Folketingets Retsudvalg Dato: 8. april 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Retsudvalgs  brev  af  3.  marts  2005 følger hermed – i 5  eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 23 (REU Alm. del). Spørgsmål nr.  23: ”Unge med dom til ungdomssanktionen har som regel et stort behov for støt- te  til  indlæring  og  personlighedsudvikling,  både  af  praktiske,  boglige  og sociale  færdigheder.  I  en  del  sager  har  der  ikke  forud  for  dommen  været anvendt hensigtsmæssige, målrettede og konsekvente hjælpeforanstaltninger, og dommen virker som en meget voldsom eskalering af indsatsen, der først kommer, når   det er alt for sent. Hvilke skridt vil ministeren tage for at sikre iværksættelse af en hensigtsmæssig social indsats, der fanger truede unge op i tide, før de havner i et kriminelt regi.” Svar: I Serviceloven findes en række af tilbud, som kommunerne kan gøre brug af over  for  unge,  som  har  brug  for  personlighedsudvikling  og  indlæring  af praktiske, boglige og sociale færdigheder. For  yderligere  at  sikre  at  de  unge  får  den   støtte  til  indlæring  og  personlig- hedsudvikling m.v., de har behov for, er der samtidig med ungdomssanktio- nen, indført en pligt for kommunerne til at udarbejde en, eventuel foreløbig, handleplan inden for 7 dage,  når  kommunen fra politiet har modtaget doku- mentation  for  en  begået  vold skriminalitet  eller  anden  alvorlig  kriminalitet. Denne  pligt  omfatter  såvel  unge,  der  er  fyldt 15  år,  som  yngre.  Minister iet har over for kommunerne fulgt op på indførelsen af denne pligt og har i den forbindelse indskærpet forpligtelsen. For at sikre, at de truede unge fanges op, inden de bliver kriminelle, er der iværksat  en  række  sociale  initiativer,  der  mere  målrettet  skal  søge  at  for e- bygge en kriminel adfærd: Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] ECO/ J.nr. 640-1494
2 Socialministeriet har således til alle kommuner, amtskommuner m.fl. i 2003 udsendt: 1. Publikationen ”Indsats over for kriminelle unge – en guide”. Denne guide retter sig mod politiet, de kommunale og amtskommunale myndigheder, kriminalforsorgen og andre myndigheder, som invol- veres i indsatsen over for kriminelle unge og indeholder en beskri- velse af de forskellige myndigheders opgaver, regler og love samt forskellige cases. 2. Publikationen ”Udsatte unges integration på arbejdsmarkedet ”. Den- ne publikation indeholder erfaringer med en række initiativer, der sigter mod at forbedre den unges muligheder for at opnå uddannelse og beskæftigelse og dermed give den unge et nyt perspektiv i tilvæ- relsen. 3. Publikationen ”Erfaringer med familiekurser for socialt udsatte fa- milier”. Denne publikation er udarbejdet i erkendelse af, at en uhel- dig udvikling kan starte meget tidligt i den enkelte familie, herunder i forbindelse med, at forældre kan have vanskelighed ved at sætte grænser for deres børns adfærd. Sådanne forældre kan således have behov for støtte til at kunne udfylde deres forældrerolle. Et andet initiativ, jeg vil nævne, er et projekt støttet af Socialministeriet og med Det Kriminalpræventive Råd som tovholder , der drejer sig om konflikt- håndtering  for kriminalitetstruede 12-15 årige  i en række kommuner. Formå- let med projektet er at videreudvikle den kriminalitets-forebyggende indsats over for børn og unge. En af effekterne skulle gerne være, at de unge lærer at styre konflikterne, sådan at de ikke ender i fx voldskriminalitet. Senest har regeringen med ”Nye mål”  taget fat på spørgsmålet om foreby  g- gelse af ungdomskriminalitet. For tiden udarbejder en tværministeriel arbejdsgruppe under Socialm inisteri- et således  forslag til en styrkelse af forældreansvaret, blandt andet med inspi- ration  fra  de  britiske  erfaringer  med  Parenting  Programmes  og  Parenting Orders. Initiativet skal sikre, at forældrene tager deres ansvar og rolle alvor- ligt og støtter deres børn, så de ikke kommer ud i fx kriminalitet. Der  vil  også  blive  taget  en  række  initiativer  i  forbindelse  med   regeringens arbejde imod negativ social arv, hvor nogle af initiativerne vil rette sig mod kriminalitetsbekæmpelse blandt unge. For  at  hindre  yderligere  kriminalitet  skal  der  udarbejdes  en  handlingsplan vedrørende  forebyggelse  af  kriminalitet  blandt  børn  og  unge  i  ghettoområ-
3 derne, baseret på et tæt samarbejde mellem forældre, skoler, de ko mmunale myndigheder og frivillige, jf. regeringsgrundlaget ”Nye mål ”.   Så det er et spørgsmål, som regeringen har sat fokus på og prioriterer meget højt. Eva Kjer Hansen /Birgitte Lundblad