SkatteministerietJ.nr. 99/05-502-00361DenSpørgsmål 103TilFolketingets SkatteudvalgHermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 103 af 4. maj 2005.(SAU alm. del).Kristian Jensen/Susanne Reinholdt Andersen
Spørgsmål 103:"Ministeren anmodes om at oversende talepapiret fra samrådet den 4. maj 2005 vedrørende samrådsspørgsmål E og F."Svar:Jeg vedlægger talepapiret fra samrådet.
2Spørgsmål E:Hvorledes vil ministeren sikre en mere korrekt skatteansættelse af store selska-ber, og hvorledes vil ministeren styrke ligningen af disse selskaber?Svar:De reguleringer, der er anledning til dette samråd ser jeg som dokumentation for, at der allerede sker en målrettet indsats for at sikre, at også de største vir k-somheder betaler den korrekte skat. I forliget til Finansloven for 1998 blev det netop aftalt, at staten skulle overtage ansvaret for ligningen af juridiske perso-ner. I den forbindelse blev der den 1. oktober 1998 oprettet en særlig enhed i ToldSkat, som hedder Selskabsrevisionen, der sætter fokus på de største vir k-somheders skatteforhold. Som bekendt er hele den fremtidige struktur i den offentlige told- og skattefor-valtning under forandring. Det er mit ønske, at den fremtidige struktur fra star-ten af bliver så opt imal som muligt med henblik på varetagelsen af de mange og forskellige opgaver, som den nye told- og skatteforvaltning skal stå for.Der er derfor oprettet en Fusionsorganisation med deltagelse af såvel kommun a-le som statslige chefer og medarbejdere.Fusionsorganisationen, som bl.a. har ansvaret for at designe strukturen i den fremtidige told- og skatteforvaltning, har analyseret arbejdet, som relaterer sig til store selskaber.På baggrund af de analyser, som er gennemført, forventes det, at der på kort sigt vil ske en række ændringer i forhold til Selskabsrevisionen i ToldSkat, som ken-des i dag.Fokus i analyserne har bl.a. været på muligheder for styrkelse af de faglige mi l-jøer, sikring af retssikkerhed, effektivisering og implementering af service- og kontrolstrategien.Der vil skulle laves ændringer i ledelsesstrukturen og referenceforholdene, og der tilføres flere opgaver.Dette vil betyde en tilførsel af fire kontorer og ca. 60 medarbejdere, herunder kontoret med ansvar for TP-sagerne.
3Således vil det øverste ansvar for alle opgaver, der relaterer sig til selskabsskat, blive placeret i relation til de store selskaber.Med henblik på at øge fokus på den servicerettede del af opgaveløsningen, he r-under at styrke den juridiske ekspertise, laves en ændring i ledelsesstrukturen. Således vil ansv aret for arbejdet med de største selskaber blive delt mellem to chefer; en kontrolchef, som refererer til direktøren for Kontrol i det fremtidige hovedkontor og en juridisk chef, som refererer til direktøren for Juridisk service i det fremtidige hovedkontor. De to chefer placeres i enten København eller Å r-hus, hvor kontorerne også - som i dag - placeres. Med hensyn til TP-relaterede opgaver løses opgaven på r egionalt niveau i dag 10 steder. Fremover vil opgaveløsningen af hensyn til en styrkelse af de faglige miljøer blive placeret fem-seks steder i landet. Det vil være op til de fremtidige regionale ledelser at bestemme den geografiske placering af opgaverne ud fra centralt aftalte kriterier, men der vil naturligvis blive taget udgangspunkt i de steder, hvor opgaven er placeret er i dag.
Spørgsmål F:Hvilke regler har været den typiske årsag til, at der er sket henholdsvis forh ø-jelse og sænkning af selskabernes skattepligtige indkomst (summen af ændrin-ger)? Har nogle af reglerne om sambeskatning og transfer pricing været begrun-delsen for, at der er sket ændringer i den skattepligtige indkomst?Svar:Der kan ikke siges noget entydigt om, hvilke regler der har været den typiske årsag til ændringerne. De reguleringer af land ets største virksomheders skatte-pligtige indkomster, som har givet anledning til dette samråd, vedrører en bred vifte af forskelligartede forhold inden for stort set alle dele af skattelovgivnin-gen. Der er generelt tale om et bredt udsnit af de største danske erhvervsvirksomhe-der, uden at nogle brancher kan udpeges som særligt fremtrædende. Det er som før nævnt en særlig enhed i ToldSkat, Selskabsrevisionen, der er skatteansæt-tende myndighed for de virksomheder, der er aktuelle i forbindelse med udval-gets spørgsmål. ToldSkat Selskabsrevisionen er skatteansættende myndighed for de største virk-somheder i landet, det vil sige selskaber eller koncerner med en momspligtig omsætning på mere end 1,7 mia. kr. Ansvarsområdet omfatter også alle skatt e-pligtige virksomheder i den finansielle sektor, primært banker, sparekasser og forsikringsselskaber; hertil kommer el-selskaber og selskaber, der er skatteplig-tige efter kulbrinteskatteloven. Disse virksomheder har for indkomståret 2003 netto selvangivet mere end 81 mia. kr. i skattepligtig indkomst.Som nævnt vedrører reguleringerne en lang række forskellige skatteregler. I den enkelte sag er der som regel reguleringer vedrørende flere lovområder, ligesom der både kan ske forhøjelser og nedsættelser. ToldSkat arbejder jo ud fra en målsætning om, at virksomhederne skal betale den korrekte skat, hverken m ere eller mindre.Det er ikke muligt at hente de ønskede oplysninger i ToldSkats systemer. Derfor vil jeg nævne nogle af de områder, hvor der oftest forekommer fejl, og som medfører de største reguleringer. Det bemærkes, at langt de fleste sager skyldes forskellige fortolkninger af gældende regler mellem virksomhederne, deres rå d-givere og skattemyndighederne.
2AfskrivningslovenDer er mange sager om anvendelse af afskrivningslovens regler. Spørgsmålet om en bygning er afskrivningsberettiget eller ikke forekommer ganske ofte. Det gælder bl.a., hvis anvendelsen af en bygning ændres, således at den ikke længere er afskrivningsberettiget. Fordelingen mellem bygning og in-stallationer i ikke afskrivningsberettigede bygninger giver ofte anledning til re-guleringer, f.eks. en kontorbygning der ikke er afskrivningsberettiget, hvor en elevator kan afskrives som særlig installation.Spørgsmål om ejendomsretten til en ejendom og dermed afskrivningsretten i forbindelse med sale-and-lease-back aftaler for fast ejendom har været behandlet i flere sager.Et andet ofte forekommende problem er spørgsmålet om, hvorvidt anskaffelse s-summen for et givet aktiv er under 10.800 kr. (2004-beløb), idet den da kan fra-trækkes direkte i indkomsten. Ikke mindst den såkaldte samlesæt -regel giver anledning til mange sager, f.eks. anses en PCer og en printer som ét samlet a k-tiv, hvilket typisk medfører, at den samlede anskaffelsessum overstiger 10.800 kr.Beløbsgrænsen for småaktiver på 10.800 kr. er en ren skatteregel. Derimod i n-deholder regnskabslovgivningen ingen klare regler om, hvornår anskaffelsen af (mindre) driftsmidler kan udgiftsføres i resultatopgørelsen eller kan aktiveres til afskrivning. Mange virksomheder har et højere beløb som grænse for, hvornår anskaffelsen skal aktiveres, f.eks. at kun anskaffelser til mere end 50.000 kr. bliver aktiveret. Så skal selskabet regulere for anskaffelser på beløb mellem 10.800 kr. og 50.000 kr., men denne regulering bliver ofte overset, når selsk abet laver sin selvangivelse.Jeg kan også nævne tilfælde, hvor en virksomhed selv producerer sine anlægsaktiver, og hvor især indirekte omkostninger ikke bliver henført til aktivet, dvs. aktiveret til afskrivning, men fratrækkes direkte i indkomsten.Driftsomkostninger (Statsskatteloven § 6, stk. 1, litra a)Der forekommer ganske mange sager, hvor selskaberne vurderer, at en given omkostning er fradragsberettiget som en driftsomkostning, dvs., de udgifter,
3som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indko msten . Der kan desværre ikke tegnes et generelt og entydigt billede af hvilke omkost-ninger, der giver anledning til flest konflikter mellem skattemyndighederne og virksomhederne; men jeg kan da nævne nogle eksempler:1)Erstatninger, der falder uden for den almindelige driftsrisiko.2)Omkostninger i forbindelse med handel med virksomheder, herunder handel med aktier.3)Omkostninger i forbindelse med omstruktureringer.4)Periodisering af omkostninger.AktieavancebeskatningslovenDer er også i 2004 foretaget reguleringer hos banker, der havde fratrukket tab på egne aktier i forbindelse med nedsættelse af bankens aktiekapital. Dette forhold er nu reguleret ved lovændring, der præciserer gældende praksis.Der er tvister om beskatning af gevinster og tab ved handel med aktier. Det er især 3-års reglen, der er anledning til s ager, men også spørgsmål om eventuel næringsbeskatning forekommer ofte. Det kan også nævnes, at omstruktureringer giver anledning til en del sager. Det gælder især værdiansættelser af immaterielle aktiver som fx goodwill. Ved kon-cerninterne omstruktureringer er der en tendens til enten at overse eller under-vurdere værdien af goodwill, varemærker, navnerettigheder og andre immateri-elle aktiver. Men også ved handel mellem uafhængige parter er der ofte probl e-mer med værdiansættelsen. I disse tilfælde er det som regel fordelingen af an-skaffelsessummen på de forskellige aktiver, der giver a nledning til drøftelser. Det er så afskr ivningslovens regler, der drøftes, dvs. hvilken afskrivningssats, der skal anvendes, og om aktivet overhovedet er afskrivningsberettiget.LivsforsikringsselskaberDe særlige regler for forsikringsselskaber i selskabsskattelovens § 13, stk. 8 13 (fradragsbegrænsning for forsikringsmæssige hensættelser) er en hyppig årsag til konflikter med netop disse virksomheder. De nævnte bestemmelser pålægger livsforsikringsselskaber at føre en finanskonto, der bl.a. indeholder fortjenester og tab på aktier og ejendo mme. Det er især disse poster, der er anledning til kon-
4flikter med selskaberne. Reglerne er ganske komplicerede, indeholder mange fortolkningsproblemer og vedrører altid ganske betydelige beløb. El-selskaberToldSkat Selskabsrevisionen er også skatteans ættende myndighed for el-selskaber, der blev gjort skattepligtige i 2000. For disse virksomheder har der været mange sager om fastsættelse af afskrivningsgrundlag for elselskabernes forskellige aktiver, en ganske vanskelig øvelse, og som ofte vedrører ganske betydelige beløb og mange forskelligartede aktiver. Der har været mange sager omkring generelle forhold i indkomstopgørelsen, som skyldes, at el-selskaberne ikke tidligere har været skattepligtige. Det drejer sig om både indtægter og omkostninger. El -selskaberne er underlagt en vis pris-kontrol, hvorfor der har været drøftelser om, hvornår der er erhvervet ret til en indtægt, dvs. hvornår den er skatt epligtig. Skattepligt af investeringsbidrag har været et emne, ligesom der har været sager om omkostningsbegrebet, herunder om fordeling af omkostninger over flere år. Hos de største el -selskaber er der tale om meget store beløb.SambeskatningDe gældende regler om sambeskatning medfører generelt ikke mange regulerin-ger, bortset fra tilfælde, hvor der sker sambeskatning med udenlandske selska-ber. De fleste sager herom vedrører genbeskatning af underskud, når sambeska t-ningen med det udenlandske selskab ophører. Men der kan som bekendt også være problemer med værdiansæ ttelser ved indtræden i sambeskatning og omstruktureringer i de udenlandske datterselskaber. Som det også er bekendt har jeg taget skridt til at forhindre de direkte misbrug ved at fremsætte lovforslag om ændring af sambeskatningsreglerne.Transfer pricingDe seneste par år har der generelt været meget fokus på transfer pricing, dvs. kontrol af priser og vilkår mellem selskaber, der er indbyrdes forbundne. Tol d-Skat Selskabsrevisionen har også anvendt en del ressourcer på dette o mråde og har øget fokus på netop disse sager. Men der er tale om vanskelige sager, der er ganske længe undervejs fra start til de afsluttes. Derfor er der kun afsluttet få sager i 2004 og med beskedne ændringer til følge.
5Det skal afslutningsvis bemærkes, at de samlede reguleringer er påvirket af a f-gørelser for tidligere år, både i positiv og negativ retning. Det kan være en ke n-delse fra Landsskatteretten eller en domstolsafgørelse, der kan medføre at en tidligere regulering skal tilbageføres, eller at nogle reguleringer har afventet en kendelse eller dom.