Skatteministeriet J.nr. 2005-238 - 0070    Den Spørgsmål    163 Til Folketingets Skatteudvalg Hermed sendes svar på spørgsmål nr.   163 af 25. august 2005. (Alm. del). Kristian Jensen /Per Bach Jørgensen
Spørgsmål:   ”Ministeren bedes kommentere hen vendelsen af 23. august 2005 fra NOAH  vedrørende  alvorlige  fejl  i  ”Analyse  af  passagerafgiften,  Rapport  fra arbejdsgruppe, juni 2005”, jf. alm. del  – bilag 143.” Henvendelsen   kort:   Miljøbevægelsen   NOAH   har   i   enslydende   breve   til Skatteudvalget,   Det   Energipolitiske   Udvalg   og   Finansudvalget   kommenteret ”Analyse af passagerafgiften, Rapport fra arbejdsgruppe, juni 2005”. Kommentarerne er rettet mod et afsnit i rapporten, hvor den såkaldte TEMA -model er  anvendt.  Modellen  hævdes  at  være  baseret  på  forældede,  mi svisende  data. NOAH har i henvendelsen gennemført alternative opgørelser baseret på oplysninger fra DSB, SAS og private vognmænd samt valgt aktuelle, fremtidige og tidligere CO2-udslip og belægningsgrader i deres beregninger. NOAH understreger, at ny teknologi fremover især vil mindske udslip fra bus og tog. NOAH finder i øvrigt, at rapportens beregninger af eksterne miljøomkostninger er absurde. Endelig kræver NOAH,  at  Danmark  indfører  brændstofafgifter  på  fly  og  hurtigfærger,  indgår bilaterale aftaler om flyafgift og arbejder for en global afgift på flybrændstof. Kommentar:    TEMA-modellen    er    et    beregningsværktøj    til    opgørelse    af energiforbrug og emissioner for transporter i Danmark. I modellen kan man således beregne en rejses energiforbrug og emissioner, f.eks. ved en rejse fra København til Århus ved forskellige transportformer, som f.eks. kan være tog, fly, bil eller færge. Arbejdsgruppen   lagde   TEMA-modellen   til   grund   for   sammenligningen   af emissioner fra de forskellige transportformer, da det er en veldokumenteret dansk model,   som   er   udviklet   netop   med   henblik   på   at   kunne   foretage   sådanne sammenligninger. Emissionerne fra forskellige transportformer afhænger af en lang række forskellige faktorer, herunder belægningsgrader, teknologi m.v. Arbejdsgruppen  har  ikke  set  det  som  sin  opgave  at  udarbejde  nye  skøn  over emissioner, men har valgt at benytte TEMA-modellens grundforudsætninger til at illustrere nogle størrelsesordener.  Den seneste opdatering af TEMA-modellen er gennemført i år 2000 og sket i samarbejd  e med en bredt sammensat følgegruppe, hvor relevante myndigheder, interesseorganisationer, faglige institutioner mv. har været repræsenteret.     I modsætning til miljøbevægelsen NOAH har arbejdsgruppen ikke fundet, at regneeksemplet i analysen forbedres ved f.eks. at indregne testdata fra IC3-tog, der forventes taget i brug senest i år 2007. Arbejdsgruppen   er   opmærksom   på,   at   det   er   vanskeligt   at   prissætte  miljø - omkostninger, herunder CO2-udslip, men finder –  i modsætning til NOAH   –  at det har været relevant   at medtage dem i analysen af passagerafgiften.
Arbejdsgruppens  konklusion  om  forholdet  mellem  passagerafgiften  og  miljø - omkostningerne ved indenrigsfly er robust og ikke særlig følsom over for ændrede beregningsforudsætninger. Jeg er ikke enig i, at der er tale om alvorlige fejl i rapporten. Hertil kommer, at miljøaspekterne  må  afvejes  mod  passagerafgiftens  betydning  for  erhvervsliv, turisme  og  regional  udvikling.  Jeg  forstår,  at  NOAH  blot  ønsker  at  belaste flytrafikken med yderligere afgifter. Det ønsker j eg ikke.