06-07-05 Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Dato:  21. juni 2005 Dok.:   CMA40057 Politikontoret - 1 - Udkast til tale Til ministeren til brug for besvarelsen af samråd s- spørgsmål X, Y og Z fra Folketingets Retsudvalg fredag den 24. juni 2005. Spørgsmål X: ” Hos hvilken minister ligger ansvaret placeret for, at der i en sag som Seest-ulykken sker den nødvendige koo r- dination, så det sikres, at alle relevante elementer bliver inddraget?”
- Spørgsmål Y  : ” Hvorfor har politiet ikke foretaget en tværgående u   n- dersøgelse  –  hvorunder Sikkerheds- og Beredskabssty- relsens arbejde og vurderinger har indgået? ” Spørgsmål Z: ”Hvorfor har man valgt at fremlægge en rapport om Seest-ulykken, hvoraf det bl.a. fremgår, at der ikke kan placeres ansvar, og at ulykken må betegnes som et hæ   n- deligt uheld, når sagen tilsyneladende ikke er end eligt afklaret? Tilsvarende ønskes det oplyst, hvorfor minist e- ren ikke har oplyst om, at der fortsat pågår u  ndersøge l- ser? [Åbent samråd med deltagelse af økonomi - og er- hvervsministeren og forsvarsministeren. Det er aftalt, at økonomi - og erhvervsministeren indleder med at svare på spørgsmål X og Å, og at forsvarsministeren afslutter med at svare på bl.a. spørgsmål X og     Æ   ] Svar:
- 1. Overordnet om politiets undersøgelser  - processen [om fyrværkeriulykken i Seest] Den tragiske fyrværkeriulykke i   Seest fandt sted den 3. november 2004 og udløste  som bekendt en omfattende beredskabsmæssig indsats med assistance fra hele la  n- det. I forbindelse med samrådet den 17. november 2004 i Folketingets Erhvervsudvalg med deltagelse af Retsud- valget, Forsvarsudvalget og Miljø - og Planlægningsu  d- valget redegjorde jeg nærmere   for politiets del i den be- redskabsmæssige indsats i forbindelse med fyrvæ rkeri- ulykken. I lyset af de stillede spørgsmål finder jeg imidlertid a  n- ledning til kort at redegøre herfor også i dag.
- [Politiets opgaver efter beredskabsloven] Efter beredskabsloven koordinerer politimesteren den samlede beredskabsmæssige indsats   ved større hænde   l- ser. Ved en større hændelse vil en indsats typisk omfa   tte en række aktører på beredskabsområdet, herunder særligt politiet, det kommunale redningsberedskab og ambulan- cetjenesten. Derudover kan det statslige redningsbered- skab, sygehusvæsenet og forsvaret m.fl. være i nvolve- ret, ligesom det kan være relevant at anmode om bistand fra de særlige indsatsberedsk  aber, som f.eks. biobe- redskabet. Den tekniske ledelse af en indsats på et skadested  vare- tages af den kommunale indsatsleder. Den samlede indsats på skadestedet  varetages i et tæt samarbejde mellem den kommunale indsatsleder og po-
- litiets indsatsleder med henblik på en prioritering og fordeling af opgaverne. Politiets koordinerende ledelse har til formål at sikre , at samtlige funktioner i og uden for indsatsområdet k oor- dineres på en sådan måde, at den samlede indsats for   e- går så effektivt som m  uligt. [Politiets varetagelse af den koordinerende ledelse i forbindelse med ulykken i Seest] Politiet var i forbindelse med katastrofeindsatsen i Kol- ding i et meget tæt samarbejde med det kommunale redningsberedskab. Politiets koordinerende rolle bestod bl.a. i ledelse af kri- sestaben og kriseberedskabet, afspærringso  pgaver med assistance fra hjemmeværnet, transport  -, logistik- og dokumentationsopgaver med assistance fra forsvaret og øvrige politikredse.
- Politiet varetog orienteringen af offentligheden, ligesom politiet varetog evakueringsopgaverne sammen med Kolding kommune. Endelig foretog politiet risikovurderinger af områ det i samarbejde med byggesagkyndige, sundheds- og mil- jømyndighederne  og med bistand fra eksperter fra for- svaret. På grund af indsatsens omfang og kompleksitet, beslu t- tede politiet at aktivere det samarbejde, der er forankret i politiregionsordningen. Politiregion III med hovedsæ- de hos politimesteren i Haderslev og Rigspolitichefen aktiverede meget hurtigt den nødvendige unde rstøttelse med personaleressourcer, rådgivning o g kontakt til an- dre myndigheder, herunder forsvaret. [Evaluering af den beredskabsmæssige indsats  ]
- I forlængelse af politiet  s koordinerende ledelse påb e- gyndte Politimesteren i Kolding med assistance fra Rigspolitichefen et evaluerings- og dokumentationsar- bejde af den beredskabsmæssige indsats.   Dette arbejde havde til formål  at beskrive de indhøstede beredskab ser- faringer og fremkomme med forslag til nyttiggørelse af de indsamlede erfaringer til brug for den fremtidige til- rettelæggelse af beredskabsindsatse  r. Politimesteren i Koldings redegørelse forelå den   11. fe- bruar 2004. [Politiets ansvar for den strafferetlige efterforskning efter retsplejeloven] Politiet indledte den 3. november 2003 umiddelbart ef- ter brandens opståen og  sideløbende med den bere d- skabsmæssige indsats en strafferetlig efterforskning i anledning af fyrværker  iulykken.
- Det er efter retsplejeloven politiet, der efter anmeldelse eller af egen drift, iværksætter efterforskning, når der er rimelig formodning om, at et strafbart forhold, som for- følges af det offentlige, er begået. Politiets efterforskning har til formål at klarlægge, om betingelserne for at pålægge strafansvar er til stede. Er der ikke grundlag for at fortsætte en efterforskning, kan politiet træffe beslutning om at indstill  e efterforsk- ningen. Politimesteren i Kolding udsendte den 28. april 2005 en pressemeddelelse, hvoraf det bl.a. fremgik, at der ikke rejses sigtelse mod nogen for brandens opståen. 2. Nærmere om Politimesteren i Kolding  s rapport om evaluering af den beredskabsmæssige indsats og den strafferetlige efterforskning
- Fyrværkeriulykken i Kolding medførte som nævnt, at Politimesteren i Kolding igangsatte to undersøgelser, dels en evaluering og dokumentation af den bered- skabsmæssige indsats  , dels en strafferetlig efterforsk- ning. Evaluerings- og dokumentationsarbejdet havde til for- mål  at beskrive de indhøstede beredskabserfaringer  og fremkomme med forslag til nyttiggørelse af de indsa m- lede erfaringer. Dette arbejde blev iværksat i forlængelse af politim este- rens rolle som koordinerende leder af den samlede be- redskabsmæssige indsats. Den strafferetlige efterforskning havde derimod til for- mål at klarlægge, om    nogen kunne drages strafferetligt til ansvar for fyrværkerikatastr  ofen. Der er således tale om to adskilt e undersøgelser med hver sit formål.
10 - [Den beredskabsmæssige evaluering] Politimesteren i Koldings redegørelse om den bere d- skabsmæssige indsats forelå som nævnt den 11. februar 2004. Redegørelsen er offentliggjort på   Internettet og har tit- len ”Fyrværker   ikatastrofen i Kolding 2004 –  en tvæ  r- faglig redegørelse.” Til brug for redegørelsen har politimesteren modtaget bidrag fra en række   af de myndigheder, der var involve- ret i beredskabsindsatsen, herunder Kolding Kommune, forsvaret, hjemmeværnet og Beredskab  sstyrelsen. Redegørelsen indeholder bl.a. en beskrivelse af bere d- skabets opbygning i Kolding, en beskrivelse af red- ningsindsatsen, ligesom der opstilles en række læring s-
11 - punkter, der kan uddrages af erfaringerne fra indsatsen ved fyrværkerikatastrofen. Redegørelsens konklusioner har efterfølgende været b e- handlet i regeringens Kriseberedskabsgruppe for at sikre den nødvendige o pfølgning . [Politiets strafferetlige efterforskning] For så vidt angår   den strafferetlige efterforskning ivær  k- satte politiet som nævnt   umiddelbart efter brandens op- ståen  en efterforskning af omstændighederne omkring brandens opståen . Efterforskningen havde til formål at  afklare, om nogen kunne sigtes for overtrædelse af lovgivningen eller ti  l- sidesættelse af givne ti  lladelser. Som nævnt   udsendte Politimesteren i Kolding den 28. april 2005 en pressemeddelelse, hvoraf det bl.a. frem-
12 - går, at der ikke  er grundlag for at rejse sigtelse mod no- gen for brandens opståen  eller i forbindelse med ar- bejdsulykken, hvorved en brandmand omkom, og at det vurderes, at alle tilladelser har været overholdt af N. P. Johnsens Fyrværker  ifabrik. Samtidig med pressemeddelelsen udsendte Politimeste- ren i Kolding en sammenfattende redegørelse om pol iti- ets efterforskning. Redegørelsen  har fra den 28. april 2005 tilgængelig på Ko   lding politis hjemmeside. Politimesteren har oplyst, at en række my  ndigheder, herunder Sikkerhedsstyrelsen og Beredskabsstyrelsen, har været inddraget i forbindelse med efte  rforskningen med henblik på at afdække forholdene omkring bra   n- dens opståen og udvikling . Beredskabsstyrelsen har således bl.a. på politiets a  n- modning haft den rakettype, der mistænkes som årsag til
13 - brandens opståen, til kemisk analyse, prøveaffyring og faldtest.   Politimesteren har endvidere oplyst, at politiets vurde- ring af, om virksomheden har overholdt vilkår om  et maksimalt oplag af fyrværkeri på 300 tons    netto krudt- vægt bl.a. bygger på analyser foretaget af Sikkerhed   s- styrelsen. 3. Politiets fortsatte undersøgelser Det fremgår af  politimesterens sammenfattende redegø- relse for efterforskningen, at enkelte undersøgelser en d- nu ikke er tilendebragt. Det fremgår således bl.a., at raketter identiske med dem, der mistænkes for at være årsag til brandens o pståen, er sendt til et laboratorium i Tyskland.
14 - Politimesteren i Kolding har oplyst, at to raketter af Sikkerhedsstyrelsen blev sendt til dr. Uwe Krone i Tyskland, som er kemiker og kendt for analyser af fyr- væ  rkeriartikler. På baggrund  af dr. Krones konklusioner har politiet via Sikkerhedsstyrelsen anmodet et officielt anerkendt labo- ratorium i Tyskland om at foretage yderligere undersø- gelser af rakettypen. Svaret fra laboratoriet er netop modtaget i Sikkerhedsstyrelsen, som har sendt svaret videre til Kolding politi. Jeg har forstået, at økonomi  - og erhvervsministeren senere vil komme ind på in dhol- det af svaret. Politimesteren i Kolding har endelig oplyst, at det på det tidspunkt, hvor efterforskningen blev afsluttet, var poli- tiets opfattelse, at resultatet af disse tekniske undersø- gelser ikke vil kunne ændre på den strafferetlige vurde-
15 - ring af sagen og dermed på  konklusionen om, at ingen kan drages strafferetligt til ansvar for brandens opståen. Politimesteren har over for mig oplyst, at dette - også efter modtagelsen af svaret på undersøgelse  rne fra Tyskland - fortsat er hans opfattelse.