Besvarelse  af  spørgsmål  nr.   42  (Alm.  del),  som  Rets- udvalget har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 10. marts 2005 Spørgsmål: "Ministeren bedes tilsende udvalget en oversigt over, hvilke undtagelser og fravigelser  m.v.  til  generelle  offentligretlige  love  (persondataloven,  forvalt- ningsloven, offentlighedsloven og ombudsmandsloven), der foreslås i reg e- ringens  lovforslag  om  kommunalreformen.  Oversigten  bedes  punkt  for punkt indeholde oplysning om 1.   undtagelsens nærmere indhold og afgrænsning 2.   begrundelsen for undtagelsen 3.   konsekvenserne af undtagelsen 4.   væsentlige høringssvar vedrørende undtagelsen og evt. komment   a- rer hertil." Svar: Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet  har  til  brug  for  besvarelsen  indhentet bidrag fra  Beskæftigelsesministeriet,  Ministeriet for  Familie-  og  Forbruger- anliggender,   Finansministeriet,   Forsvarsministeriet,   Fødevareministeriet, Justitsministeriet, Kulturministeriet, Miljøministeriet, Skatteministeriet, Soc i- alministeriet, Transport og Energiministeriet, Undervisningsministeriet samt Økonomi- og Erhvervsministeriet. Det  fremgår  af  ministeriernes  oplysninger,  at  a f  de  i  alt  50  lovforslag  om kommunalreformen  er  der  i  12  lovforslag  som  noget  nyt  i  forhold  til  gæl- dende ret foreslået  undtagelser til og fravigelser af de i spørgsmålet næv  n- te  offentligretlige  love  (persondataloven, forvaltningsloven,  offentlighedslo- ven, ombudsmandsloven). Der henvises for en nærmere beskrivelse heraf til den oversigt i skemaform, der er vedlagt som bilag til besvarelsen. Det drejer sig om forslag til lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats (L 22), forslag til lov om regioner og om nedlæ ggel- se  af  amtskommunerne,  Hovedstadens  Udviklingsråd  og  Hovedstadens Sygehusfællesskab  (L  65),  forslag  til  lov  om  visse  proceduremæssige spørgsmål  i  forbindelse  med  kommunalreformen  (L  67),  forslag  til  lov  om revision af den kommunale inddeling (L 68), forslag til lov om forpligtende kommunale  samarbejder  (L  69),  forslag  til  lov  om  kommunale  borgerser- vicecentre (L 72), forslag til sundhedslov (L 74), forslag til lov om et evalue- ringsinstitut for kommuner m.v. (L 76), forslag til skatteforvaltningsloven (L Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 2. maj 2005 Kontor: 2.k.kt. J.nr.: 2005-222122-2 Sagsbeh.: CEK Fil-navn: FT-spm/RU/nr. 42/svar3
2 110),  forslag  til  lov  om  opkrævning  og  inddrivelse  af  visse  fordringer  (L 112), forslag til lov om social service (L 38) og forslag til lov om ændring af lov  om  almene  boliger  samt  støttede  private  andelsboliger  m.v.,  lov  om fremme af privat udlejningsbyggeri og forskellige andre love (L 40). Bestemmelser, der ikke fraviger eller er en undtagelse til persondataloven, forvaltningsloven,  offentlighedsloven  og  ombudsmandsloven,  men  supple- rer disse, er ikke medtaget i oversigten. Det er f.eks. tilfældet i  skattemini- sterens L 110, hvor det i § 15, stk. 1, er foreslået, at  ansatte i told- og skat- teforvaltningen fremover bliver generelt inhabile ved besættelsen af pladser i  kollegiale klageorganer  på  skatteområdet  .   Endvidere  er  det  i  §  20 fore- slået,  at  den  ubeting ede  høringspligt,  der gælder  på  indkomstskatteomr   å- det,  hvis  skattemyndighederne  vil  ændre  en  ansættelse  af  indkomst -  eller ejendomsværdiskat i forhold til det selvangivne eller foretage en skattean- sættelse skønsmæssigt på grund af manglende selvang   ivelse, udvides, så den  ubetingede  høringspligt   også  omfatter  gaveafgift  og  ejendomsvurd e- ring. Herudover  er  der  to  lovforslag  på  Undervisningsministeriets  område   - for- slag til lov om ændring af lov om institutioner for uddannelsen til studenter- eksamen,  lov  om  institutioner  for  uddannelsen  til  højere  forberedelsese k- samen,  lov  om  grundlæggende  social-  og  sundhedsuddannelser,  lov  om almen  voksenuddannelse  og  om  voksenuddannelsescentre  og  forskellige andre love (L 106) og forslag til lov om ændring af lov om Centre f or Vide- regående uddannelser m.v., lov om mellemlange videregående uddanne  l- ser, lov om centre for undervisningsmidler m.v. og forskellige andre love på Undervisningsministeriets område (L 107)  – hvori der foreslås  en udvidelse af forvaltningslovens og offentlighedslovens anvendelsesområde til gymn a- sier,  hf-kurser  og  VUC’er  samt  sygeplejerske-  og  radiografskoler,  selvom disse som selvejende institutioner som udgangspunkt ikke vil være en del af den offentlige forvaltning, dog undtaget private gymnasier og private hf- kurser.  Disse  lovforslag  udvider  endvidere  forvaltningslovens  og  offentlig- hedslovens  anvendelsesområde  til  i  nogle  tilfælde  at  omfatte  institutioner for erhvervsrettet uddannelse og Centre for Videregående U ddannelse. Justitsministeriet har tilføj et, at forslaget til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (L 30) i § 4 indeholder forslag til ændring af for- valtningslovens § 1, stk. 2, 2. pkt., og § 4, stk. 3, 2. pkt. Herudover indehol- der § 5 et forslag til ændring af offentlighedslovens § 1, stk. 3, 2. pkt., og § 6 indeholder et forslag til ændring af persondatalovens § 47, stk. 2. Der er alene  tale  om  konsekvensændringer  som følge af  nedlæggelsen  af  amt  s- kommunerne og oprettelsen af regionerne.