Skatteministeriet J.nr.  2005-518 - 0139 Den Spørgsmål    153 Til Folketingets Skatteudvalg Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr.153 af 5. august 2005. (Alm. del). Kristian Jensen /John Fuhrmann
Spørgsmål 153: Ministeren   bedes   udarbejde   et   notat,   der   belyser   konsekvenserne    af   en vedtagelse  af  Europa-Kommissionens  forslag  KOM  (2005)  261,  herunder  af mulighederne for at bevare beskatningsniveauet intakt. Der ønskes endvidere en analyse   af   det   foreslåede   refusionssystem,   vedrørende   personbiler,   der   er indregistreret i et land og som eksporteres eller overføres permanent  til et andet EU-land.  Endelig  ønskes  der  en  analyse  af  i  hvilket  omfang  det  nuværende afgiftssystem hindrer salg af nye og brugte biler mellem EU’s medlemslande, jf. SAU alm.del. – bilag 136 (2004   -05, 2. samling). Svar: Der  vedlægges  et  notat  om  virknin  gerne  for  Danmark  af  en  gennemførelse  af Kommissionens    forslag    til    Rådets    direktiv    om    afgifter    af    personbiler. (KOM(2005)261 final).
Notat vedrørende alm. del spørgsmål 153 fra Folketingets Skatteudvalg om virkningerne for Danmark af en gennemførelse  af Kommissionen forslag til Rådets direktiv om afgifter af personbiler. (KOM(2005)261 final). Forslagets indhold Kommissionens direktivforslag om bilbeskatning har 3 til dels sammenfaldende hovedlinier: at der sker en afvikling af registreringsafgifter af personbiler inden udgangen af 2015, at der gennemføres ordninger med godtgørelse af registreringsafgift ved udførsel af biler for at undgå dobbeltbeskatning (indtil registreringsafgifterne er afviklet), at beskatningsgrundlaget for såvel registreringsafg ifter og de lø bende afgifter ændres så de kommer til at indeholde et element, der direkte knytter sig til CO2-udledningen. Senest pr. 1. december 2008 foreslås, at mindst 25 pct. af indtægterne fra afgifterne skal være CO2  -afhængige og pr. 1. december 2010 skal andelen være 50 pct. Det samlede niveau for afgifterne foreslås fortsat at være et anliggende for medlemslandene. Spørgsmål 153 har ligeledes 3 dele, - Belysning af direktivforslaget, herunder af mulighederne for at bevare beskatningsniveauet intakt. - En analyse af det foreslåede revisionssystem for personbiler, der overfø -land. - En analyse af i hvilket omfang det nuværende afgiftssystem hindrer salg af nye og brugte biler mellem EU´s medlemslande. Ad Belysning af direktivforslaget, herunder af mulighederne for at bevare beskatningsniveauet intakt. Indledningsvis bemærkes, at det i direktivforslaget anføres, at hjemmels grundlaget for direktivet er: ”Traktaten navnlig artikel 93”. I artikel 93 anfø er afgørelse med enstemmighed på forslag af Kommi s sionen og efter høring af Europa -Parlamentet og Det Økonomi ske og Sociale Udvalg, vedtager bestemmelser om harmonisering af lovgivningerne vedrø punktafgifter og andre indirekte skatter, i det omfang en sådan harmonisering er nødvendig for at sikre det indre ma rkeds oprettelse og funktion inden for den i artikel 14 fastsatte frist.” Som det fremgår af begrundelsen i forslaget er Kommissionen ikke blind for, at en afvikling af registreringsafgiften kan give budgetproblemer i mange medlemslandene, og Kommissionen anviser i den forbindelse muligheden for at forhøje de løbende afgifter af biler eller afgifterne af
brændstof for at opnå provenuneutralitet. Videre nævnes i forslaget også muligheden for indførelse af nyskabende bestemmelser om veja fgifter. En afvikling af registreringsafgiften vil have betydelige konsekvenser her i landet. Afgifter vedrørende anskaffelse og ejerskab af motorkøretøjer bidrager med ca. 25  -30 mia. kr. til statskassen, hvoraf registreringsafgiften udgør ca. 3/5. Skulle provenutabet hentes fra personbilerne ville det kræve en forhøjelse af ejerafgifterne (vægt - og brændstofforbrugsafgi  fterne) med en faktor 3. Konkret ville en finansiering med ejerafgifterne betyde, at afgiften af en almindelig personbil, der i dag f.eks. er 4.000 kr. årligt skulle forhøjes til ca. 12.000 kr. årligt. En aftrapning af registreringsafgiften vil derfor i en overgangsperiode svarende til en bils levetid medføre et statsligt indtægtstab   , hvis det skal undgås, at de bilejere, der har betalt høj registreringsafgift også skal betale højere l ø Videre vil det være vanskeligt at forhøje de allerede forhøjede ejerafgifter i et omfang der fuldt ud kan dække det provenutab der følger af, at provenuet fra registreringsafgiften stiger med udviklingen i bilpriserne fordi den beregnes af bilernes værdi, mens ejerafgifterne er konkrete beløb, der er fas tsættes ved lov. Der må således indføres en reguleringsmekanisme for ejerafgifterne, hvis beskatningsniveauet pr. bil skal holdes uændret. Det er således næppe sandsynligt, at beskatningsniveauet for personb   iler, heller ikke på længere sigt, vil kunne fastholdes ved en afvikling af registreringsafgiften. Ad Analyse af det foreslåede revisio nssystem for personbiler, der overfø -land. Danmark indførte i 2002 godtgørelse ved udførsel af brugte biler. Den danske godtgørelsesordning tager udgangspunkt i bilens eller motor-cyklens almindelige pris ved salg til bruger her i landet. Dette er helt p a rallelt med de regler, der gælder ved indførsel af brugte biler mv. Forskellen ligger i, at der ved godtgørelsesordningen sker et fradrag på 15 pct. i det afgiftsbeløb, der kan beregnes ud fra bilens eller motorcyklens almindelige pris ved salg til bruger her i landet. Fradraget skyldes, at afgiften af et brugt køretøj også indeholder et element af afgift af den sæ  dvanlige forhandleravance, der indgår i den almindelige pris ved salg til bruger for det konkrete køretøj. Det fandt  es ikke rimeligt at give godtgø have været tjent ved at sælge bilen eller motorcyklen her i landet, men efter godtgø kunne blive en god forretning at opkøbe nyere brugte biler og motorcykler til engrospris og herefter eksportere disse med en godtgørelse, der beregnes på grundlag af  u  dsalgsprisen. De nye eller brugte biler, som danske bilister må anskaffe i stedet for de biler, der udføres,  er i modsætning til de udførte biler beskattet af forhandlerens salgspris –  dvs. af et beløb der inkludere den avance der tages her i landet. Dette er baggrunden for at godtgørelsesordningen giver statskassen en merindtægt sammenholdt med de tidligere gæld ende regler.
Kommissionens forslag er ikke detailleret nok til at der kan foretages en egentlig vurdering af om en vedtagelse af forslaget vil ændre væsentligt på det system vi i dag anvender her i landet. Indførelse af godtgørelsesordninger i andre EU  -lande med registreringsafgift vil skabe mulighed for kommerciel indførsel her til landet af biler fra disse lande. Tilsvarende vil borgere der indvandrer her til landet fra EU-lande med registreringsafgift ikke i samme omfang som i dag være tilskyndet til at   afhænde bilen i dette andet land. Ad Analyse af i hvilket omfang det nuværende afgiftssystem hindrer salg af nye og brugte biler mellem EU´s medlemslande. I 2004 blev registreret godt 147.000 personbiler i Danmark. Heraf var hen ved 11 pct. eller ca. 15.700 brugte indførte personbiler. Der blev i samme år udbetalt godtgørelse vedrørende udførsel af ca. 2.100 personbiler. At antallet af udførte biler er lavere end antallet af indførte biler kan ses som en naturlig følge af at der ikke fremstilles biler i  Danmark, hvorfor Danmark både når det gælder nye og brugte biler er nettoimportør, jf. besvarelsen af alm. del spørgsmål 168  -170 af 20. december 2004. I EU-lande, der ikke i dag godtgør registreringsafgift ved endelig udførsel af brugte biler, vil der typi sk ikke ske udførsel. Den bilist, der vil udva ndre, vil i stedet typisk vælge at få den del af bilens værdi der skyldes registreringsafgiften tilbage ved at afhænde bilen. Udførsel, der skyldes, at der kan opnås en højere pris uden registreringsafgift i an  dre EU-lande forekommer næppe fra EU  -lande uden godtgørelse af registreringsafgift. Ses der nærmere på de faktiske værdier for de brugte indførte biler, forekommer disse meget høje sammenholdt med bilernes alder. Dette peger i retning af, at indførslen af  brugte biler er koncentreret om biler, der i gennemsnit har en højere pris fra ny, end de biler der ellers indgår i den danske bilpark. Uden registreringsafgiften ville den danske bilpark efter en årrække formentlig have en højere andel af dyrere biler, en d den bilpark vi har i dag. Dette tyder på, at registreringerne af brugte indførte biler formentlig er højere med registreringsafgift end de ellers ville havde væ  ret.