Skatteministeriet J.nr.  2005-518 - 0134 Den Spørgsmål    221 Til Folketingets Retsudvalg Hermed sendes svar på spørgsmål nr.   221 af 29. august 2005. (Alm. del). Kristian Jensen /John Fuhrmann
Spør gsmål: ”I fortsættelse af ministerens svar på spm. 138 bedes ministeren uddybe sine bemærkninger om, at oplysningerne i det Centrale Motorregister er omfattet af den almindelige adgang til offentlighed i forvaltningen og oplyse om offentlighedsloven gælde  r forud for persondataloven.” Svar: I mit svar af 7. juni 2005 på spørgsmål 138 om Digital Motorregistrering er det om oplysninger, der er registreret i Centralregisteret for Motorkøretøjer, anført: ”I øvrigt er de oplysninger, der registreres i dette reg  ister, ikke personfølsomme oplysninger, men alt overvejende almindeligt fortrolige oplysninger. Sådanne oplysninger er omfattet af den almindelige adgang til offentlighed i forvaltningen efter offentlighedsloven og lov om registrering af personoplysninger.” Centralregisteret for Motorkøretøjer administreres af Rigspolitiet efter reglerne i bekendtgørelse nr. 1350 af 18. december 2000 om registrering og syn af køretøjer mv. I registeret registreres oplysninger om hvert enkelt køretøj og dets tilhørsforhold   . I forbindelse med anmeldelse af et køretøj til registrering skal en række forhold dokumenteres af anmelderen. Rigspolitiet fører et arkiv på mikrofilm over dette dokumentationsmateriale.   Grænsedragningen mellem offentlighedsloven og persondataloven   er ikke enkel. Derfor omtales nedenfor alene hovedregler. Efter  offentlighedsloven  kan  enhver  som  udgangspunkt  forlange  at  blive  gjort  bekendt  med dokumenter,  der  er  indgået  til  eller  oprettet  af  en  offentlig  forvaltningsmyndighed  som  led  i administrativ sagsbehandling i forbindelse med dens virksomhed.    Efter offentlighedslovens § 5, stk. 2, omfatter retten til aktindsigt som udgangspunkt ikke registre eller andre systematiske fortegnelser, hvor der gøres brug af elektronisk databehandling.     Persondataloven gælder for behandling af personoplysninger, som helt eller delvis foretages ved hjælp af elektronisk databehandling, og for ikke  -elektronisk behandling af personoplysninger, der er eller vil blive indeholdt i et register. I den kommenterede Lov om behandling af personoplysninger, af Kristian Korfits Nielsen og Henrik Waaben, Jurist- og Økonomforbundets Forlag, 2001, er det side 488 om forholdet mellem persondataloven og offentlighedsloven anført: ”Den   omstændighed,   at   dokumenterne   i   en   sag,   der er   undergivet   administrativ sagsbehandling, alene opbevares i et datalager, som er omfattet af persondataloven (”papirløs sagsbehandling”), indebærer ikke, at sagen falder uden for offentlighedslovens regler om aktindsigt.”   Offentlighedsloven giver som udgangspunkt enhver ret til aktindsigt i den offentlige forvaltning. Persondataloven giver som udgangspunkt kun den, som en registreret oplysning vedrører, ret til indsigt i oplysningen (egenacces). For så vidt angår spørgsmål om egenacces, er der et o verlap mellem reglerne i persondataloven og
offentlighedsloven. I den ovenfor nævnte kommenterede Lov om behandling af personoplysninger anføres side 488: ”Forholdet   mellem   offentlighedslovens   bestemmelser   om   egenacces   og   reglerne   i persondataloven er det, at en forvaltningsmyndighed –  i de tilfælde, hvor en person vil kunne få   indsigt   i   oplysninger   om   sig   selv   efter   reglerne   i   såvel   persondataloven   som offentlighedsloven –  må træffe afgørelse om meddelelse af sådanne oplysninger på det for den pågældende m   est gunstige retsgrundlag.” Der er således ikke grundlag for en generel antagelse om, at offentlighedsloven gælder forud for persondataloven.