Skatteministeriet J.nr.   2005 - 418 - 0243 Den Spørgsmål    149 - 152 Til Folketingets Skatteudvalg Hermed sendes svar på spørgsmål nr.   149 - 152 af 4. august 2005. (Alm. del). Kristian Jensen /Ivar Nordland
Spørgsmål   149:     Hvad   er   årsagen   til,    at   ministeren   ikke   ved   Folketingets behandling  af  lovforslag  L  121  om  sambeskatning  oplyste,  at  regeringen  ville fremsætte  forslag  om,  at  der  i  fremtiden  kun  i  få  tilfælde  skal  udarbejdes koncernregnskab, jf. det af økonomi - og erhvervsministeren nu udsendte udkast til ændring  af  årsregnskabsloven,  der  allerede  får  virkning  for  regnskabsår,  der påbegyndes   den   1.   januar   2005,   altså   stort   set   samtidigt   med,   at   de   nye sambeskatningsregler træder i kraft? Svar:  Med  lov  nr.  426  af  6.  juni  2005  (lovforslag  L  121)  blev  reglerne  for sambeskatning  gennemgribende  ændret.  Loven  ændrede  bl.a.  på  kredsen  af  de selskaber, der kan (skal) sambeskattes (koncerndefinitionen). Koncerndefinitionen i de hidtidige sambeskatningsregler var, at moderselskabet direkte eller indirekte skulle eje datterselskabet med 100 pct. Ifølge  de  nye  regler  kan  (skal)  selskaber  sambeskattes,  når  det  ene  selskab  har bestemmende indflydelse i det andet selskab eller når et fælles moderselskab har bestemmende indflydelse i begge selskaber. Moderselskabet har som udgangspunkt bestemmende  indflydelse,  når  det  direkte  eller  indirekte  besidder  flertallet  af stemmerettighederne.    Definitionen    svarer   til   den   definition,   der   findes   i regnskabslovgivningen  og  i  selskabslovgivningen.  Med  anvendelsen  af  denne definition opnås, at der anvendes en definition, som er velkendt for virksomhederne og som er internationalt anerkendt. I det lovforslag, som Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har sendt på høring, ændres der ikke på koncerndefinitionen i årsregnskabslov  en - og koncernerne vil fortsat skulle  opgøre  hvilke  selskaber,  der  indgår  i  koncernen.  Hvis  høringsforslaget vedtages  af  Folketinget  vil  koncerndefinitionen  i  selskabsskattelovens  §  31  C fortsat svare til definitionen i regnskabslovgivningen (og i selskabslovgivningen). Der  vil  således  ikke  blive  ændret  på,  at  der  vil  være  sammenhæng  mellem koncerndefinitionen i sambeskatningsreglerne og i regnskabsreglerne. Høringsforslaget   medfører   blot,   at   mellemstore   koncerner   fritages   for   de administrative byrder ved udarbejdelse af koncernregnskaber efter årsregnskabsloven.  Dette  ændrer  ikke  på,  at  det  er  fornuftigt,  at  den  samme koncerndefinition anvendes i sambeskatningsreglerne og regnskabsreglerne.
Spørgsmål 150:   Kan ministeren bekræfte, at hvis der gennem  føres det i udkast til ændring af årsregnskabsloven indeholdte forslag til ændring af kravene om, hvornår der skal udarbejdes koncernregnskab, så vil kun 10 -20 pct. af de selskaber, der bliver  omfattet  af  national  sambeskatning  efter  SEL  §  31,  være  deltage  re  i  en koncern, der skal udarbejde et koncernregnskab efter årsregnskabslovens § 110? Svar: Det er korrekt, at såfremt høringsforslagets ændringer i årsregnskabsloven gennemføres,  vil  der  være  langt  færre  sambeskattede  selskaber,  der  vil  være deltagere i en koncern, hvor der skal udarbejdes et konsolideret koncernregnskab. Der  vil  fortsat  skulle  udarbejdes  koncernregnskaber  i  alle  de  store  koncerner, herunder alle koncerner med børsnoterede selskaber.
Spørgsmål  151:    Kan  ministeren  bekræfte,  at  svaret    på  spørgsmål  42  under behandlingen  af  lovforslag  L  121  reelt  var  vildledende,  idet  det  oplyste  om sammenhængen med udarbejdelse af koncernregnskab, efter regeringens planer nu ophæves,  da  kravet  om  koncernregnskaber  nu  ophæves  for  størstedelen  af  de selskaber, der bliver omfattet af SEL § 31 om national obligatorisk sambeskatning? Svar: Der var intet vildledende over mit svar på spørgsmål 42. Spørgsmål    42 lød: ” Der bedes nærmere redegjort for valget af koncerndefinition i den   foreslåede §   31   C   (lovforslagets   §   1,   nr.   16).   Mener  ministeren  ikke,  at  den  ret subjektive bestemmelse er i strid med regeringens ønske om at objektivisere så mange skatteregler som muligt, og er der ved reglens udformning tænkt på, at muligheden  for  sambeskatning  af  nogle  vil  blive  opfattet  som  en  ret,  og  af andre som en pligt?” Hertil svarede jeg: ”Koncerndefinitionen er ændret i L 121 i forhold til den foreslåede definition i lovforslaget L 153 i 1. samling (før folketingsvalget). Den definition, som blev foreslået  i L 153 var den almindelig anvendte definition i skatteretten. Den medførte bl.a., at ét selskab kunne deltage i flere koncerner, hvilket ville være uhensigtsmæssigt, når hele indkomsten i selskabet, som foreslået i L 121, skal medregnes i sambeskatningsindkomsten. Definitionen blev da også kritiseret i høringssvarene. Ved udformningen af den foreslåede § 31 C i L 121 er der lagt vægt på, at der er tale om en koncerndefinition, som er velkendt for virksomhederne og som er internationalt anerkendt.   Baggrunden for   objektivering af skattereglerne er ofte et hensyn til borgernes og virksomhedernes retssikkerhed. Det vurderes, at retssikkerheden for virksomhederne styrkes ved at anvende en definition, som er velkendt. Definitionen anvendes i regnskabslovgivningen ved afgrænsning af kredsen af selskaber,  der  skal  omfattes  af  det  konsoliderede  koncernårsregnskab,  og  i aktie - og anpartsselskabsloven. Ved at anvende samme afgrænsning opnås en række fordele. - Skæringstidspunktet   for   medregning   af   indkomst   i   ny  e   koncern- selskaber bliver eksempelvis det samme i sambeskatningsregler og i koncernregnskabsregler (se herom svaret på spørgsmål 35).
- Når  et   selskab   er   omfattet   af   reglerne   om   konsolideret  koncern- årsregnskab,     vil     selskabet    normalt    også    skulle    inddrages      i sambeskatningen. Dette gør det enklere for virksomheder  - og gør den umiddelbare kontrol enklere for skattemyndighederne. - Moderselskabets bestyrelse skal orientere datterselskabet om koncern- forholdets indtræden, jf. aktieselskabsloven § 55. - Datterselskabets   bestyrelse   skal   give   moderselskabet   de   oplys- ninger,  som  er nødvendige   for  vurderingen  af  koncernens  stilling og  resultatet  af  koncernens virksomhed, jf. aktieselskabsloven § 55. - De oplysninger, der skal udveksles med henblik på   sambeskatningen, skal i stort omfang allerede udveksles med henblik på udarbejdelsen af koncernregnskabet. Det   er   korrekt,   at   det   for   nogle   selskaber   vil   være     en   fordel   at   være omfattet  af definition, mens det  for  andre  selskaber  vil  være    en  ulempe. Dette     forhold     står     imidlertid    ikke    i    modstrid    med    den    foreslåede koncerndefinition. Hvis et moderselskab ikke ønsker sambeskatning med et datterselskab, vil det med de foreslåede regler være nødsaget til at opgive den bestemmende  indflydelse  –   det  er  således  ikke  omkostningsfrit  at  fravælge sambeskatning med et enkelt selskab.” Jeg forholdt mig i svaret til gældende regnskabs  - og selskabsret, og opregnede en række fordele ved at anvende den samme koncerndefinition som i selskabslovgivningen og i regnskabslovgivningen. Fordelene vil forsat eksistere, også i tilfælde af at Folketinget vedtager det lovforslag, der er sendt i høring. I høringsudkastet fra Erhvervs  - og Selskabsstyrelsen foreslås blot, at en række koncerner fritages for   at udarbejde koncernregnskab. Jeg har svært ved at forstå,  at  det  skulle  være  et  skatteretligt  problem,  hvis  koncernerne  efterfølgende fritages for koncernregnskabsforpligtigelsen efter årsregnskabsloven. Der ændres jo ikke på skattereglerne. Det skal bemærkes, at en koncern   - uanset om den skal udarbejde et koncernregnskab eller ej - efter årsregnskabsloven vil skulle opgøre hvilke selskaber, der er en del af koncernen. Denne opgørelse er eksempelvis nødvendig med henblik på at afgøre, om koncernens    samlede    størrelse    medfører,    at    der    skal    udarbejdes    et    samlet koncernregnskab. Det vil således  –  uanset om der skal udarbejdes koncernregnskab eller    ej    –     være    enkelt    at    konstatere    hvilke    selskaber,    der    omfattes    af sambeskatningsreglerne.
De fordele, der er beskrevet i punkterne 1 og 5, vil fortsat eksistere, når der udarbejdes koncernregnskab.    De    store    koncerner    skal    fortsat    udarbejde    et    konsolideret koncernregnskab.  Endvidere  kan  koncerner,  der  ikke  skal  udarbejde  et  koncern- regnskab, altid vælge at udarbejd  e et koncernregnskab, hvis de ønsker det. Der er i øvrigt tale om fordele, der tilgodeser koncernerne. I den forbindelse kan det tilføjes, at de mellemstore koncerner næppe anser det for et problem,   at   de   fritages   for   forpligtigelsen   til   at   udarbejde   koncernregnskab. Koncernerne opnår herved administrative lettelser, blandt andet fritages de fra at skulle eliminere koncerninterne transaktioner. Disse administrative lettelser opnås, selvom der vil skulle udarbejdes et samlet sambeskatningsregnskab for koncernen. Sambeskatningsregnskabet  er  jo  blot  en  sammenlægning  af  de  enkelte  selskabers skattemæssige  resultat.  Der  foretages  således  ingen  eliminering  af  koncerninterne transaktioner. Dette punkt er i øvrigt uddybet i besvarelsen af alm. del spørgsmål 152.
Spørgsmål 152:   Kan ministeren bekræfte, at ved ændring af koncerntilhørsforhold efter    SEL    §    31,    jf.    SEL    §    31,   stk.    3,    skal   det    selskab,    der    ændrer koncerntilhørsforhold, nu udarbejde to regnskaber i det år, hvor der sker ejerskifte, nemlig for perioderne før og efter ændringen af koncernforholdet, uanset at der ikke længere skal udarbejdes sådanne regnskaber til brug ved koncernregnskabet, hvis koncernen,  som  selskaberne  tilhører,  ikke  længere  har  pligt  til  at  udarbejde koncernregnskab efter reglerne i årsregnskabslovens § 110? Svar: Jeg kan bekræfte, at hvis et selskab ændrer koncerntilhørsforhold, skal det udarbejde to skatteregnskaber i det år, hvor tilhørsforholdet ændres. Sælges et selskab eksempelvis fra en koncern til en anden koncern, skal   der laves et skatteregnskab for perioden før salget og et skatteregnskab for perioden efter salget. Dette er nødvendigt for at fordele selskabets indkomst mellem de to koncerner. Der ændres således ikke på skattereglerne. Hvis   der   skal   udarbejdes   koncernregnskab,   vil   der   ligeledes   -   til   brug   for koncernregnskabet    –    skulle    udarbejdes    et    regnskab    for    perioden    efter koncernforbindelsens opståen. Hvis der ikke længere skal udarbejdes koncernregnskab, vil årsregnskabsloven ikke længere stille krav om, at der   til brug for koncernregnskabet udarbejdes et regnskab for perioden efter koncernforbindelsen er opstået. Disse koncerner vil - på trods af de foreslåede ændringer i årsregnskabsloven - fortsat skulle udarbejde separate skatteretlige regnskaber. Det  skal  fremhæves,  at  selvom  der  vil  skulle  udarbejdes  separate  skatteretlige regnskaber, vil koncernerne opnå administrative lettelser som følge af de forslåede ændringer   i   årsregnskabsloven.   Dette   skyldes   de   forskellige   formål   med henholdsvis sambeskattede selskabers skatteregnskab og henholdsvis årsregnskabet. I   sambeskattede   selskabers   skatteregnskab   opgøres   selskabets   indkomst   på baggrund af, at der er tale om en selvstændig enhed. Ifølge årsregnskabsloven skal koncernregnskabet derimod opstilles, som om de konsoliderede virksomheder var én virksomhed. Denne  forskel  medfører,  at  der  ved  udarbejdelsen  af  koncernregnskabet  skal elimineres følgende poster:
- Tilgodehavender og forpligtelser mellem de konsoliderede virksomheder, - Indtægter   og   omkostninger   som   fø   lge   af   transaktioner   mellem   de konsoliderede virksomheder samt - Gevinster  og  tab  som  følge  af  transaktioner  mellem  de  konsoliderede virksomheder, som indgår i posternes regnskabsmæssige værdi. Disse  poster  skal  ikke  elimineres  ved  udarbejdelsen  af  skatteregnskabet,  idet koncernselskaberne betragtes som selvstændige enheder. Sambeskatningen er blot en sammenlægning af de enkelte selskabers resultater. Fritagelsen for at udarbejde koncernregnskab vil således bl.a. medføre, at der ikke vil være krav om udarbe  jdelse af et regnskab, hvor ovennævnte poster er elimineret.