SkatteministerietJ.nr. 2005-080-0148 DenSpørgsmål 161TilFolketingets SkatteudvalgHermed sendes svar på spørgsmål nr. 161af 16. august 2005.(Alm. del).Kristian Jensen/Birte Deleuran
Spørgsmål:Ministeren anmodes om, at komme med en foreløbi g status for sammenlægningen af den kommunale og statslige skatteforvaltning.Svar:I det følgende gives en status for følgende emner:Navn og logo.Mission og visioner.Fusionsstyregruppe og personalesamarbejdsgruppe.Organisering af den nye skatteforvaltning og placering af opgaver.Lederindplacering.Personaleoverdragelse.Lokalisering.Love og regler.Fusionsfølgegruppe.Navn og logoDen 29. august 2005 kunne jeg præsentere nyt navn og logo for den nye skatte - og inddrivelsesforvaltning som symbol på de forandringer, der er i gang. Fo rmålet med det nye navn og logo er at signalere dels over for borgere og virksomheder, dels overfor medarbejderne, at der 1. november er en ny virksomhed. Det nye logo og medfølgende design skal gå igen i hele koncerne n. Det sker ud fra et ønske om at skabe en sammenhæng i Skatteministeriets udtryk og ko ntakt med borgere og virksomheder. Navn og logo kan ses på www.skat.dk, hvor der også redegøres nærmere for tankerne bag navn og logo. Mission og visionerDen nye mission bliver fælles for hele Skatteministeriet. Missionen er kort og klar og lyder således:Vi sikrer en retfærdig og effektiv finansiering af fremtidens offentlige sektor.Med retfærdig sigtes til fokus på retssikk erhed, men også til, at opkrævningen af skat så vidt muligt opfattes som rimeligt fordelt og i hvert fald foregår på et oplyst grundlag. Jeg er dog fuldt opmærksom på, at retfærdighed i sig selv kan være genstand for forskellige opfattelser.Effektiv sigter til, at forvaltningens arbejde skal foregå på en måde, hvor de givne ressourcer udnyttes bedst muligt.Endelig sigter fremtidens offentlige sektor til, at der løbende skal fokuseres på at tilpasse sig udviklingen, samt at der skal være fokus på s amarbejde med andre dele
af den offentlige sektor der, hvor det er naturligt, og hvor der er gensidige fordele.Visionerne fokuserer på centrale aspekter ved opgaveløsningen, som skal tilgodeses: retssikkerhed, service, kvalitet, effektivitet og åbenhed. Endelig indgår der i visionerne, at den nye organisation skal være en attraktiv arbejdsplads.Fusionsstyregruppe og personalesamarbejdsgruppeSom led i udmøntningen af regeringspartiernes aftale fra juni 2004 med Dansk Folkeparti om en strukturreform på skatte - og inddrivelsesområdet blev der etableret en fusionsorganisation, der fik ansvaret for at gennemføre samli ngen af skatte- og inddrivelsesopgaven i staten. Det overordnede ansvar for fusionen blev overdraget til en styregruppe. Herudover blev der nedsat en personalesamarbejdsgruppe. I mit svar 18. april 2005 på skatteudvalgets spørgsmål 59 til L 110 (forslaget til skatteforvaltningsloven) redegjorde jeg for opbygningen af fusionsorganisationen, herunder om fusionsstyregruppens og personalesamarbejdsgruppens sammensætning og opgaver. Jeg vedlægger kopi af spørgsmålet samt af mit svar som bilag.Inden for en overskuelig tid ændres sammensætningen af fusionsstyregruppen, idet den nye udvidede direktion fra midten af september udgør fusionsstyr egruppen. Skatteministeriets departement vil også fortsat have en repræsentant i fusionsstyregruppen.Organisering af den nye skatteforvaltning og placering af opgaverEn organisations- og ledelsesmodel for den nye Told- og Skatteforvaltning blev fastlagt af fusionsstyregruppen tidligt på foråret 2005 og godkendt af mig den 23. marts 2005. Der er efterfølgende løbende udmeldt på F usionssiden om den ny organisation, senest den 4. juli 2005 om Organiseringen af uddannelsesorganisationen mv. Tilblivelsen af såv el organisationsmodel som ledelsesstruktur er sket ved inddragelse af både kommunale og statslige kompetencer og erfaringer for de rved at sikre den nødvendige faglige viden, hensynet til ligeværdighed samt en høj grad af involvering. Inddragelsen er sket på forskellige niveauer f.eks. indkaldelse af arbejdsgrupper og høring af referencegrupper. Arbejdet har været udført og/eller koordineret af projektet for Organisation og ledelsesstruktur. Ved fastlæggelsen af den ny organisation er der lagt vægt på at opfylde regeringens mål om fokus på regional udvikling. Placeringen af en del opgaver er b esluttet af fusionsstyregruppen, mens det er op til de nye samarbejdsdirektioner geografisk at placere en række opgaver, som skal koncentreres færre end 30 steder, idet man lokalt har det bedste overblik over bl.a. kompetencer og lokalt betingede udfordringer.
Hen over sommeren er det besluttet, hvor de fem planlægningsdirektørers arbejdssted fysisk placeres. Ved placeringen er der blandt andet lagt vægt på he nsyn til regional udvikling: Hjørring, Herning, Haderslev, Roskilde, Ballerup. Des uden er der etableret fem regionale implementeringsprojekter (midlertidige ledelsessekretariater), der placeres samme sted som planlægning sdirektørerne.Derudover er der godkendt en model for sammenhængen mellem kommuner, skattecentre og samarbejder i den fremtidige organisation, som understøtter mulighederne for at udlægge opgaver fra hovedkontoret / hovedstadsområdet. Modellen er godkendt af mig og meldt ud på fusionssiden den 20. maj 2005.I kraft af, at den nye told- og skatteforvaltning etableres som en enhedsorganisation er sammenhængen mellem kommuner og skattecentre mv. af intern admin istrativ karakter, idet borgere og virksomheder som udgangspunkt kan blive betjent, hvor de finder det mest hensigtsmæssigt.LederindplaceringKnap tusind nuværende ledere i kommunerne og staten har, i perioden indtil medio august 2005, haft mulighed for at tilkendegive sig indplaceret som ledere i den nye told- og skatteforvaltning. Op imod 700 lederstillinger skal besættes, hvilket sker gennem en såkaldt kaskademodel, hvor ledere på et højere niveau er med til at indplacere ledere på et lavere niveau. Lederudvælgelsen gennemføres efter følgende overordnede hensynDen bedste leder til jobbetLigeværdighed mellem ledere på samme niveauLigeværdighed mellem ledere i stat og kommuneFornuftig aldersspredningFornuftig kønsfordelingI samarbejde med et eksternt konsulentfirma gennemføres test af alle lederkandidater, for derved at skabe det bedst mulige grundlag for indplaceringen af den enkelte leder.Jeg har tidligere redegjort nærmere for lederudvælgelsesprocessen i mit svar på alm. del spørgsmål 133. Jeg vedlægger besvarelsen.Den 29. august 2005 blev navnene på den øverste ledelse i skatt esamarbejder og skattecentre offentliggjort. Fem planlægningsdirektører og 30 skattedirektører er nu klar til at gå i gang med etableringen af de nye skattecentre, hvilket blandt andet indebærer, at der skal gennemføres samtaler med kandidaterne til stil lingerne umiddelbart under direktørniveauet samt kandidaterne til personalelederstillingerne. Disse ledere forventes indplaceret henholdsvis medio oktober 2005 og medio december 2005.
Af de ca. tusind ledere, der indgår i indplaceringen til den nye told - og skatteforvaltning, har omkring et par hundrede ledere tilkendegivet, at de ønsker at udtræde af ledelsesorganisationen for i stedet at varetage et job på konsulentn iveau.PersonaleoverdragelseForhandlinger om personaleoverdragelsen De i skatteforvaltningsloven forudsatte forhandlinger mellem kommunerne m.fl. og Skatteministeriet om overførsel af ansatte til Skatteministeriet er nu afslutt ede. Der overføres ca. 5.400 ansatte fra kommunerne m.fl. til Skatteministeriet pr. 1. november 2005. Breve til de ansatte De kommunalt ansatte, der overføres til Skatteministeriet, vil senest den 2. september 2005 modtage et brev om arbejdsgiverskiftet. Brevene til de kommunalt ansatte udsendes i samarbejde med de nuværende kommunale arbejdsgivere, som i henhold til lovgivningen har forpligtelse til at underrette om arbejdsgiverskiftet. Herudover vil alle ansatte i den nye told- og skatteforvaltning (ca. 10.300) samtidigt modtage brev om deres fremtidige placering og opgaver pr. 1. november 2005. Udgangspunktet er, at de ansatte flytter med deres arbejdsopgaver over i den nye told- og skatteforvaltning. Mulighed for at ønske andet arbejdsstedAlle ansatte, der fysisk skal skifte arbejdssted den 1. november 2005 (ca. 3.800), får mulighed for indenfor 14 dage fra brevets modtagelse at tilkendegive ønske om 2 alternative placeringer. Told- og skatteområderne vil i løbet af september 2005 behandle disse ønsker og orientere de ansatte i et brev om resultatet o mkring den 1. oktober 2005. De ansatte, som skal flytte længere end de er forpligtede til at acceptere, kan vælge, om de ønsker at anse sig for opsagt, eller om de ønsker at fortsætte ansættelsen på det besluttede arbejdssted. Uanset om de vælger at fortsætte ansættelsen eller ej, vil de blive kompenseret tidsmæssigt for forøget rejsetid og økonomisk for forøgede rejseudgifter i en periode svarende til det individuelle opsigelsesvarsel. ØnskerundeI begyndelsen af 2006 vil der blive gennemført en ønskerunde for me darbejderne i den nye told- og skatteforvaltning. Ønskerunden kan først genne mføres, når samtlige ledere er indplacerede, hvilket sker medio december 2005, og når det er endeligt besluttet, hvor alle opgaverne i den nye organisation skal løLokaliseringPrincipperArbejdet med lokalisering, der har fundet sted i projektet vedrørende lokalis ering og logistik har omfattet to hovedopgaver; inden d. 1. november 2005 skal der findes midlertidige lokaler til den nye organisation, og der skal laves en plan for de mere permanente lokaleløsninger på sigt .
De overordnede principper for de midlertidige lokaliseringsplaner har været, at inddrivelsesmedarbejdere så vidt muligt samles 30 steder. De kommunale skattemedarbejdere flyttes fra de mindre kommuner, men medarbejderne forbliver i øvrigt så vidt muligt i nuværende lokationer, hvis lejemålet indgår i den midlertidige lokaleløsning pr. 1. november.Hvor der er kontraktlige bindinger (uopsigelighedsperiode) skal disse lejemål udnyttes bedst muligt. Det gælder både ToldSkats nuværende lejemål og de lejemål , der indtrædes i. Der skal så vidt mulig ske lokalisering i alle byer, hvor der fremover skal være skattecentre, men det vil ikke alle steder være i fuld skala. Det betyder vi nogle steder er nødt til at etablere nye midlertidige lejemål.ProcesFastlægg elsen af retningslinier for overførsel af lejemål, og leje af lokaler hos kommunerne er sket i et samspil mellem Fusionsorganisationen og KL, idet principper, rammeaftaler og procedurer har været nødvendige at have på plads forud for forhandlingerne med de enkelte kommuner.Fusionsorganisationen har indsamlet og registreret oplysninger om eksisterende bygninger, lejemål mv., der i dag anvendes til løsning af skatte - og inddrivelsesopgaven i både kommunalt og statsligt regi.Denne informationsindsamling har været anvendt til at udarbejde planen for den midlertidige lokalisering pr. 1. november 2005. Lokaliseringsplanen har dannet grundlag for de efterfølgende forhandlinger med kommunerne.Til at hjælpe Fusionsorganisationen med at gennemføre forhandlingern e med kommunerne om overførsel af lejemål, og om Skatteministeriets leje af nuv æ rende kommunale lokaler, er der etableret en regional forhandlingsorganisation (sammen med projektet Personale og Forhandling). Forhandlingsorganisati onen er nedsat i ToldSkats otte områder, og har i fællesskab med Fusionsorgan isationen gennemført de egentlige forhandlinger med kommunerne.Forhandlingerne mellem kommunerne og Skatteministeriet er generelt foregået i en god atmosfære, hvor det indtil nu ikke har været nødvendigt at tage det delingsnævn i anvendelse, som er muliggjort i lovgivni ngen.StatusDen nye Told- og Skatteforvaltning vil være placeret på ca. 90 adresser (ekskl. Toldekspeditionssteder). Disse adresser fordeler sig på nye midlertidige eksterne lejemål, de nuværende regioners lejemål, lejede arbejdspladser hos kommuner, og lejemål overtaget fra kommuner/ligningscentre. Dette er et stort spring fra de nuværende over 300 lokaliteter, der i dag rummer kommunale forvaltninger på skatte - og inddrivelsesområdet , ligningscentre, skattesamarbejder og ToldSkats regioner.
Love og reglerLovpakken om kommunalreformen på skatteområdet består af 5 love, lov nr. 427 -431 af 6. juni 2005. Skatteforvaltningsloven, lov nr. 427, er efterfølgende kommet som lovbekendtgørels e nr. 758 af 2. august 2005. Efter skatteforvaltningsloven og opkrævnings - og inddrivelsesloven skal der nedsættes et nævn, der skal afgøre eventuelle tvister mellem kommuner og stat om fordelingen af ansatte, aktiver, rettigheder og pligter, der skal overtages af staten. For dette nævn gælder nu bekendtgørelse nr. 752 af 25. juli 2005, der er trådt i kraft den 1. august 2005. Bekendtgørelsen indeholder både nedsættelsesregler og forretningsorden for nævnet. Desuden skal der udstedes og ændres et større antal bekendtgørelser, og vejledninger, instrukser o.lign. fra ToldSkat skal opdateres. Det tilstræbes, at al regeludstedelse skal være gennemført pr. 1. november 2005. Blandt de væsentligste administrative regler, der således forventes udstedt i løbet af efteråret 2005, er bekendtgørelse og vejledning om de kommunale borgerservicecentre, forretningsordener for Skatterådet og Landsskatteretten. FusionsfølgegruppeKommunalreformlovgivningen på Skatteministeriets område er særdeles omfattende og indebærer en helt ny organisering af såvel skatte - som inddrivelsesopgaven. Erfaringsmæssigt vil der i forbindelse med implementeringen af et regelkompleks af dette omfang kunne vise sig at være uforudsete forhold eller uhensigtsmæssigheder knyttet til den gennemfø rte lovgivning eller den administrative udmøntning heraf.Der er derfor nedsat en fusionsfølgegruppe, der skal opfange og påpege uhensigtsmæssigheder i tilknytning til den vedtagne lovgivning. Herudover skal følgegruppen komme med forslag til eventuelle j usteringer af lovgivningen eller de administrative regler i tilknytning hertil. Følgegruppen har udviklingsdirektøren i Skatteministeriets departement, som formand og er herudover sammensat af repræsentanter fra Kommunernes Landsforening, Foreningen af Danske Skatteankenævn, Vurderingsankenævnsforeningen, Skatterevisorforeningen, Foreningen af Pantefogeder i Danmark, Ligningsrådet (formanden), Landsskatteretten og ToldSkat.