SkatteministerietJ.nr. 99/05-502-00360DenSpørgsmål 105 - 109 TilFolketingets SkatteudvalgHermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 105 - 109 af 4. maj 2005.(SAU alm. del).Kristian Jensen/Susanne Reinholdt Andersen
Spørgsmål 105:"Ministeren bedes redegøre for, om det er rigtigt, at der aldrig nogen sinde bl i-ver gennemført en fuldstændig skattemæssig kontrol, en såkaldt væg-til-væg -kontrol af de 25 største virksomheder, således som det fremgår af artikel i Jy l-landsposten den 27. april 2005?"Svar:Spørgsmålet omtaler begrebet væg-til-væg -kontrol, hvilket ikke er et offic ielt begreb; men et udtryk, der er opfundet af journalisten uden nærmere oplysni nger om, hvad begrebet dækker. Allerede af den grund er det vanskeligt at b esvareudvalgets spørgsmål helt præcist. Vedrørende de 25 største virksomheder har ToldSkat Selskabsrevisionen valgt et særligt kontrolkoncept, hvorefter de pågældende virksomheder udtages til kon-trol hvert år, men kun til en partiel kontrol, hvor der sættes f okus på færre omr å-der ud fra en vurdering om væsentlig og risiko. Herved kan kontrollerne målre t-tes mod flere virksomheder. Alt andet lige vil alle relevante kontrolområder bl i-ve undersøgt over en å rrække.Det kan oplyses, at i enkelte sammenhænge foretag es der totalrevision af enkelte af de helt store virksomheder.
2Spørgsmål 106:Hvis selskabsrevisionen eller andre dele af Skatteministeriet følger med i de fondsbørsmeddelelser, der har relevans for selskabsrevisionens arbejde, vil m i-nisteren så overse nde sådanne meddelelser, der vedrører skattemæssige spørgs-mål? Svar:ToldSkat Selskabsrevisionen har oplyst, at meddelelser til Fondsbørsen indgår i den vifte af forskellige oplysninger om virksomhederne, som skattemyndighe-derne anvender i sit kontrolarbejde. Det forekommer dog ikke ofte, at meddelel-ser til Fondsbørsen konkret omtaler skattemæssige forhold. Men andre medd e-lelser kan naturligvis have interesse for skattemyndighederne, f.eks. meddelelser om køb eller salg af virkso mheder eller datterselskaber. Sådanne oplysninger indgår naturligvis i skattemyndighedernes vurdering af væsentlighed og risiko og dermed fastlæggelsen af kontrolindsatsen over for den pågældende virksom-hed.
3Spørgsmål 107:Vil ministeren i de tilfælde, hvor der er i svaret på spørgsmål 95 er oplyst, at der ikke er svaret, fordi oplysningerne ikke er systemtilgængelige eller ikke er umiddelbart tilgængelige, udvirke, at de nødvendige oplysninger fremskaffes og derefter følge op på svaret på spm. 95?Svar: ToldSkat Selskabsrevisionen har oplyst, at det vil være forbundet med en ga nske betydelig ressourceindsats at analysere de mange sager, der er behandlet sidste år. Jeg har derfor bedt ToldSkat om at overveje mulighederne for at ændre i s y-stemerne, således at disse oplysninger fremover vil kunne findes i ToldSkats it-systemer.
4Spørgsmål 108:Vil ministeren i forlængelse af svaret på spm. 95 give de samme oplysninger for de sidste 5 år, herunder oplyse udviklingen i antal selskaber og omfanget af ændringer i procent (fra år ti l år)?Svar:Nedenstående tabel viser antal selskaber på mandtal i ToldSkat Selskabsrevisi o-nen. Det er ikke muligt at udtrække sammenlignelige tal på mandtallet i 2000.ÅrFinansielleselskaberEl-selskaberKoncerner inkl. kulbrintevirk.I alt20014524123571.22120024894253731.28720034885553421.38520045005474841.531Nedenstående tabel viser de samlede reguleringer i kr. fordelt på sektorer. Tol d-Skat Selskabsrevisionen har oplyst, at den samlede regulering for 2000 på godt 2,2 mia. kr. ikke kan fordeles på de forskellige se ktorer. De ønskede oplysninger kan derfor alene gives fra 2001 til 2004. Finansielle selskaberEl-selskaberKoncerner inkl. kulbrintevirk.I alt2001:Forhøjelser880.664.78663.160894.876.3801.775.604.326Nedsættelser381.391.462-333.070.950714.462.412I alt1.262.056.24863.1601.227.947.3302.490.066.7382002:Forhøjelser2.594.348.774198.166.392457.167.3073.249.682.473Nedsættelser660.747.215211.584.178908.536.3591.780.867.752I alt3.255.095.989409.750.5701.365.703.6665.030.550.2252003:Forhøjelser3.237.204.13236.785.0821.217.290.2494.491.279.463Nedsættelser1.696.498.71143.595.7961.982.241.7893.722.336.296I alt4.933.702.84380.380.8783.199.532.0388.213.615.7592004:Forhøjelser2.162.151.3471.042.792.7482.788.816.9355.993.761.030Nedsættelser1.052.703.374255.941.8792.192.898.9913.501.544.244I alt3.214.854.7211.298.734.6274.981.715.9269.495.305.274
5De procentvise ændringer i de samlede reguleringer i forhold til året før fremgår af nedenstående tabel, f.eks. svarer ændringen fra 2.490.066.738 kr. til 5.030.550.225 kr. til en stigning i de samlede reguleringer på 102,0 % i 2002:Ændring i pct.Ændring fra 2001 til 2002102,0 %Ændring fra 2002 til 200363,3 %Ændring fra 2003 til 200415,6 %En del af forskellen i kontrolresultaterne fra år til år beror på, at mange revisi o-ner strækker sig over mere end 1 år.Mere konkret vedr. 2001-2002 kan det oplyses, at der bl.a. har været ændringer vedrørende tilsidesættelse af et leasingarrangement samt en regulering for en dobbeltfakturering. Kontrollen af el-selskaber blev styrket i 2002, og kontrollen vedrørt e bl.a. perio-disering af indtægter, skattemæssige afskrivninger på ejendomme og driftsmid-ler samt sambeskatning.I 2002 og 2003 blev der gennemført mange nedsættelser vedr. medarbejdera k-tieordninger, og der blev gennemført mange forhøjelser vedrørende kap italned-sættelser i ba nker.I 2004 skete der en betydelig forhøjelse i et el -selskab vedrørende driftsomkos t-ninger.Herudover har der været reguleringer vedrørende koncerners sambeskatning s-indkomst omhandlende bl.a. aktivering af småaktiver, indirekte pro duktionsom-kostninger ved egenfremstilling af anlægsaktiver, omkostninger i forbindelse med handel med virksomheder, herunder handel med aktier samt omkostninger i forbindelse med omstruktureringer. Herudover har der været reguleringer vedr ø-rende periodisering af indtægter.
6Spørgsmål 109:Hvilke mekanismer er der i Skatteministeriet, der opsamler og vurderer, om selskabsrevisionens arbejde skal følges op af ændret administrativ praksis og/eller lovændringer?Svar:Told- og Skattestyrelsen har oplyst, at i ToldSkat er der fastsat retningslinier for håndteringen af vigtige og/eller principielle sager, f.eks. sager om lovfortol k-ning, der kan involvere store beløb; større kontrolsager eller sager vedrørende praksisændringer, der kan involvere et større antal personer eller virksomheder. Der er fastsat retningslinier for såvel Told - og Skattestyrelsen som de regionale told- og skattemyndigheder.Retningslinierne tilsiger, at medarbejderen orienterer sin nærmeste overordn ede, hvis medarbejderen bliver opmærks om på en sag, der af den pågældende opfat-tes som vigtig og/eller principiel. Det vurderes samtidigt, om chefer på højere niveauer, direktionen og eventuelt ministeren umiddelbart skal orienteres.Såfremt medarbejderne eller cheferne bliver opmærksomme på principielle sa-ger, som efter deres opfattelse bør følges op af ændret lovgivning, bør sagen forelægges for Skatteministeriets departement på et så tidligt tidspunkt som mu-ligt. Principielle sager bør i øvrigt løbende drøftes i de lovgrupper, der er nedsatmed deltagere fra Skatteministeriets departement og Told- og Skattestyrelsen.ToldSkat Selskabsrevisionen skal også følge de nævnte retningslinier. Hvis Sel-skabsrevisionen bliver opmærksom på en sag af den nævnte karakter, skal den relevante afdeling i Told- og Skattestyrelsen orienteres. Det vil typisk være st y-relsens Retsafdeling.