Justitsministeriet Administrationsafdelingen Kontor: Budget- og Planlægnings- kontoret Sagsnr.: 2005-0091-0031 Dok.: HLS40312 Besvarelse af spørgsmål nr.   258 af 30. september 2005 fra Folketingets Retsudvalg. Spørgsmål: ” Ministeren oplyste under samrådet med Retsudvalget den 31. marts 2005 om E r- statningsnævnets sagsbehandlingstid, jf. ministerens talepapir (s  var på spm. 79) bl.a., at nævnet var i gang med på ny at nedbringe sagsmængden og sagsbehan dlingstider- ne, og at antallet af uekspederede sager således var faldende igen, samt at nævnet i sine indsatsområder for 2005 har opstillet som mål, at antallet af ue  kspederede sager skal nedbringes til 775 pr. 1. juni og yderligere 630 sager pr. 1. december 2005 sva- rende til en liggetid på højst 3 måneder. a) Ministeren bedes i fortsættelse heraf redegøre for status for sagsbehandlingst   iden i Erstatningsnævnet. b) Kan ministeren bekræfte, at Erstatningsnævnet har skrevet ud til en række adv oka- ter, at der vedrørende de sager, som nu er nået ud over en liggetid på seks m   å neder, kan gå op til yderligere tre måneder, før sagsbehandlingen kommer i gang?” Svar: a) Som det fremgår af den redegørelse, Justitsministeriet sendte til udvalget den 11. februar 2005 sket en ophobning af sager i Erstatningsnævnet. Dette havde, som det lige  ledes blev omtalt, sammenhæng med, at ibrugtagningen af et nyt elektronisk sagsbehandlingssystem i Ersta  tnings- nævnets sekretariat havde været forbundet med en række væsentligt mere betydelige in dkøring s- vanskeligheder end forudset. Det var imidlertid nævne  ts vurdering, at de værste edb  -problemerpå daværende tidspunkt var løst.  På den baggrund og i lyset af de ressourcer, der samtidig blev tilført Erstatningsnævnets sekretariat, blev det i nævnets   indsatspunkter for 2005 opstillet som mål, at antallet af  ikke eks- pederede sager skulle nedbringes igennem 2005 til 775 sager pr. 1. juni og til 650 sager pr. 1. december 2005. Som anført i udvalgets spørgsmål    var antallet af ikke ekspederede sager således også  faldende ved udgangen af februar må ned i år.
- Denne udvikling har imidlertid ikke kunnet fastholdes, og antallet af ikke ekspederede sager i nævnet   udgjorde den 1. september 1.460 sager. På den baggrund har Erstatningsnævnet sammen med Civilstyrelsen og Justitsministeriet i se   p- tember måned  tilrettelagt en samlet handlingsplan for en varig nedbringelse af sagsbehand- lingstiderne i Erstatningsnævnet.   Handlingsplanen vedlægges til udvalgets orient  ering. I handlingsplanen omtales indledningsvis udviklingen i antallet af ikke ekspederede sager i næ  v- net og de tiltag, der i den forbindelse har været iværksat, samt årsagerne til den stigning, der har været i antallet af ikke ekspederede sager i 2005.   Som det fremgår heraf, har bl.a. flytni ngen til nye lokaler, et stigende sagsantal og fortsatte problemer med det elektroniske sagsbehandlings- system være medvirkende årsager hertil. I handlingsplanen beskrives herefter de initiativer, der på henholdsvis kort og længere sigt er iværksat eller tilrettelagt   med henblik på en varig nedbringelse af  nævnets   sagsbehandlingstider. På kort sigt drejer det sig først og fremmest om en betydelig personaletilførsel til Erstatning   s- nævnets sekretariat   – Det nye personale er blevet tilført sekretariatet i slutningen af september måned. I lyset af den stigende sagstilgang samt den tid og de ressourcer, der indledningsvis medgår til oplæring af det ekstraordinært tilførte person ale, er målet hermed i første omgang at nedbringe antallet af ikke ekspederede sager mest muligt. Antallet af ikke ekspederede sager var den 1. oktober 1523, men dette antal forventes nedbragt betydeligt inden årets udgang  i takt med, at de nye personaleressourcer indkø På længere sigt fastholdes indtil videre en opnormering af sekretariatets personale, og der for   eta- ges i 2006 en samlet gennemgang og tilpasning af sekretariatets sagsbehandling og administrati- on . I forbindelse hermed fastlægge  s de fremtidige rammer, herunder de ressourcemæ  ssige ram- mer, for Erstatningsnævnets (sekretariatets) virksomhed i Civilstyrel  sen bl.a. med henblik på at sikre, at sekretariatets organisering i styrelsen udnyttes bedst muligt i forhold til sekret a riatets behov for støttefunktioner mv.  Som nærmere omtalt i handlingsplanen   vil der samtidig ske en tilpasning af Erstatningsnævnets it  -system, herunder effektivisering af de nuværende it  - sagsbehandlingsværktøjer og udvikling af nye statistikværktøjer, i forbindelse med etablering af et nyt fælles journalsystem for hele Civilstyre  lsen. Målet med de samlede initiativer i handlingsplanen e r at nedbringe antallet af ikke ekspederede sager i Erstatningsnævnet til under 450 sager ved udgangen af 2006  ,at   opnå en yderligere ne d- bringelse af sagsbehandlingstiden i 2007 og at kunne sikre en fastholdelse heraf på sigt.
- b) Det følger af almindelige  forvaltningsretlige principper, at en forvaltningsmyndighed, som på grund af den almindelige sagsbehandlingstid for den pågældende myndighed ikke kan træffe afgørelse inden kortere tid efter sagens modtagelse, bør give den, der er part i sagen, unde  rret- ning om, hvorpå sagen beror og så vidt muligt oplysning om, hvornår myndigheden regner med, at afgørelsen kan foreligge.  Myndigheden bør endvid ere give den, der er part i sagen, underret- ning, når behandlingen af den konkrete sag vil tage længere tid end førs t oplyst. Som omtalt overfor har sagsbehandlingstiden i Erstatningsnævnet i 2005 ikke udviklet sig som forventet. Erstatningsnævnet   har oplyst, at nævnet   derfor fra sommeren 2005 har udsend t u nde    r- retning i en række sager, hvor det har vist sig, at   det ikke - som tidligere oplyst - har været muligt for nævnet at påbegynde sagsbehandlingen inden for 2   -6 måneder.  Nævnet har i disse ti  lfælde samtidig orienteret om, at den lange sagsbehandlingstid navnlig skyldes, at nævnet for tiden har et betydeligt antal sager under ekspedition. Nævnet har endvidere oplyst,   at nævnet  forventer at kunne påb egynde sagsbehandlingen i disse sager inden for 3 måneder.