Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Det Internationale Kontor Sagsnr.: 2005-150-0114 Dok.: LUH40234 Endelig besvarelse af spørgsmål nr.   203 af 21. juli 2005 fra Folketingets Retsudvalg. Spørgsmål: ” Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel vedr. udenlandske bilisters fartover- trædelser, herunder redegøre for muligheden for at forfø lge udenlandske bilister, som overtræder hastighedsgrænserne i Danmark.” Svar: I den pågældende artikel er det anført, at politiet sjældent   strafforfølger udenlandske bilister for hastighedsovertrædelser,  som  konstateres  ved  Automatisk  Hastighedskontrol,    idet  ressourcefor- bruget ved at retsforfølge udenlandske bilister  – vurderes at være uforholdsmæssigt i fo rhold til bødens størrelse. Der henvises i den forbindelse til, at politiet ikke stiller fotovogne op i turistområdet Holmsland. Justitsministeriet har på den baggrund  til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodet   Rigspoli- tichefen og Politimesteren i Holstebro om en udtalelse. Rigspolitichefen har bl.a. oplyst følgende: ”U denlandske køretøjer bl  iver standset på lige fod med danske køretøjer i forbi   ndelse med politiets færdselsovervågning. Føreren kan vedtage og betale bøden på stedet. Er såvel  føreren  som  køretøjet  hjemmehørende  i  udlandet,  kan  køretøjet  endvidere  ti l- bageholdes af politiet, indtil forskyldte bøder mv. er betalt, jf. fær   dselslovens § 120. Ved  hastighedsovertrædelser  konstateret  i  forbindelse  med  Automatisk  Hastighed  s- kontrol  foretages  der  dog  i  praksis  kun  i  yderst  begrænset  omfang  retsforfølgning, hvis  overtrædelsen  er  begået  i  et     køretøj,  som  er  registreret  i  et  ikke  -nordisk  land. Baggrunden herfor er, at det i henhold til de  gældende  retshjælpskonventioner med ikke-nordiske  lande  vil  være  uforholdsmæssigt  ressourcekrævende  og  formentlig  i praksis kun sjældent muligt inden    for en rimelig tidshorisont at gennemføre sage rne. Med de nordiske politimyndigheder er der derimod indgået en samarbejdsaft ale, som sikrer, at retsforfølgningen kan foregå smidigt og inden for acceptable tid  sfrister.”
- Politimesteren  i  Holstebro  har  oplyst  følge nde  om  tilrettelæggelse  n  af  trafikkontrollen  i  politi- kredsen: ” I  perioder,  hvor  der  kører  mange  udenlandske  bilister  på  bestemte  vejstrækni nger, kan det være uhensigtsmæssigt med for mange kontroller ved anvendelse af aut oma- tisk trafikkontrol, idet man fø rst efter nogen sagsbehandling, herunder efter fremkal- delse af billederne, bliver opmærksom på, at der er tale om en ude   nlandsk bilist. I de situationer er det derfor mere hensigtsmæssigt at foretage hastighedskontrol ved anvendelse af andre midler såsom  laser, rader, policepilot, stopur eller fly, idet bili- sterne i de situationer rent faktisk stoppes på stedet. Såfremt der i de situationer sto  p- pes andre end danske eller nordiske bilister, bliver disse bilister straks opkræ  vet en bøde svarende til forseel sen. Ved planlægningen af hastighedskontroller indgår det derfor i beslutningen, hvorl   e- des  man  i  den  aktuelle  situation  mest  hensigtsmæssigt  afvikler  dem,  således  at  de samlede ressourcer udnyttes optimalt.” Justitsministeriet  kan  herudover  generelt  oplyse,  at  EU-medlemsstaterne  med  vedtagelsen  den 24.  februar  2005  af  Rådets  rammeafgørelse  om  anvendelse  af  princippet  om  gensidig  anerke  n- delse på bødestraffe er blevet enige om at indføre en forenklet og mere effektiv procedure me   l- lem EU-medlemsstaterne i forbindelse med anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser om b ød straf. Rammeafgørelsen , som skal være gennemført i EU   -medlemsstaternes nationale lovgivning inden  den  22.  marts  2007,  indebærer,  at  afgørelser     om  bødestraf   truffet  i  en  medlemsstat  som udgangspunkt skal anerkendes af den medlemsstat, der skal gennemføre afgørelsen, uden yde  rli- gere formaliteter og gennemføres omgående på samme måde, som hvis der havde været tale om en national afgørelse. Med rammeafgørelsen, der er gennemført i dansk ret v  ed lov nr. 1434 af 22. december 2004 om fuldbyrdelse  af  visse  strafferetlige  afgørelser  i  Den  Europæiske  Union   ,  er  der  således  skabt   en nemmere adgang til, at endelige afgørelse r om bødestraf, herunder bødestraf for hasti  ghedsover- trædelser, kan sendes til m  yndighederne i den EU-medlemsstat, hvor den pågældende bilist har ejendom, indtægt eller fast bopæl med henblik på fuldbyrdelse af bøden. Fuldbyrdelsesstaten vil dog i visse nærmere angivne tilfælde kunne afslå at fuldbyrde en anmodning om fuldbyrdelse af en  bødestraf,  herunder   bl.a.  hvis  den  pålagte  bødestraf  er  på  mindre  end  70  euro  eller  et  beløb svarende hertil. Det følger af rammeafgørelsens artikel 13, at midler fra fuldbyrdelsen af afgøre   l- ser tilfalder fuldbyrdelsesstaten, medmindre andet er aftalt mellem udstedelsesstaten og fuldbyr- delsesstaten.