, f.eks. fordi de er konjunkturafhængige.  Her svarer overslagsta   llet i BO-årene ofte til bevillingsbeløbet i F  -året korrigeret for engangsbeløb. Eksempler herpå  er  udgifterne  til  arbejdsløsheds  dagpenge  og bloktilskud til kommuner og amter.   For så vidt angår § 38, er styringsbehovet og   -mulighederne anderledes end på de fleste  udgiftsområder.  Hverken  indtægter  eller  udgifter  på  §  38  er  omfattet  af institutionernes  og  styrelsernes  langsigtede  planlægningsbehov.  Indtægterne  er stærkt afhængig af udviklingen i de økonomiske konjunkturer med deraf følgende særlig usikker  hed om størrelsen af indtægterne ud over forslagsåret. På længere sigt er  det  endvidere  særligt  de  strukturelle  tendenser  i  udviklingen  i  de  samlede offentlige indtægter, der har interesse. Udsving i indtægterne i enkelte år har kun mindre indflydelse på d e langsigtede udfordringer for finanspolitikken.
En angivelse af F-årets bevilling  – eventuelt korrigeret   - i BO-årene, som det sker for konjunkturafhæn  gige udgiftsområder, ville forøge kompleksiteten i anmærk - ningsstoffet uden at finanslovforslagets informationsværdi forøges i nævne vær  digt omfang.