Folketingets Retsudvalg Dato: 8. april 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Retsudvalgs  brev  af  3.  marts  2005 følger hermed – i 5  eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 26 (REU Alm. del). Spørgsmål nr.  26: ”Ministeren bedes oplyse, hvilke tiltag der påtænkes for at bibringe de ansa t- te de fornødne kundskaber om regelgrundlaget og behandlingsintentionerne. Ministeren bedes desuden redegøre for igangværende og påtænkte initiativer med henblik på etablering af et vidensbaseret perspektiv, overordnet styring og  løbende  opfølgning,  herunder  i  form  af  systematisk  forskningsmæssig resultatkontrol og sammenligning af programmer og resultater.” Svar: Socialministeriet  har  taget  en  række  initiativer  for  at  sikre  kendskabet  til regelgrundlaget og behandlingsintentionerne. Jeg  kan  her  henvise  til  vejledningen  om  regelgrundlaget  i  Vejledning  om særlig støtte til børn og unge. Der er til alle kommuner, amtskommuner m.fl. givet supplerende vejledning i Socialministeriets brev af 11. marts 2003. Der er tillige givet vejledning om indsatsen over for kriminelle og kriminalitets- truede børn og unge i Socialministeriets publikation ”Indsats over for krimi- nelle unge – en guide” i 2003. Det er her præciseret, at en hurtig, præcis og effektiv  handling  er  afgørende.  Guiden  giver  de  implicerede  overblik  over, hvordan indsatsen kan  gennemføres, jf. også svar til Folketinget s Socialud- valg af 23. oktober 2002 om retningslinier i form af en vejledning til institu- tioner og kommuner i forhold til ungdomssanktionen. For  at  sikre  kvalificeret  personale  på  de  sikrede  institutioner,   gennemføres der med støtte fra Socialministeriet efteruddannelse for personale, der arbej- der  med  unge,  der  har  komplekse  problemer.  120  personer  har  deltaget  i uddannelsen  ”Udstødelse  –  unge  med  massive  og  komplekse  problemer”. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] ECO/ J.nr. 640-1494
2 Der er bevilget midler til evaluering, erfaringsopsamling, formidling af erfa- ringer m.v. i januar 2005. Med hensyn til løbende opfølgning på ungdomssanktionen er det min opfa t- telse, at indholdet i ungdomssanktionen løbende bør kvalitetsudvikles. Med henblik på at  udvikle indsatsen på et vidensbaseret grundlag  er der efter drøftelse  med  Københavns  og  Frederiksberg  kommuner,  KL  og  amterne, igangsat  4  metodeudviklingsprojekter.  3  af  disse  er  målrettet  en  in dsats  i forbindelse  med  anbringelse  uden  for  hjemmet,  herunder  som  led  i  ung- domssanktionen. Det 4. projekt vedrører gennemførelse af Multi Systemisk Terapi (MST). De 4 projekter kan, meget summarisk beskrives som: 1. Fyn-projektet Projektet  tager  udgangspunkt  i  et  også  i  Danmark  afprøvet  ”NY  START” program, der er baseret  på  en  kognitiv  metode. Der er i projektet en særlig vægtning  af  udredningsforløbet,  og  projektet  er  målrettet  den  særlige  må  l- gruppe af unge, som skal have afklaret  om  ungdomssanktionen er en egnet form for behandling. 2. Projekt i Frederiksborg Amtskommune (Teori og Metodecentret) Projektet indeholder bl.a. et afsæt til dokumentation af indsatsen. Dokumen- tationsdelen  tilgodeser  et  mere  generelt  behov  til  gavn  for  indsatsen  i  alle sikrede afdelinger og imødekommer dermed et ønske fra de amter, der ikke har selvstændige projekter. Forskergruppen  skal  levere  kvalifikationsanalyser  til  brug  for  et  kvalifice- rings - og uddannelsesprogram, som udvikles sammen med medarbejdere på de  sikrede  afdelinger.  De  generelle  dele  forudsættes  at  kunne  udbydes  til landets øvrige sikrede afdelinger. 3. Projekt i Københavns Kommune Projektet vedrører bl.a. introduktion af en særlig fastholdelsesstrategi. Dette er  et  vigtigt  element,  bl.a.  set  i  lyset  af  de  foreløbige  erfaringer  med  ung- domssanktionen, hvor der har vist sig flere undvigelser. Hovedelementerne  er  1)  etablering  af  et  særligt  akutberedskab  i  forhold  til målgruppen,  2)  en  pædagogisk  praksis  med  udgangspunkt  i  den  unges  re s- sourcer, 3) konsekvens og aftalestyring, hvor aftalebrud har klare kendte og øjeblikkelige  konsekvenser,  4)  fokus  på  konflikt  og  krisehåndtering  og    5) erfaringsopsamling og vidensdeling. 4. MST-projekt i Ringkøbing Amtskommune og Århus Kommune   (Mul- ti Systemisk Terapi) Det drejer sig om overføring af en international anerkendt metode til indsats over for uregerlige unge i Danmark.  Der er positive erfaringer  fra USA  og Norge med anvendelse af et udviklet MST- program, særligt tænkt som in-
3 tervention  i  forhold  til  utilpassede  og  kriminelle  unge.  Der  er  tale  om  en udviklet behandlingsmetode formet som et program (”koncept”), der omfat- ter  træning  af  medarbejdere,  opfølgning,  supervision  og  dokumentation  af behandlingseffekt. Metoden tager afsæt i en samlet indsats i forhold til hele netværket omkring den unge. Der  gennemføres  en  samlet  evaluering  af  disse  initiativer,  og  resultaterne derfra skal videreformidles. Hertil kommer, at ungdomssanktionen er under evaluering. Justitsministeriet forestår  den  mere  kvantitative  evaluering,  mens  Socialforskningsinstituttet forestår den mere kvalitative evaluering.  Der foreligger et forarbejde og be- skrivelse   af   fase   1   fra   SFI   fra   efteråret   200 3,   som   kan   findes   på http://www.sfi.dk/    samt  en  delredegørelse  fra Justitsministeriet  vedrørende ”Forløbet af ungdomssanktionens første år”,   se www.jm.dk. Sidstnævnte er sendt til Folketingets Retsudvalg. Den endelige evaluering fra SFI forventes at foreligge 30. juni 2005, mens der vil gå nogle år , inden der kan foreligge en egentlig effektevaluering fra Justitsministeriet. Eva Kjer Hansen /Birgitte Lundblad