Skatteministeriet J.nr.  2005-080 - 0148 Den Spørgsmål    161 Til Folketingets Skatteudvalg Hermed sendes svar på spørgsmål nr.    161 af 16. august 2005. (Alm. del). Kristian Jensen /Birte Deleuran
Spørgsmål: Ministeren anmodes om, at komme med en foreløbi g status for sammenlægningen af den kommunale og statslige skatteforvaltning. Svar: I det følgende gives en status for følgende emner: Navn og logo. Mission og visioner. Fusionsstyregruppe og personalesamarbejdsgruppe. Organisering af den nye skatteforvaltning og placering af opgaver. Lederindplacering. Personaleoverdragelse. Lokalisering. Love og regler. Fusionsfølgegruppe. Navn og logo Den 29. august 2005 kunne jeg præsentere nyt navn og logo for den nye skatte  - og inddrivelsesforvaltning som symbol på de forandringer, der er i gang. Fo rmålet med det nye navn og logo er at signalere dels over for borgere og virksomheder, dels overfor medarbejderne, at der 1. november er en ny virksomhed. Det nye logo og medfølgende design skal gå igen i hele koncerne  n. Det sker ud fra et ønske om at skabe en sammenhæng i Skatteministeriets udtryk og ko   ntakt med borgere og virksomheder. Navn  og  logo  kan  ses  på   www.skat.dk,  hvor  der  også  redegøres  nærmere  for tankerne bag navn og logo. Mission og visioner Den nye mission bliver fælles for hele Skatteministeriet. Missionen er kort og klar og lyder således: Vi sikrer en retfærdig og effektiv finansiering af fremtidens offentlige sektor. Med ’retfærdig’ sigtes til fokus på retssikk    erhed, men også til, at opkrævningen af skat så vidt muligt opfattes som rimeligt fordelt  – og i hvert fald foregår på et oplyst grundlag.  Jeg  er  dog  fuldt  opmærksom  på,  at  retfærdighed  i  sig  selv  kan  være genstand for forskellige opfattelser. ’Effektiv’  sigter til, at forvaltningens arbejde skal foregå på en måde, hvor de givne ressourcer udnyttes bedst muligt. Endelig sigter ’fremtidens offentlige sektor’ til, at der løbende skal fokuseres på at tilpasse sig udviklingen, samt at der skal være fokus på s   amarbejde med andre dele
af den offentlige sektor der, hvor det er naturligt, og hvor der er gensidige fordele. Visionerne   fokuserer   på   centrale   aspekter   ved   opgaveløsningen,   som   skal tilgodeses: retssikkerhed, service, kvalitet, effektivitet og åbenhed.  Endelig indgår der i visionerne, at den nye organisation skal være en attraktiv arbejdsplads. Fusionsstyregruppe og personalesamarbejdsgruppe Som led i udmøntningen af regeringspartiernes aftale fra juni 2004 med Dansk Folkeparti  om  en  strukturreform  på   skatte -  og  inddrivelsesområdet  blev  der etableret en fusionsorganisation, der fik ansvaret for at gennemføre samli ngen af skatte- og inddrivelsesopgaven i staten. Det overordnede ansvar for fusionen blev overdraget til en styregruppe. Herudover blev der nedsat en personalesamarbejdsgruppe. I mit svar 18. april 2005 på skatteudvalgets spørgsmål 59 til L 110 (forslaget til skatteforvaltningsloven) redegjorde jeg for opbygningen af fusionsorganisationen, herunder om fusionsstyregruppens og personalesamarbejdsgruppens sammensætning og opgaver. Jeg vedlægger kopi af spørgsmålet samt af mit svar som bilag. Inden for en overskuelig tid ændres sammensætningen af fusionsstyregruppen, idet den nye udvidede direktion fra midten af september udgør fusionsstyr egruppen. Skatteministeriets    departement    vil    også    fortsat    have    en    repræsentant    i fusionsstyregruppen. Organisering af den nye skatteforvaltning og placering af opgaver En organisations- og ledelsesmodel for den nye Told- og Skatteforvaltning blev fastlagt af fusionsstyregruppen tidligt på foråret 2005 og godkendt af mig den 23. marts  2005.  Der  er  efterfølgende  løbende  udmeldt  på  F   usionssiden  om  den  ny organisation, senest den 4. juli 2005 om ”Organiseringen af uddannelsesorganisationen” mv. Tilblivelsen   af   såv el   organisationsmodel   som   ledelsesstruktur   er   sket   ved inddragelse af både kommunale og statslige kompetencer og erfaringer for de rved at sikre den nødvendige faglige viden, hensynet til ligeværdighed samt en høj grad af involvering.  Inddragelsen  er  sket  på  forskellige  niveauer  f.eks.  indkaldelse  af arbejdsgrupper og høring af referencegrupper. Arbejdet har været udført og/eller koordineret af projektet for Organisation og ledelsesstruktur.   Ved fastlæggelsen af den ny organisation er der lagt vægt på at opfylde regeringens mål om fokus på regional udvikling. Placeringen af en del opgaver er b  esluttet af fusionsstyregruppen, mens det er op til de nye samarbejdsdirektioner geografisk at placere en række opgaver, som skal koncentreres færre end 30 steder, id et man lokalt   har   det   bedste   overblik   over   bl.a.   kompetencer   og   lokalt   betingede udfordringer.
Hen   over   sommeren   er   det   besluttet,   hvor   de   fem   planlægningsdirektørers arbejdssted fysisk placeres. Ved placeringen er der blandt andet lagt vægt på he   nsyn til regional udvikling: Hjørring, Herning, Haderslev, Roskilde, Ballerup. Des uden er     der     etableret     fem     regionale     implementeringsprojekter     (midlertidige ledelsessekretariater), der placeres samme sted som planlægning  sdirektørerne. Derudover  er  der  godkendt  en  model  for  sammenhængen  mellem  kommuner, skattecentre  og  samarbejder  i  den  fremtidige  organisation,  som  understøtter mulighederne  for  at  udlægge  opgaver  fra  hovedkontoret  /  hovedstadsområdet. Modellen er godkendt af mig og meldt ud på fusionssiden den 20.  maj 2005. I kraft af, at den nye told- og skatteforvaltning etableres som en enhedsorganisation er sammenhængen mellem kommuner og skattecentre mv. af intern admin  istrativ karakter, idet borgere og virksomheder som udgangspunkt kan blive betjent, hvor de finder det mest hensigtsmæssigt. Lederindplacering Knap tusind nuværende ledere i kommunerne og staten har, i perioden indtil medio august 2005, haft mulighed for at tilkendegive sig indplaceret som ledere i den nye told- og skatteforvaltning. Op imod 700 lederstillinger skal besættes, hvilket sker gennem en såkaldt kaskademodel, hvor ledere på et højere niveau er med til at indplacere ledere på et lavere niveau. Lederudvælgelsen gennemføres efter følgende overordnede hensyn Den bedste leder til jobbet Ligeværdighed mellem ledere på samme niveau Ligeværdighed mellem ledere i stat og kommune Fornuftig aldersspredning Fornuftig kønsfordeling I    samarbejde    med    et    eksternt    konsulentfirma    gennemføres    test    af    alle lederkandidater, for derved at skabe det bedst mulige grundlag for indplaceringen af den enkelte leder. Jeg har tidligere redegjort nærmere for lederudvælgelsesprocessen i mit svar på alm. del spørgsmål 133. Jeg vedlægger besvarelsen. Den 29. august 2005 blev navnene på den øverste ledelse i skatt  esamarbejder og skattecentre offentliggjort. Fem planlægningsdirektører og 30 skattedirektører er nu klar til at gå i gang med etableringen  af  de  nye  skattecentre,  hvilket  blandt  andet  indebærer,  at  der  skal gennemføres   samtaler   med   kandidaterne   til   stil lingerne   umiddelbart   under direktørniveauet  samt  kandidaterne  til  personalelederstillingerne.  Disse  ledere forventes indplaceret henholdsvis medio oktober 2005 og medio december 2005.
Af   de   ca.   tusind   ledere,   der   indgår   i   indplaceringen   til   den   nye   told -   og skatteforvaltning, har omkring et par hundrede ledere tilkendegivet, at de ønsker at udtræde af ledelsesorganisationen for i stedet at varetage et job på konsulentn   iveau. Personaleoverdragelse Forhandlinger om personaleoverdragelsen De i skatteforvaltningsloven forudsatte forhandlinger mellem kommunerne m.fl. og Skatteministeriet om overførsel af ansatte til Skatteministeriet er nu afslutt ede. Der overføres  ca.  5.400  ansatte  fra  kommunerne  m.fl.  til  Skatteministeriet  pr.  1. november 2005. Breve til de ansatte De  kommunalt  ansatte,  der  overføres  til  Skatteministeriet,  vil  senest  den  2. september 2005 modtage et brev om arbejdsgiverskiftet. Brevene til de kommunalt ansatte udsendes i samarbejde med de nuværende kommunale arbejdsgivere, som i henhold til lovgivningen har forpligtelse til at underrette om arbejdsgiverskiftet. Herudover vil alle ansatte i den nye told- og skatteforvaltning (ca. 10.300) samtidigt modtage brev om deres fremtidige placering og opgaver pr. 1. november 2005. Udgangspunktet er, at de ansatte flytter med deres arbejdsopgaver over i den nye told- og skatteforvaltning. Mulighed for at ønske andet arbejdssted Alle ansatte, der fysisk skal skifte arbejdssted den 1. november 2005 (ca. 3.800), får mulighed for indenfor 14 dage fra brevets modtagelse at tilkendegive ønske om 2 alternative  placeringer.  Told- og skatteområderne vil i løbet af september 2005 behandle disse ønsker og orientere de ansatte i et brev om resultatet o mkring den 1. oktober 2005. De ansatte, som skal flytte længere end de er forpligtede til at acceptere, kan vælge, om de ønsker at anse sig for opsagt, eller om de ønsker at fortsætte a nsættelsen på det besluttede arbejdssted. Uanset om de vælger at fortsætte ansæ ttelsen eller ej, vil de blive kompenseret tidsmæssigt for forøget rejsetid og øk onomisk for forøgede rejseudgifter i en periode svarende til det individuelle opsigelsesvarsel. Ønskerunde I begyndelsen af 2006 vil der blive gennemført en ønskerunde for me  darbejderne i den  nye  told-  og  skatteforvaltning.  Ønskerunden  kan  først  genne    mføres,  når samtlige ledere er indplacerede, hvilket sker medio december 2005, og når det er endeligt besluttet, hvor alle opgaverne i den nye organisation skal lø Lokalisering Principper Arbejdet med lokalisering, der har fundet sted i projektet vedrørende lokalis ering og logistik har omfattet to hovedopgaver; inden d. 1. november 2005 skal der findes midlertidige lokaler til den nye organisation, og der skal laves en plan for de mere permanente lokaleløsninger på sigt  .
De  overordnede  principper  for de midlertidige lokaliseringsplaner har været, at inddrivelsesmedarbejdere   så   vidt   muligt   samles   30   steder.   De   kommunale skattemedarbejdere flyttes fra de mindre kommuner, men medarbejderne forbliver i øvrigt   så   vidt   muligt     i   nuværende   lokationer,   hvis   lejemålet   indgår   i   den midlertidige lokaleløsning pr. 1. november. Hvor  der  er  kontraktlige  bindinger  (uopsigelighedsperiode)  skal  disse  lejemål udnyttes bedst muligt. Det gælder både ToldSkats nuværende lejemål og de l ejemål , der  indtrædes  i.  Der  skal  så  vidt  mulig  ske  lokalisering  i  alle  byer,  hvor  der fremover skal være skattecentre, men det vil ikke alle steder være i fuld sk ala. Det betyder vi nogle steder er nødt til at etablere nye midlertidige lejemål. Proces Fastlægg  elsen  af  retningslinier  for  overførsel  af  lejemål,  og  leje  af  lokaler  hos kommunerne  er  sket  i  et  samspil  mellem  Fusionsorganisationen  og  KL,  idet principper,  rammeaftaler  og  procedurer  har  været  nødvendige  at  have  på  plads forud for forhandlingerne med de enkelte kommuner. Fusionsorganisationen har indsamlet og registreret oplysninger om eksisterende bygninger,    lejemål    mv.,    der    i    dag    anvendes    til    løsning    af    skatte  -    og inddrivelsesopgaven i både kommunalt og statsligt regi. Denne informationsindsamling har været anvendt til at udarbejde planen for den midlertidige lokalisering pr. 1. november 2005. Lokaliseringsplanen har dannet grundlag for de efterfølgende forhandlinger med kommunerne. Til  at  hjælpe  Fusionsorganisationen  med  at  gennemføre  forhandlingern   e  med kommunerne om overførsel af lejemål, og om Skatteministeriets leje af nuv  æ  rende kommunale lokaler, er der etableret en regional forhandlingsorganisation (sammen med projektet ”Personale og Forhandling”). Forhandlingsorganisati  onen er nedsat i ToldSkats otte områder, og har i fællesskab med Fusionsorgan   isationen gennemført de egentlige forhandlinger med kommunerne. Forhandlingerne mellem kommunerne og Skatteministeriet er generelt foregået i en god   atmosfære,   hvor   det   indtil   nu   ikke   har   været   nødvendi gt   at   tage   det delingsnævn i anvendelse, som er muliggjort i lovgivni  ngen. Status Den nye Told- og Skatteforvaltning vil være placeret på ca. 90 adresser (ekskl. Toldekspeditionssteder). Disse adresser fordeler sig på nye midlertidige eksterne lejemål, de  nuværende regioners lejemål, lejede arbejdspladser hos kommuner, og lejemål overtaget fra kommuner/ligningscentre. Dette er et stort spring fra de nuværende over 300 lokaliteter, der i dag rummer kommunale   forvaltninger   på   skatte -   og   inddrivelsesområdet ,   ligningscentre, skattesamarbejder og ToldSkats regioner.
Love og regler Lovpakken om kommunalreformen på skatteområdet består af 5 love, lov nr. 427   - 431 af 6. juni 2005. Skatteforvaltningsloven, lov nr. 427, er efterfølgende kommet som lovbekendtgørels e nr. 758 af 2. august 2005. Efter  skatteforvaltningsloven  og  opkrævnings  -  og  inddrivelsesloven  skal  der nedsættes et nævn, der skal afgøre eventuelle tvister mellem kommuner og stat om fordelingen af ansatte, aktiver, rettigheder og pligter, der skal overtages af staten. For dette nævn gælder nu bekendtgørelse nr. 752 af 25. juli 2005, der er trådt i kraft den  1.  august  2005.  Bekendtgørelsen  indeholder  både  nedsættelsesregler  og forretningsorden for nævnet. Desuden   skal   der   udstedes   og   ændres   et   større      antal   bekendtgørelser,   og vejledninger, instrukser o.lign. fra ToldSkat skal opdateres. Det tilstræbes, at al regeludstedelse skal være gennemført pr. 1. november 2005. Blandt de væsentligste administrative  regler,  der  således  forventes  udstedt  i  løbet  af    efteråret  2005,  er bekendtgørelse     og     vejledning     om     de     kommunale     borgerservicecentre, forretningsordener for Skatterådet og Landsskatteretten. Fusionsfølgegruppe Kommunalreformlovgivningen    på    Skatteministeriets    område    er    særdeles omfattende    og    indebærer     en   helt    ny    organisering   af   såvel   skatte -   som inddrivelsesopgaven. Erfaringsmæssigt vil der i forbindelse med implementeringen af et regelkompleks af dette omfang kunne vise sig at være uforudsete forhold eller uhensigtsmæssigheder    knyttet    til    den    gennemfø   rte    lovgivning    eller    den administrative udmøntning heraf. Der   er   derfor   nedsat   en   fusionsfølgegruppe,   der   skal   opfange   og   påpege uhensigtsmæssigheder i tilknytning til den vedtagne lovgivning. Herudover skal følgegruppen komme med forslag til eventuelle j usteringer af lovgivningen eller de administrative regler i tilknytning hertil. Følgegruppen  har  udviklingsdirektøren  i  Skatteministeriets  departement,  som formand   og   er   herudover   sammensat   af   repræsentanter   fra   Kommunernes Landsforening, Foreningen af Danske Skatteankenævn, Vurderingsankenævnsforeningen, Skatterevisorforeningen, Foreningen af Pantefogeder   i   Danmark,   Ligningsrådet   (formanden),   Landsskatteretten   og ToldSkat.