Justitsministeriet
Lovafdelingen
Kontor:
Formueretskontoret
Sagsnr.:
2005-792-0081
Dok.:
TPI40016
Besvarelse af spørgsmål nr. 162 af 8. juni 2005 fra Folketingets Retsudvalg (REU alm. del
spørgsmål nr. 162) .
Spørgsmål:
Mener ministeren på baggrund af eksemplet bragt i BT den 26. maj 2005: Tr afik-
ofre må tigge om penge, at lov en udføres i overensstemmelse med de intenti oner,
der var med den, og hvad mener ministeren om den konkrete sag, hvor vedkommen-
de har problemer med at få erstatning?
Svar:
I den omhandlede artikel omtales en sag, hvor en skadelidt efter et trafikuheld har stævnet et
forsikringsselskab med henblik på at få udbetalt erstatning for tabt arbejdsfortj
e
neste frem til det
tidspunkt, hvor den endelige erstatning kan fastsætt es.
Erstatning for tabt arbejdsfortjeneste kan tilkendes i medfør af erstatningsansvars lovens § 2,stk.
1,der har følgende ordlyd:
Erstatning for tabt arbejdsfortjeneste ydes, indtil skadelidte kan begynde
at arbejde igen. Må det antages, at skadelidte vil lide et varigt erhver v-
sevnetab, ydes erstatning indtil det tidspunkt, hvor det er muligt midlerti-
digt eller endeligt at skønne over skadelidtes fremtidige e rhvervsevne, jf.
§§ 5-8 om erhvervsevnetab og § 10 samt § 31 i lov om sikring mod fø l-
ger af arbejdsskade.
Affattelsen af stk. 1 er sket ved lov nr. 463 af 7. juni 2001, der trådte i kraft den 1. juli 2002.
Hvis skaden ikke medfører et varigt erhvervsevnetab, kan den skadelidte kræve erstatning for
tabt arbejdsfortjeneste, indtil han eller hun kan begynde at arbejde igen, dvs. kan genoptage sit
arbejde i væsentligt samme omfang som tidligere, jf. bestemmelsens 1. pkt. Hvis den skadelidte
efter at være begyndt at arbejde igen får et tilbagefald og på ny bliver sygemeldt, er der i ret
s-
praksis i visse tilfælde ydet erstatning for tabt arbejdsfortjeneste også for perioden efter ti
lbage-
faldet.