Folketingets Retsudvalg Dato: 13. maj 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Retsudvalgs  brev  af  31.  marts  2005 følger  hermed   –   i  5  eksemplarer  –   socialministerens  endelige  svar  på spørg smål nr.  65 - 68 (REU Alm. del). Spørgsmål nr. 65: ” Hvad er  ministrenes  kommentarer til, at rockerne har haft held til at opnå førtidspension i et omfang, som markant overstiger gennemsnittet? ” Svar: Det  er  ikke  muligt  generelt  at  identificere  personer  blandt  førtidspension i- ster,  der tilhører  en  rockergruppe,  da  medlemskab  af  en  sådan  gruppe ikke registreres i sociale sager. Socialministeriet har derfor ikke statistiske oplys- ninger,  der  belyser,  at  rockere  har  haft  held  til  at  opnå  førtidspension  i  et omfang, som markant overstiger gennemsnittet. Det er kommunerne, der har kompetencen til at tilkende førtidspension, når betingelserne herfor er opfyldt. Påbegyndelsen af en sag om førtidspensi  on og tilkendelse af pension forud- sætter,  at  de  relevante  muligheder  for  at  forbedre  arbejdsevnen  har  v  æ  ret afprøvet  i  praksis,  og  at  der  foreligger  dokumentation  for,  at  a rbejdsevnen ikke varigt kan forbedres. En tilkendt førtidspension er en løbende fo  rsørgelsesydelse, der kan udbet a- les, så længe betingelserne er opfyldt for at få udbetalt pensionen. Kommunen  har  således  en  forpligtelse  til  løbende  at  sikre  sig,  at  pension  i- sten opfylder betingelserne, ligesom den enkelte modtager af førtidspension har en pligt til at oplyse om ændringer i forholdene, for eksempel hvis he  l- bredsforholdene er forbedret. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] EPI/ J.nr. 042-1832
2 Hvis kommunen konkret har en mistanke om, at en førtidspension er opnået uberettiget, eller at en person ikke længere er berettiget til førtidspension,    er der mulighed for at indhente oplysninger fra modtageren selv, men også fra offentlige myndigheder, for eksempel læger og sygehuse  . Hvis disse oplys- ninger viser, at førtidspensionisten ikke længere er berettiget til førtidspens i- on, eller måske aldrig har  været det, vil kommunen kunne frakende pensi  o- nen. Den allerede udbetalte pension vil kunne kræves tilbagebetalt i det o  m- fang,  pensionen  er  opnået  ved  svig ,  eller  hvis  førtidspensionisten  i  øvrigt ikke har opfyldt sin oplysningspligt, og som følge deraf har  modtaget pensi- onen mod bedre vidende. Det er kommunerne, der har ansvaret for, at det alene er de berettigede per- soner, der får tilkendt og udbetalt førtidspension. Et ansvar som de har   gode muligheder  for  at  leve  op  til  efter  den  gældende  lovgivning.  De  rfor  er  det også  vigtigt,  at  kommunerne  følger  op  på  disse  sager   .  Hertil  kommer,  at kommunerne selv har en interesse i, at det kun er de berettigede, der får u d- betalt  pensionen,  da  den  største  del  af  udgiften  til  førtidspensionen  bliver betalt af kommunen. Spørgsmål nr. 66: ”Hvilke oplysninger kan ministrene give om sagsbehandlingen i sagerne om førtidspensioner til rockere i de kommuner, hvor rockerne i særlig grad har opnået førtidspension?” Svar: Det er kommunerne, der administrerer lov om social pension, og det er også kommunerne, der har kompetencen til at tilkende førtidspension og ansvaret for sagsbehandlingen, herunder følge op i sagerne. Der kan i øvrigt henv  ises til  besvarelsen  af  spørg smål  65  og  justitsministerens  og  min  besvarelse  af spørgsm ål 67. Spørgsmål nr. 6  7: ”Ministrene  bedes  redegøre  for  baggrunden  for,  at  Århus  Kommune  og Rigspolitiet mistænker rockerne for at snyde sig til førtidspension, og hvilke initiativer Århus Kommune henholdsvis Rigspolitiet agter at tage i den a  n- ledning.” Svar: Århus kommune har oplyst, at   der ikke for øjeblikket er rockere, der modt a- ger førtidspension fra  kommunen.
3 Kommunen har endvidere oplyst, at der internt i Arbejdsmarkedsafdelingen er fokus på problemet. Der ydes støtte til sagsbehandlerne, der i   disse sager ofte  bliver  udsat  for  et  ikke  ubetydeligt  pres  til  at  bevilge  førtidspens ion. Dette - kombineret med at rockerne ofte aktivt modarbejder arbejdsprø vning, for  eksempel  ved  hele  tiden  at  sygemelde  sig  under  arbejdsprøvningen    - betyder, at disse sager kræver en betydelig arbejdsindsats. Arbejdsmarkedsafdelingen,  Århus  Skattevæsen,  ToldSkat  og  Århus  Politi har nedsat en særlig arbejdsgruppe til at behandle rockerproblemer, herunder sikre, at rockerne ikke uretmæssigt modtager offentlige ydelser. Århus  Kommune  har    endelig  oplyst,  at  kommunens  mistanke  til  rockernes ønske om førtidspension    blandt andet skyldes,  at der ofte er uoverensstem- melse mellem de oplysninger, som rockerne selv giver, samt de oplysninger, der skaffes via den særlige  arbejds  gruppe. Hertil kommer, at det  virker på- faldende,  at  de  påberåbte  diagnoser  er  kendetegnet  ved,  at  de  stilles  ud  fra subjektive gener frem for objektive medicinske fund. Århus Kommune har sammen  med den særlige arbejdsgruppe stillet sin v i- den og erfaring til rådighed for  andre kommuner samt fremlagt sine resulta- ter  på  et  seminar  afholdt  af  Kommunernes  Landsforening.  Herudover   har den særlige arbejdsgruppe   givet rådgivning til en række konkrete komm   uner og politi. Der  kan  endvidere  henvises  til  justitsministerens  samtidige  svar  på  spørg  s- målet. Spørgsmål nr. 6  8: ”Ministrene  bedes  redegøre  for  ,  om  sagen  giver  ministrene  anledning  til initiativer  og  i  givet  fald  hvilke,  herunder  om  ministrene  vil  sikre,  at  alle sager om førtidspension til rockere  på lands  plan bliver underkastet en uvil- dig lægefaglig vurdering f. eks.   på Rigshospitalet. ” Svar: Vi skal ikke acceptere misbrug af systemet. Det gælder  , uanset om der er tale om misbrug fra en enkeltperson eller fra personer, der tilhører den ene eller den anden gruppe. Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål 67, er der i de fleste af landets politikredse etableret et tæt og formaliseret samarbejde me  l- lempolitiet og andre myndigheder, herunder særligt de sociale myndigheder, om den kriminalitetsbekæmpende indsats i forhold til bl.a. rockermiljøet.
4 På den  baggrund finder jeg ikke anledning til at tage  særlige   initiativer spe- cielt i forhold til kommunernes administration af reglerne om tilkendelse og opfølgning i sager om  førtidspension  ti  l rockere  – helle  r ikke til en uvildig vurdering på Rigshospitalet . Det vil i øvrigt være et normalt led i sagsbehandlingen i forbindelse med en førtidspensionssag,  at  ko mmunerne  anmoder  om  en  speciallægeerklæring, hvis  der  er  tvivl  om  de  helbredsmæssige    forhold.  Kommunerne  rekvirerer erklæringen fra en speciallæge, der må anses for at være lige så uvildig som en læge på Rigshospit   alet. Eva Kjer Hansen /Bent Nielsen