Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Politikontoret Sagsnr.: 2005-150-0108 Dok.: LBN40494 Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk Besvarelse af spørgsmål nr.   175 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del). Spørgsmål: ” Ministeren bedes vurdere konsekvenserne af, at en dømt person offentliggør vi  d- ners navne på en hjemmeside og bekræfte, at der er anvendt anonyme vidner i s   a- gen, hvis navne også er blevet offentliggjort ” Svar: Efter retsplejelovens § 1017 d, stk. 1, må domme og kendelser i straffesager kun geng ives of- fentligt, når de er anonymiserede, således at sigtedes, tiltaltes, forurettedes eller vidners ide  n- titet ikke fremgår. Ove rtrædelse straffes med bøde. Det følger således af retsplejelovens § 1017 d, at domme og kendelser i straffesager kun må gengives offentligt i anonymiseret form. Bestemmelsen blev indsat i retsplejeloven ved lov nr. 215 af 31. marts 2004 (Offentlighed i retsplejen). Af forarbejderne til bestemmelsen fremgår bl.a., at anonymiseringen skal være så effektiv,  at  de  pågældende  ikke  kan  genkendes  i  en  videre  kreds.  Det  vil  således  ikke  v æ  re nok  blot  at  anonymisere  navne  og  præcise  adresseangivelser,  hvis  domme  n  eller  kendelsen indeholder andre oplysninger, der gør det muligt at identificere de pågældende. Begrebet  ”offentlig  gengivelse”  i  retsplejelovens  §  1017  b  omfatter  både  gengivelse  i  trykt form og gengivelse for en videre kreds i et informationssystem, f.eks. Internettet. Formålet med bestemmelsen er at beskytte de pågældende personer (sigtede, tiltalte, for uret- tede  og  vidner).  Forbuddet  gælder  således  ikke,  hvis  en  person  gyldigt  har  samtykket  i,  at dommen offentliggøres uden anonymisering, men en perso n kan naturligvis kun give samtyk- ke for sit eget vedkommende.
- Strafansvaret efter retsplejelovens § 1017 d påhviler den, der foretager den offentlige geng i- velse, eller som medvirker hertil, jf. straffelovens § 23. I det omfang navnene på vidnerne ikke op træder på hjemmesiden i forbindelse med geng   ivel- sen af en dom eller en kendelse, men f.eks. i forbindelse med en tekst på en hjemmeside, kan der efter omstændighederne være tale om en overtrædelse af retsplejelovens bestemme lser om navneforbud. Efter retsplejelovens § 31 kan retten i straffesager forbyde, at der sker offentlig gengivelse  af  navn,  stilling  eller  bopæl  for  sigtede  (tiltalte)  eller  andre  under  sagen  nævnte personer, eller at den pågældendes identitet på anden måde offentliggøres. Overtr æ  delse af et forbud  efter  retsplejelovens  §  31  kan  straffes  med  bøde,  hvis  den  pågældende  var  bekendt med forbuddet, jf. retsplejelovens § 32 b, stk. 2. 2. Politimesteren i Aalborg har oplyst, at Jørn Jønke Ni  elsen ved Vestre Landsrets ankedom af 18. september 2002 blev idømt en fællesstraf på 4 års fængsel for vold af særlig rå, br utal el- ler farlig karakter efter straffelovens § 245. Hverken  under  sagens  behandling  ved  Retten  i  Aalborg  eller  under  ankesagens  behandling ved Vestre Landsret blev der anvendt anonym vidneførsel, jf. retsplejel ovens § 848, stk. 2. Under ankesagens behandling blev der for to af vidnernes vedkommende afsagt kendelse om referatforbud og navneforbud, jf. retsplejelovens §§ 30 og 31.