Justitsministeriet Lovafdelingen Kontor: Strafferetskontoret Sagsnr.: 2005-792-0097 Dok.: MUB40246 Besvarelse af spørgsmål nr.   218 af 25. august 2005 fra Folketingets Retsudvalg. Spørgsmål: ”Kan ministeren bekræfte, at en TV   -overvågning som den, der førte til anholde  lserne i  forbindelse  med  terrorangrebet  i  London,  også  kan  foretage s  i  Danmark  efter  den gældende danske lovgivning?” Svar: Indledningsvis bemærkes, at   Justitsministeriet ikke har konkret kendskab til den nærmere e  fter- forskning vedrørende de e nkelte gerningsmænd til bombesprængningerne i London. For så vidt angår de da  nske regler om tv-overvågning  kan det oplyses, at den nærmere regul  ering findes  i  lov  om  forbud  mod  tv-overvågning  mv.,  jf.  lovbekendtgørelse  nr.  788  af  12.  a  ugust 2005. Efter § 1, stk. 1, i lov om forbud mod tv-overvågning må   private som udgangspunkt ikke foreta- ge tv-overvågning af gade, vej, plads eller lignende område   , som benyttes til almindelig færdsel. Ved  tv-overvågning  forstås  vedv  arende  eller  regelmæssigt  gentagen  personovervågning  ved hjælp af fjernbetjent eller automatisk vi  rkende tv-kamera, fotografiapparat eller lignende. Lovens regler om tv-overvågning gælder ligeledes for opsætning af sådanne tv -kameraer og fotografiap- parater med henblik på at foretage ove rvågning. Efter  lovens  § 2,  nr.  1,  gælder  forbudet  mod  privates  tv  -overvågning  i  §  1,   stk.  1,  ikke  tv- overvågning  af  tankstationer,  f abriksområder,  overdækkede  butikscentre  og  lignende  områder , hvor der drives erhvervsvirksomhed, hvis overvågningen foretages af den, der har rådighed over området.  Ifølge  lovens  §  2,  nr.  2,  gælder  forbudet  en dvidere  ikke  tv-overvågning,  der  ikke  er forbundet  med  optagelse  af  billeder  på  videobånd,  film  mv.,  når  den  foretages  som  led  i  ove   r- vågning af  egne indgange, facader, indhegninger eller lignende . Private,  der  foretager  tv-overvågning  af  steder  eller  loka ler,  hvortil  der  er  almindelig  adgang, eller af arbejdspladser, skal oplyse dette ved skiltning eller på en anden tydelig måde, jf.   lovens §
- 3, stk. 1. Det gælder dog ikke i de i § 2, nr. 2, nævnte tilfælde, d et vil sige når tv -overvågning af egne indgange, facader og indhegninger sker uden billedoptagelse, jf. lovens    § 3, stk. 2. Offentlige   myndigheder   er   som   udgangspunkt   ikke   omfattet   af   lov   om   forbud   mod   tv- overvågning mv., men skiltningskravet  ved tv-overvågning af steder eller lokaler, hvortil der  er almindelig adgang, eller  af arbejdspladser,  gælder dog ligeledes for offentlige myndigheder, jf. lovens § 3 a, stk. 1. Tv-overvågning, som forestås af politiet   eller kriminalforsorgen, eller med henblik på beskyttelse af militære anlæg, er ikke omfattet af skiltningskravet, jf. lovens     § 3 a, stk. 2. Der   er   ikke   fastsat   lovregler,   som   generelt   regulerer   politiets   adgang   til   at   anvende   tv- overvågning på frit tilgængelige steder. Når det sker med respekt af kravet om saglig forval tning og proportionalitet mellem mål og middel, vil politiet således kunne foretage tv  -overvågning på frit tilgængelige steder. Jeg har i 2004 nedsat et udvalg om tv-overvågning, som ifølge sit kommissorium   bl.a. skal over- veje spørgsmålet om en   eventuel udvidelse af privates adgang til tv-overvågning  i kriminalpræ- ventivt øjemed . Udvalget skal bl.a. inddrage relevante oplysninger om retstilstanden og erfarin- gerne i andre lande. Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 216 har regeringen endvidere iværksat en sa  m- let gennemgang af det danske samfunds beredskab og indsats mod terrorhandlinger med det sigte at afklare, hvilke  yderligere initiativer der eventuelt måtte være behov for med he   nblik på i v i- dest muligt omfang at modvirke terrorangreb i Danmark. Spørgsmålet om, hvor  vidt der er behov for udvidet, offentlig videoovervågning, vil indgå i arbejdsgruppens arbejde.