BILAG til besvarelsen af spm. nr. 42 (Alm. del)
Undtagelser og fravigelser m.v. til generelle offentligretlige love
Beskæftigelsesministeriet
undta- Væsentlige
høringssvar
vedrøre nde undtagelsen
samt evt. kommentarer
hertil
1)
Udvider
anvendelses-
områ det
for
persondatalo-
vens § 32, stk.
2
2)
Udvider
anvendelses-
områ det
for
forvaltningslo-
vens § 12, stk.
1.
3)
Udvider
anvendelses-
området
for
offentligheds-
lovens § 7
Delegationen af den statslige
beskæftigelsesindsats til en
kommunalbestyrelse indebæ-
rer, at oplysninger m.v. i for-
bindelse med beskæftigelse-
sindatsen, som er indsamlet
om den enkelte borger i det
statslige
system
via
IT-
systemer m.v., vil blive videre-
givet til kommunen og dermed
indgå i den kommunale fo r-
valtning.
§ 20, stk. 3, gælder alene for
videregivelse af interne ar-
bejdsdokumenter
mellem
staten og den kommune, der
har fået delegeret den statsl ige
beskæftigelsesindsats
Det vil ikke være hensigts-
mæssigt, at selve delegatio-
nen bevirker, at der skal med-
deles aktindsigt efter offentlig-
hedslovens regler om egen-
acces i oplysninger, der vide-
regives som følge af delegat i-
onen og som ellers ville være
undtaget fra aktindsigt, fordi
der er tale om interne arbejds-
dokumenter. Herved kan par-
ter og udenforstående få a d-
gang til oplysninger, som ale-
ne vedrører myndigh edernes
interne beslutningsproces, og
som ellers ville have været
beskyttet ved de hensyn, der
har begrundet undtagelsesreg-
len i offentlighedslovens § 7.
Bestemmelsen får bety dning i
det omfang, der som led i sags-
behandlingen i kommunen er
behov for at anvende interne
dokumenter, der er udfærdiget i
de enkelte sager af staten før
delegationen til kommunen.
Der er ikke tale om en ind-
skrænkning i retten til aktindsigt.
Der vil sål edes ikke være forskel
på, h vilke dokumenter der vil
være ret til indsigt i før og efter
delegationen.
Den uvildige konsulentord-
ning
på
Ha ndicapområdet
(DUKH):
Der sker en indskrænkning af
borgerens ret til aktindsigt i
forhold til de gældende regler i
forbindelse med bestemmelsen,
hvor det foreslås, at inte rne
arbejdsdokumenter vil forblive
interne efter udveksling mellem
jobcenterets statslige og kom-
munale del. I forbindelse med
indskrænkning af aktindsigt og
dermed mindre åbenhed i fo r-
valtningen skal der være klare
begrundelser for, hvorfor man
vælger at foretage en ind-
skrænkning.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
2. maj 2005
Kontor:
2.k.kt.
J.nr.:
2005-22122-2
Sagsbeh.:
CEK
Fil-navn:
FTspm\RU\nr. 42\bilag2