Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Færdsels- og våbenkonto- ret Sagsnr.: 2005-150-0129 Dok.: MKO40650 Besvarelse af spørgsmål nr. 259 fra Folkeeeetingets tingets Retsudvalgudvalg (Alm. del)... Spørgsmål: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21/9-05 fra Mikael Sørensen, Hol- megaard vedrørende fartbegrænsninger, jf. REU alm. del – bilag 490.” Svar: Den i spørgsmålet omtalte henvendelse vedrører omfanget og rimeligheden af hastighedsbe- grænsninger og fartkontroller ved eksempelvis vejarbejder. Justitsministeriet kan oplyse, at det følger af færdselslovens § 42, stk. 5, at der for en vejstræk- ning, hvor det ikke vil være forsvarligt eller ønskeligt at tillade kørsel med hastigheder svarende til den generelle hastighedsgrænse, kan fastsættes en lavere grænse. Det følger af færdselslovens § 92 a, stk. 2, at politiet efter forhandling med vejbestyrelsen træffer afgørelse efter § 42, stk. 5, om lokale hastighedsbegrænsninger på offentlig vej.    Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet udtalelser fra Foreningen af Politimestre i Danmark, Politidirektøren i København og Transport- og Energiministeriet. Foreningen af Politimestre i Danmark har oplyst følgende:   ”Beslutning  om  indførelse  af  lokale  hastighedsbegrænsninger  –  såvel  permanente som midlertidige – træffes i et tæt samarbejde mellem politiet og vedkommende vej- bestyrelse.  I  myndighedernes  vurdering  indgår  på  den  ene  side  bl.a.  hensynet  til fremkommeligheden og  borgernes  respekt  for restriktionerne og på den  anden side bl.a. hensynet til sikkerheden for de, der færdes på eller ved vejen. Foreningen er be- kendt med, at allerede indførte hastighedsbegrænsninger løbende vurderes med hen- blik på at foretage eventuelle tilpasninger til de aktuelle forhold. For så vidt angår hastighedsbegrænsninger ved vejarbejde gøres der foreningen be- kendt et stort arbejde fra såvel politiets som vejbestyrelsernes side for at undgå be-
- grænsninger, som kan opleves urimelige – herunder ved at fjerne skiltning, som er unødvendig uden for de tidsrum, hvori der arbejdes. Det er foreningens opfattelse, at de eksisterende regler på området og administratio- nen af dem er tilfredsstillende. Der er derfor efter foreningens vurdering ikke behov for at iværksætte egentlige undersøgelser på området.” Politidirektøren i København har tilsluttet sig Politimesterforeningens udtalelse. Transport- og Energiministeriet har henholdt sig til en indhentet udtalelse fra Vejdirektoratet, som har oplyst følgende: ”Afmærkningen af vejarbejder er bl.a. beskrevet i vejreglerne ”Afmærkning af vejar- bejder m.m.” med tilhørende tegningshæfte. Seneste version er fra november 2002. Vejreglerne  er  udarbejdet  af  en  arbejdsgruppe  med  repræsentanter  fra  amter  og kommuner, Vejdirektoratet, politiet, Arbejdstilsynet, Trafikministeriet og SiD.   Ved en konkret ansøgning om udførelse af vejarbejde skal en entreprenør udfærdige en  afmærkningsplan,  som  Vejbestyrelsen  og  det  lokale  politi  skal  godkende,  inden arbejdet sættes i gang. Planen vil normalt være i overensstemmelse med ovennævnte vejregler, hvor det også almindeligvis er foreslået, hvilken hastighedsgrænse der skal gælde ved vejarbejdet.    Hastighedsbegrænsninger fastsættes formelt i et samarbejde mellem politi og vejbe- styrelse  ud  fra  erfaringer  og  under  hensyntagen  til  lokale  forhold,  f.eks.  arbejdets kompleksitet, trafikkens art og mængde, oversigtsforholdene m.v. Hastighedsbegrænsningen etableres for at nedsætte risikoen for, at der sker uheld i forbindelse med vejarbejdet, hvor der ofte er færre og/eller smallere kørespor til rå- dighed, hvor der eventuelt sker en omlægning af trafikken, hvor der opsættes fysiske barrierer i form af trafikværn, hvor der er personer og materiel tæt ved trafikken m.v. Hastighedsbegrænsningen  skal  nedsætte  risikoen  for  uheld  både  for  arbejderne  på stedet og for trafikanterne.   De meget lave hastighedsgrænser anvendes specielt for at beskytte vejarbejderne i si- tuationer, hvor Arbejdstilsynets normale krav til sikkerhedszoner ikke er opfyldt. For den enkelte trafikant kan det være vanskeligt eller umuligt at vurdere kompleksitet og sikkerhedsniveau på en given arbejdsplads. Dels kan forholdene hele tiden ænd- res.  Dels  afhænger  sikkerheden  af  pladsens  indretning,  fx  er  de  midlertidige  auto- værn dimensioneret til bestemte hastigheder. Hvis denne hastighed overholdes, for- ventes eventuelle påkørsler ikke at føre til større skader, hverken på bil, bilist eller vejarbejder. Vejdirektoratet tilstræber ikke at lægge større restriktioner på trafikken, end vi vurde- rer, det er nødvendigt af hensyn til sikkerheden. Selve processen med at ændre en ha-
- stighedsbegrænsning er således ofte forbundet med en betydelig risiko for arbejder- ne, fx når skiltningen skal ændres i midterrabatten på en motorvej. Vejdirektoratet  er  opmærksom  på,  at  en  øget  fleksibilitet  i  anvendelsen  af  hastig- hedsbegrænsning  kan  være  ønskelig,  og  har  således  igangsat  et  udviklingsprojekt med henblik på at udvikle tavler, der kan fjernbetjenes.   Vejdirektoratet  har  desuden  i  nogle  situationer  med  succes  etableret  vejlukninger  i forbindelse   med   udførelsen   af   en   række   nødvendige   drifts-   og   vedligeholdel- sesarbejder.  Vejlukningerne  har  fjernet  risikoen  i  forbindelse  med  normal  trafik igennem  arbejdspladsen  og  derved  bidraget  til  en  større  sikkerhed  for  arbejderne. Desuden kan arbejdet gennemføres mere effektivt, således at arbejdets varighed har kunnet reduceres til gavn for trafikanterne.”