15-09-05 Justitsministeriet Administrationsafdelingen Dato:  30. august 2005 Dok.:   JVE40069 Budget- og Planlægningskon- toret - 1 - Udkast til tale til brug for teknisk gennemgang af finanslovsforslaget for 2006 i Retsudvalget 1. Jeg vil gerne takke udvalget for denne lejlighed til at gennemgå Justitsministeriets del af f inanslovsforslaget for 2006. Jeg vil i min gennemgang tage udgangspunkt i de over- ordnede linier i lovforslaget. Hvis udvalget herefter har spørgsmål   –  også gerne af  mere teknisk karakter –  er de naturligvis velkomne. Jeg vil så  –  sammen med mine embedsmænd   –  forsøge at besvare  spørg smålene  her og
- nu. [Med mig i dag er kontorchef Lennart Lindblom og budgetkonsulent John Vestergaard]. Skulle der være   spørgsmål, som ikke kan b  esvares med det samme, er udvalget naturligvis meget velkommen til at stille skriftlige spørgsmål.   Så skal jeg  nok sørge for, at de bliver besvaret hurtigst muligt. 2. På de  to største budgetområder under Justitsminist  eri- et er der for så vidt kun at sige, at f inanslovsforslaget for 2006 som bekendt udmønter  det tredje år i  henholdsvis politiets og kriminalforsorgens flerårsaftale r. Det er om- råder, som alle her om borde t følger tæt, og som jeg de   r- for heller ikke vil gå nærmere ind i u   nder denne gen- nemgang af finanslovsforslaget. Flerårsaftalen for kriminalforsorgen løber indtil udga  n- gen af 2007, mens finansåret  2006 er det sidste år i den igangværende flerårsaftale    for politiet. Det betyder, at der til næste år –   i tilknytning til forhandlingerne om en
- politi- og domstolsreform –  vil skulle tages stilling til spørgsmålet   om politiets økonomiske ra mmer i 2007 og frem. Dette er så ledes ikke et spørgsmål, der indgår i efte   r- årets forhandlinger af finansloven for 2006, men jeg er sikker på, at det er et spørgsmål, som formentlig all   ere- de fra starten af det nye år vil komme til at fylde ganske meget i den offentlige debat og i vores arbejde. Også her i retsudvalget. Når der i år er tale om et relativt stilfærdigt finanslov s- forslag på Justitsministeriets område, så skal det al   tså ses i lyset af de store reformer, som venter forude, og som må forventes at ville sætte et væsentligt mere m ar- kant præg på finanslovsforslaget for 2007. Jeg glæder mig   derfor meget til arbejdet i den kommen- de folketingssamling og håber, at vi i udvalget  kan få en
- god debat om indretningen af fremtidens politi og rets- væsen. 3. De kommende mere grundlæggende drø   ftelser om indretningen af retsvæsenet er selvsagt meget væsentl i- ge, når det gælder hensynet til at sikre et godt og e   ffek- tivt politi og retssystem. Men for nu at vende tilbage til gennemgangen af finans- lovsforslaget for 2006, så  er den løbende modern isering af bl.a. IT i retsvæsnet også et vigtigt element heri    –  om end i lidt mindre mål estok. I den nuværende   flerårsaftale for politiet  er der som be- kendt afsat 195 mio. kr. til modernisering af politiets it- systemer.   Tilsvarende er der også på   domstolsområdet  –  som jo er det tredje store budgetområde under Justitsminister iet – blevet iværksat en fornyelse af retsvæsenets it.
- På finanslovsforslaget for 2006  er der i den forbindelse tilført domstolene en merbevilling på 12 mio. kr. i 2006 og yderligere ca. 23 mio. kr. i 2007. Merbevillingen gives som opfølgning på   det projekt om digitalisering af Danmarks Domstole, der blev igangsat i 2004. De afsatte midler skal blandt andet anvendes til udvik- ling af ”den digitale sag” og ”sagens hjemm   eside”, som indebærer   en øget digitalisering af sagsbehandli ngen ved domstolene, samt at borgerne om få år   vil kunne følge  deres sag ved domstolene via en særlig hjemm  e- side. 4. For så vidt angår de øvrige budgetområder under J u- stitsministeriet vil jeg gerne her benytte lejligheden til at nævne et andet it  -projekt, der er undervejs i regi af Ci- vilstyrelsen, og som vil kunne medføre visse u dgifter
- allerede i 2006, selv om de ikke er medtaget på det f i- nanslovforslag der nu foreligger. Som det er alle bekendt, har gældende   love og bekendt- gørelser gennem efterhånden   en del år været ti   lgængel  i- ge i elektronisk form på  Retsinformations hjemmeside. Den digitale adgang til lovgivningen har derigennem i vid udstrækning e  rstattet de traditionelle trykte udgaver af Lovtidende. I takt med internettets udbredelse har et naturligt næste skridt været at overveje, om ikke   kundgøre lsen af love også  burde ske på nettet, hvilket ikke er muligt  efter de gældende re  gler. Under Justitsministeriet er der på den baggrund nedsat et udvalg, der er ved at vurdere mulighederne for en så- dan ordning. Udvalget forventes indenfor de kommende måneder at  fremlægge et forslag til en   ordning om elek- tronisk kundgørelse af love.
- Det er derfor min forventning, at regeringen vil kunne fremsætte et lovforslag   om elektronisk kundgø relse i den kommende folketingssamling. Projektet vil som nævnt   formentlig allerede i 2006 kun- ne medføre  visse initialomkostninger for Civilstyrelsen, som Retsinformation jo i dag hører under . Den samlede øk onomi i projektet er imidlertid endnu ikke kendt, og det er forventningen, at initialudgifterne vil blive modsvaret af besparelser som følge af det  re- ducerede behov for trykte udgaver af Lovtidende, der i dag er en væsentlig post   i Civilstyrelsens udgifter til Retsinformation. Der er derfor ikke i finanslovsforslaget foretaget æ  n- dringer i Civilstyrelsens bevillinger i lyset af dette pro- jekt.
- Skulle der imidlertid blive behov for at ændre i bevi  l- lingsforudsætningerne i forbindelse med indføre   lse af elektronisk kundgørelse, vil  der blive taget højde  for det i forbindelse med fremsættelsen af   et lovforslag om elektronisk kundgørelse . Om Civilstyrelsens bevillingsforhold kan jeg i øvrigt samtidig nævne, at styrelsen er med som én af de inst i- tutioner, der på ændringsforsl   aget til finansloven for 2006 forventes at overgå til det nye omkostningsbevi l- lingssystem som led i den generelle omkostningsreform. De øvrige institutioner på Justitsministeriets område vil overgå til det nye bevillingssystem på finanslovsforsl  a- get for 2007. 5. Ellers kan jeg mere generelt om finanslovsforslaget sige, at det naturligvis også på Justitsministeriets o  mrå- de er vigtigt for regeringen, at de offentlige myndighe- der yder en høj service til borgerne , og at de i bestræbe  l-
- serne herpå  hele tiden overvejer nye måde r at løse o p- gaverne på. I den forbindelse er det vigtigt, at institutionerne er om- kostningseffektive og løbende overvejer  mulighederne for at ændre i   arbejdsgange mv. med henblik på at opt i- mere og effektivisere ressourceanvendelsen. Dette er såle des en af forudsætningerne for  , at der kan skabes økonomisk råderum til nye initiativer   i det of- fentlige uden skattestigninger. Også Justitsministeriets institutioner har  derfor gennem årene bidraget gennem løbende effektivis  eringer. Det gælder også    på  finanslovsforslaget for 2006. 6. I forbindelse med fastlæggelsen af institutionernes øk onomiske rammer på finanslovsforslaget  må der imidlertid ikke alene fokuseres på effektiviseringer.  Der må naturligvis samtidig foretages en vurdering af, om
10 - den enkelte institution inden for de økonomiske rammer og med en effektiv virksomhed vil kunne håndtere den virkelighed og de udfordringer, som institutionen står overfor. Datatilsynet er i den forbindelse en af de virksomheder, hvor samfundsudviklingen og den teknologiske udvik- ling har medført  en mere arbejdskrævende virk  elighed og nye udfordringer. Jeg besluttede som bekendt allerede sidste år, at Dat atil- synet midlertidigt –  og indenfor Justitsministeriets øk o- nomiske rammer –  skulle tilføres yderligere re ssourcer bl.a. til håndteringen af tilsynets opgaver i fo rbindelse med den kommunale strukturreform. Som jeg i den forbindelse samtidig tilkendegav, ville jeg i øvrigt løbende være opmærk som på , om der må tte vise sig at være et   mere generelt behov for flere ressourcer til Datatilsynet.
11 - Regeringen har på den baggrund  nu besluttet, at Datatil- synets ressourcer generelt bør forøges med henblik på at sikre, at tilsynet kan varetage de opgaver, som tilsynet står over for. Datatilsynets bevillinger på finanslovsforslage t er derfor forhøjet med 1,5 mio. kr.  årligt . Det er en markant mer- bevilling svarende til en stigning på 10 pct.  i forhold til Datatilsynets hidtidige bevilling. 7. Som afslutning på min gennemgang vil jeg ganske kort nævne et lille punkt i finanslovsfors  laget, der var genstand for drøftelse i udvalget i forbindelse med min gennemgang af finanslovsforslaget sidste år  –  nemlig politiklagenævnenes bevilling. Regeringen afsætter   således  hvert år et fast beløb på f   i- nanslovsforslaget til dækning af udgifter kn  yttet til poli- tiklagenævnenes a  rbejde.
12 - Som jeg nævnte sidste år,    styres politiklagenævnenes aktiviteter –   og dermed udgifter –   imidlertid i vid ud- strækning af   udefrakommende faktorer som for eksem- pel antallet af sager i det enkelte år . Det indebæ  rer i sa- gens natur, at de faktiske udgifter ikke altid vil harmo- nere med det beløb , der er afsat på finansl oven. Et eventuelt underskud dækkes naturligvis ind indenfor Justitsministeriets rammer, og et underskud betyder så- ledes ikke, at politiklagenævnenes virks  omhed begræ  n- ses, eller at klagesager ikke længere kan behan  dles. Jeg kan imidlertid oplyse, at regeringen med henblik på at sikre en bedre sammenhæng mellem de faktiske og   de budgetterede udgifter har fundet det rigtigst at forhøje bevillingen til politiklagenævnene   med 1 mio. kr. årligt på finanslovsfo rslaget for 2006.
13 - 8. Det var de hovedpunkter, som jeg har valgt at frem- hæve   i Justitsministeriets paragraf på finanslovsforsl a- get. Har udvalget spørgsmål til lovforslaget eller til min gennemgang, vil vi som nævnt efter bedste evne søge at besvare dem med det samme eller eventuelt efterfø lgen- de i skriftlig form.