Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Færdsels- og våbenkonto-
ret
Sagsnr.:
2005-150-0129
Dok.:
MKO40650
Besvarelse af spørgsmål nr. 259 fra Folkeeeetingets
tingets Retsudvalgudvalg (Alm. del)...
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21/9-05 fra Mikael Sørensen, Hol-
megaard vedrørende fartbegrænsninger, jf. REU alm. del bilag 490.
Svar:
Den i spørgsmålet omtalte henvendelse vedrører omfanget og rimeligheden af hastighedsbe-
grænsninger og fartkontroller ved eksempelvis vejarbejder.
Justitsministeriet kan oplyse, at det følger af færdselslovens § 42, stk. 5, at der for en vejstræk-
ning, hvor det ikke vil være forsvarligt eller ønskeligt at tillade kørsel med hastigheder svarende
til den generelle hastighedsgrænse, kan fastsættes en lavere grænse.
Det følger af færdselslovens § 92 a, stk. 2, at politiet efter forhandling med vejbestyrelsen træffer
afgørelse efter § 42, stk. 5, om lokale hastighedsbegrænsninger på offentlig vej.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet udtalelser fra Foreningen
af Politimestre i Danmark, Politidirektøren i København og Transport- og Energiministeriet.
Foreningen af Politimestre i Danmark har oplyst følgende:
Beslutning om indførelse af lokale hastighedsbegrænsninger såvel permanente
som midlertidige træffes i et tæt samarbejde mellem politiet og vedkommende vej-
bestyrelse. I myndighedernes vurdering indgår på den ene side bl.a. hensynet til
fremkommeligheden og borgernes respekt for restriktionerne og på den anden side
bl.a. hensynet til sikkerheden for de, der færdes på eller ved vejen. Foreningen er be-
kendt med, at allerede indførte hastighedsbegrænsninger løbende vurderes med hen-
blik på at foretage eventuelle tilpasninger til de aktuelle forhold.
For så vidt angår hastighedsbegrænsninger ved vejarbejde gøres der foreningen be-
kendt et stort arbejde fra såvel politiets som vejbestyrelsernes side for at undgå be-