Justitsministeriet Administrationsafdelingen Kontor: Budget- og Planlægnings- kontoret Sagsnr.: 2005-0091-0025 Dok.: HLS40218 Besvarelse af spørgsmål nr.   182 af 20. juni 2005 fra Folketingets Retsudvalg. Spørgsmål: ” Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel: ”Advarsel fra betjente” fra Jy  llands- Posten den 17. juni 2005.” Svar: Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst følgende  i anledning af det rejste spørgsmål  : ” I artiklen fra Jyllands Posten stilles der spørgsmål ved, om det nye Statsfængs el Østjylland bli  - ver for sikkert, og det anføres, at personalet ikke skulle v æ  re taget med på råd. Det  kan  oplyses,  at  det  i  overensstemmelse  med  det  overordnede  formål  med  den  resultatko n- trakt,  som  Kriminalforsorgen  indgik  med  Justitsministeriet  i  forbindelse  med  flerårsaftalen  for 1999 - 2003,  har  været  et  ubetinget  krav,  at  sikkerhedsniveauet  i  det  nye  fængsels byggeri  skal styrkes i forhold til de eksisterende fængsler. Et andet formål har været at opnå et godt, sikkert og trygt arbejdsmiljø for de ansatte  –  et overordnet formål der i særlig grad stiller krav til in   dret- ningen af det nye fængsel. Sikkerheden og risikoen for optrapning  af konflikter mellem indsatte og  ansatte har under hele processen været nøje overvejet og diskuteret, og man har selvfølgelig hele vejen igennem fo rsøgt at tage højde for, at tingene kan eskalere. Projektgruppen vedrørende etabl ering af et nyt  fængsel, som i juni 2000 afleverede sin rapport med kravspecifikationer til det nye fængsel   – nu kaldet Statsfængslet Østjylland – var i sin an  aly- se  opmærksom  på,  at  der  ved  etablering  af  det  meget  høje  sikkerhedsniveau  skabes  begrundet frygt for, at bestemte indsatte vil benytte overfald på personale eller gidseltagning for at genne m- fø re  en  undvigelse.  Det  er  således  vigtigt,  at  denne  mulighed  reduceres  så  meget  som  muligt. Dette bør først og fremmest ske ved en effektiv dynamisk sikkerhe  d – dvs. personalets tilsted  e- væ  relse og interaktion med de indsatte. Projektgruppen fandt derfor, at den dynamiske sikkerhed
- er så vigtig for de indsattes hverdag og fængslets dagligdag, at den skal styrkes i det nye fængsel. Dette vil forbedre sikkerheden generelt i fængslet, og samtidig vil de ansattes forhold til de in  d- satte blive forbedret. Herved opnås et bedre arbejdsmiljø i fængslet og øget mulighed for at støtte og  motivere  de  indsatte.  Ifølge  projektgruppen  bør  bygningsmassen  derfor  indrettes  så   ledes,  at dynamisk sikkerhed hensigtsmæssigt og naturligt indgår i det daglige arbejde, og den dynamiske sikkerhed bør i videst muligt omfang understøttes af den statiske sikkerhed (fysiske værn og te k- niske sikringsanlæg). Ovennævnte principper ligger   til grund for byggeprogrammet til Statsfængslet Østjylland og det efterfølgende  udarbejdede  projekt.  Såvel  fængslets  fire  normalsektioner  og  den  særligt  si krede sektion er indrettet fleksibelt således, at de indsattes afdelinger med 24 pladser kan unde ropdeles i boenheder på 12 og (ved behov) igen underopdeles i boenheder på 6 pladser. By  gningerne er indrettet  med  beskæftigelses  -  og  fritidslokaler,  og  personalet  er  i  det  daglige  arbejde  tæt  på  de indsatte. Samtidig er personalets afdelingskontor og det tilknyttede vagtlokale placeret dels sål e- des,  at  personalet  fra  afdelingskontoret  har  et  godt  overblik,  dels  således,  at  pers onalet  – behov herfor opstår  – eal, som ikke er tilgængeligt  for    de  indsatte.  Der  er  også  trappeforbindelse  mellem  vagtlokalet  i  stu en  og  på  1. sal, således at personalet på afdelingen på den ene etage hurtigt kan komme pe   rsonalet på afd e- lingen på den anden etage til undsætning. I og omkring bygningerne understø ttes den dynamiske sikkerhed af fysiske værn og tekniske sikringsanlæg i form af låse, hegn, alarmer m.v., ligesom hele fæng  slet har høj perimetersikkerhed i form  af en 6 m høj ringmur samt udvendigt og in  d- vendigt hegn. Det er ikke korrekt, som det er anført i  artiklen, at ”personalet på gulvet ikke har været taget med på råd”. Under hele forløbet har personalet været taget med på råd på forskellig måde. Det var således na - turligt for den føromtalte projektgruppe, der udarbejdede kravspecifikationer til det ny e fæng  sel, at inddrage brugerrepræsentanter allerede på et tidligt stadium ved planlægningen. Der blev de r- for  sammensat  et  brugerpanel  omfattende  medarbejdere  fra  opsyns-,  beskæftige  lses-,  undervis- nings-  forsorgs-  og  helsesektoren,  samt  medarbejdere  fra  ledelsen/administrationspersonalet  og den  gejstlige  betjening.  Hovedsynspunkterne  fra  drøftelserne  på  brugers  eminarer  i  tværfaglige grupper om bl.a. sikkerhed, bygningsstruktur, placering af personale og dynamisk sikkerhed ind- gik i projektgruppens arbejde. For god ordens skyld kan det endvidere oplyses, at forbundsformanden for Dansk Fængsel  sfor- bund var medlem af den dommerkomité, som blandt 10 prækvalificerede arkitektfirmaer valgte det projekt, som blev vinder af den udbudte projektkonkurrence om et nyt fængselsby  ggeri.
- Ud  over  ovennævnte  brugerseminarer  har  der  ved  udarbejdelse  af  byggeprogram  for  fængslet væ  ret nedsat et antal arbejdsgrupper med deltagelse af brugere/praktikere fra Kriminalforsorgens institutioner,  herunder  især  fra  Statsfængs let  i  Horsens,  til  afklaring  af  en  række  forhold  som f.eks. indretning af celler, låsetyper og andre funktionsmæssige krav. Under selve proje   kteringen har  en  brugergruppe  med  repræsentanter  fra  Statsfængslet  i  Horsens  løbende  været  ind draget  i projektet med henblik på at sikre, at de valgte løsninger kan opfylde de stillede fæng selsmæssige og  sikkerhedsmæssige  krav.  Brugergruppen  har  bl.a.  besigtiget  en  opstillet  prø   vecelle  og  har ikke haft bemærkninger til cellens størrelse og indretning. Herudover har    diverse ad hoc arbejds- grupper med brugerrepræsentanter været brugt som sparringspartnere til af klaring af specifikke spørgsmål. Erfaringerne  fra  brugermedvirken  i  alle  projektets  faser  har  bekræftet,  at  brugere  og  praktikere inden  for  de  fængselsfagl  ige  områder  bl.a.  kan  tilføre  processen  og  beslutningerne  kvalitet  og bredde.   Det kan i øvrigt oplyses, at også udenlandske erfaringer, herunder fra det nordiske samarbe  jde, har været inddraget i overvejelserne om det nye fængselsbyggeri. Senest har en svensk rapport – Betänkande  av  Rymningsutredningen,  2005   – sler  i Sverige bekræftet en væsentlig del af de anbefalinger, som indgik i den tidligere pro jektgruppes kravspecifikationer  til  et  nyt  fængsel.  Rapporten    er  endvidere  indgået  i  overv ejelserne  i  en  ny projektgruppe,  som  netop  har  afleveret  sin  rapport  om  overordnet  kravspecifikation  for  et  nyt fængsel i Østdanmark. Der peges i den svenske rapport eksempelvis på vi gtigheden af, at perso- nalet  placeres  blandt  de  indsatte,  og  at  problemer  mellem  indsatte  ikke løses  ale ne  ved  teknisk overvågning. Afslutningsvis  kan  nævnes,  at  direktoratet  forventer,  at  det  nye  fængsels  kommende  ledelse blandt sine opgaver vil skulle se på, hvordan man bedst muligt sikrer si g klare procedurer og ret- ningslinier for personalet vedrørende sikkerhedsmæssige forhold og den interne færdsel i fængs - let.”