SkatteministerietJ.nr. 2005-318-0396 DenSpørgsmål 147-148TilFolketingets SkatteudvalgHermed sendes svar på spørgsmål nr. 147-148af 4. august 2005.(Alm. del).Kristian Jensen/Thomas Larsen
Spørgsmål 147:Ministeren bedes vurdere de samfundsøkonomiske konsekvenser af SFs forslag om skattenedslag for privat service? I den forbindelse bedes ministeren redegøre for, hvad forslaget vil betyde for henholdsvis beskæftigelsen, skattepr ovenuet og omfanget af sort arbejde?Svar:Jeg har forstået, at SF til de kommende forhandlinger om finansloven for 2006 vil komme med et forslag om at indføre skattefradrag for private husstandes køb af visse serviceydelser.Forslaget skulle indebære, a t der gives et nedslag i skatten på:50 pct. af lønudgifter til rengøring, indkøb og havearbejde med et årligt maksimum på 10.000 kr.35 pct. af lønudgifter til ombygning, reparation og energibesparende foranstaltninger med et årligt maksimum på 5.000 kr.I stedet skal den eksisterende hjemmeserviceordning afskaffes. Jeg er ikke bekendt med yderligere detaljer i ordningen, som dens præcise afgrænsning af de omfattede ydelser, hvem, der præcis kan opnå støtten, eller om der f.eks. tænkes indført bundgrænser .SFs forslag ligner imidlertid i grove træk de ordninger, som var gældende i 1990erne. Med baggrund i udbredelsen af de tidligere ordninger, kan der med betydelig usikkerhed skønnes over virkningerne af SFs forslag. Det skal i øvrigt bemærkes, at de t idligere ordninger var udformet som tilskud og at SFs forslag reelt også blot er en tilskudsordning.Alt i alt kan det med betydelig usikkerhed skønnes, at SFs forslag vil koste staten netto i størrelsesordenen 1,2 -1,5 mia. kr., når der tages hensyn til besparelser på overførselsindkomster og øgede skatte - og afgiftsbetalinger. Beskæftigelsen kan skønnes umiddelbart at blive forøget med 1.200 -1.600 personer, som følge af en forøgelse af arbejdsudbuddet på det hvide arbejdsmarked. Måske 2/3 heraf kan med betydelig usikkerhed skønnes tidligere at have været beskæftiget på det sorte arbejdsmarked. For at finansiere øgede offentlige udgifter på 1,2 -1,5 mia. kr. skal der imidlertid opkræves op til 2 mia. kr. i øgede skatter eller gennemføres besparelser på1,2-1,5 mia. kr. Dette vil give en tilbagegang i beskæftigelsen på i størrelsesordenen 1.700-2.800 personer. Alt i alt er der således en betydelig risiko for at SFs forslag vil betyde en samlet tilbagegang for den danske beskæftigelse.
Generelt set er det ikke muligt at øge beskæftigelsen på længere sigt ved at skabe øget efterspørgsel efter arbejdskraft. SFs forslag er hovedsagligt rettet mod efterspørgselssiden af arbejdsmarkedet og kun i mindre grad mod udbuddet af ufaglært arbejdskraft.Endelig bemæ rker jeg med interesse, at SF tilsyneladende delvist vil finansiere forslaget med de dynamiske effekter, som opstår i form af den øgede beskæftigelse.Spørgsmål 148:Da ministeren i forbindelse med, at SFs forslag om skattenedslag for privat service blev fremlagt, har udtalt, at det med et forslag som SFs vil være nødvendigt at få defineret, hvad der er vedligeholdelse og hvad der er forbedringer, bedes ministeren redegøre for, om det ikke er en sondring, man allerede kender i skatteretten?Svar:I skattelovgivningen findes regler, der fastslår, at kun udgifter til vedligeholdelse er fradragsberettigede. Hvorimod udgifter til forbedringer ikke kan fratrækkes ved indkomstopgørelsen. Den konkrete sondring mellem vedligeholdelse og forbedringer er baseret på en lang række afgørelser, kendelser og domme.Hvis SFs forslag følges, er der to muligheder. Enten skal princippet om, at der ikke ydes fradrag for forbedringer brydes. Eller der skal i hvert enkelt tilfælde foretages en opdeling af fradragsberettigede udgifter til vedligeholdelse og ikke-fradragsberettigede udgifter til forbedringer.Dette problem opstår fordi SF helt unødvendigt foreslår at lægge en tilskudsordning ind i skattereglerne.