15-09-05 Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Dato:  31. august 2005 Dok.:   MCC40129 Politikontoret - 1 - Udkast til tale til  ministeren  til  brug  for  besvarelsen  af  samråd s- spørgsmål AA, AB og AC i Retsudvalget den 1. se  p- tember 2005. Spørgsmål AA: ”Vil  ministeren redegøre for,  hvad  det  er  for  oplysni   n- ger  PET  lægger  til  grund  for  at  vurdere  ansøg   ere  om dansk indfødsret, og som har ført til, at PET i en ræ kke tilfælde i de senere år har indstillet til indfødsretsu dval- get, at nogle ansøgere ikke skal h ave indfødsret”
- Spørgsmål AB: ”Er det PET’s vurdering, at de personer, som PET m  e- ner ikke skal  have dansk  indfødsret,  er  til  fare for  la n- dets sikkerhed –  eller er der andre begrundelser, og i så fald hvilke?” Spørgsmål AC: ”Ministeren bedes redegøre for, om PET’s vurdering af ansøgere  om  dansk  indfødsret,  følges  op  af  yderligere undersøgelser,   overvågning   mv.     af   de   personer,   der ifølge PET ikke skal have indfødsret.” Svar: [Der er tale om et åbent samråd] Jeg  vil  –   af  hensyn  til  sammenhængen  mellem  spørg   s- målene  –   besvare de tre samrådsspørgsmål    samlet.
- [Generelt  om  samarbejdet  mellem  PET  og  udlæ  n- dingemyndighederne] Som bekendt skete der i 2002 –  som led i indsatsen mod terrorisme - en markant styrkelse af samarbejdet mellem udlændingemyndighederne  og  PET  i  udlændi ngesager, herunder i forbindelse med optagelse af personer på lo v- forslag om indfødsrets meddel else. Det er PET’s opgave at overvåge, forebygge og fo rhin- dre  strafbare  handlinger  og  anden  virksomhed,  som  in- debærer  en    fare  for  rigets  selvstændighed,    landets  sik- kerhed og den lovlige samfundsorden. PET  vil  i  overensstemmelse  med  sine  arbejdsopgaver naturligt kunne have en interesse i sager vedrørende u d- lændinges  ophold  i  Danmark.  PET  vil  således  f.eks. skulle   vurdere,   om   en   udlændings   tilstedeværelse   i
- Danmark  vil  kunne  udgøre  en  trussel  mod  landets  si k- kerhed og den lovlige samfundsorden. Styrkelsen af samarbejdet mellem PET og udlændi  nge- myndighederne  har  navnlig  til  formål  at  skærpe  o   p- mærksomheden om  asylansøgere og  andre  udlændinge, der kan udgøre en sikkerhedsrisiko, eller som eventuelt bør  nægtes  opholdstilladelse  af  hensyn  til  statens  si   k- kerhed. Samme  hensyn  indgår  ved  vurderingen  af,  om  en  u d- lænding  skal  meddeles  dansk  indfødsret.  Personer,  der har  dansk  indfødsret,  kan  som  bekendt  ikke  udvises  af Danmark. [Om reglerne for indfødsretssager]
- Efter  grundlovens  §  44  er  ordningen  den,  at  indfød sret meddeles ved lov. Lovforslag om indfødsretsmeddele lse fremsættes     af   integrationsministeren,   og   de   nærmere retningslinier  for  optagelse  på  lovforslaget  er  fastsat  i cirkulære  skrivelse  nr.  55  af  12.  juni  2002  om  nye  ret- ningslinier  for  optagelse  på  lovfo rslag  om  indfødsrets meddelelse. Efter  §  21  i  cirkulæreskrivelsen    forelægges    sagen  for Folketingets   Indfødsretsudvalg,   hvis   justitsministeren meddeler, at det af Politiets Efterretningstjeneste vurde- res, at en ansøger  kan være   til fare for landets sikkerhed. Denne vurdering foretages efter et samlet skøn over den viden, som PET har om den pågældende ans   ø ger. Af  hensyn  til  effektiviteten  af  PET’s  virksomhed  kan jeg selvsagt ikke komme nærmere ind på mere konkr   ete forhold vedrørende enkelte ansøgere.
- Men jeg kan mere generelt oplyse, hvad der er baggrun- den for PET’s vurdering af, om en ansøger kan v  æ  re en fare for landets sikkerhed. Hensynet til statens sikkerhed omfatter især  de intere  s- ser, der værnes af straffelovens kapitel 12 om forbr  ydel- ser mod statens selvstændighed og sikkerhed og k  apitel 13 om forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste statsmyndigheder. Mange af de midler og metoder, som PET anvender for at  indsamle  informationer  som  led  i  den  efterretnings- mæssige indsats, er de samme, som   anvendes af det ø v- rige  politi.  Det  vil  først  og  fremmest  sige  afh ø ringer, registeropslag  og  forespørgsler  til  andre  my ndigheder, som ikke kræver dommerkendelse. Desuden  anvendes  indgreb  i  meddelelseshemmelighe- den,  f.eks.  telefon-  og  rumaflytning  samt  hemmelige ransagninger, som alle kræver dommerkendelse.
- Af særlig og tiltagende vigtighed for efterretningstjen  e- stens  arbejde  er  de  oplysninger,  som  tjenesten  har  mu- lighed for at indhente gennem kilder i relevante miljøer og personkredse. Et andet centralt punkt er det samarbejde, der finder sted med udenlandske sikkerheds- og efterretningstjenester. PET  indhenter  desuden  oplysninger  gennem  åbne  ki l- der, f.eks. aviser, TV, tidsskrifter, Internettet og elektro- niske nyhedsbaser.    Som PET har tilkendegivet i flere sammenhænge  , findes der i Danmark personer, bevægelser og mere uformelle grupperinger,  som  har  sympati  for  eller  relationer  til personer  og  organisationer,  som  er  involveret  i  terror- virksomhed.
- Der  er  blandt  disse  personer  flere,  som  gennem  f.eks. ophold i udlandet, har tilegnet sig færdigheder i at k  oor- dinere og gennemføre terrorhan dlinger. PET  arbejder  i  vidt  omfang  forebyggende.  Gennem  de oplysninger, som PET indsamler, bearbejder og analyse- rer, er det målet at tilvejebringe mest mulig inform ation om  tjenestens  målpersoners  og  målgruppers  kap  acitet, vilje og evne til at begå terrorhandlinger. PET’s arbejde vil således bl.a. bestå i at holde sig or  ien- teret om disse personers omgangskreds og adfærd  smø n- ster m.v. Som nævnt foretages vurderinge  n efter § 21 i cirkulæ  ret af,  om  en  ansøger  kan  være  til  fare  for  landets  si   kker, efter  et  samlet  skøn  over  den  viden,  man  har  om  den pågældende ansøger.
- Vurderer PET, at en ansøger om indfødsret    kan væ  re til fare  for  landets  sikkerhed,  vil  det  være  natu  rligt  og  i overensstemmelse   med   PET’s   opgaver,   at   PET   også fremover holder sig orienteret om den pågældende pe   r- son. Som jeg har redegjort for, anvender PET en række fo  r- skellige  midler  og  metoder  i  sit  arbejde,  men  jeg  kan ikke i dette forum komme nærmere   ind på, hvo rdan PET i konkrete tilfælde udøver sin virkso   mhed.