Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Færdsels- og våbenkonto- ret Sagsnr.: 2005-150-0100 Dok.: CHH40356 Besvarelse af spørgsmål nr. 152 af f Folketingets Retsudvalg. Spørgsmål: ”Ministeren bedes kommentere artiklen i MetroXpress den 24. maj 2005: ”Nye bili- ster har kørt for lidt”. Ministeren bedes herunder oplyse, hvor langt Rigspolitiet er med forslag til forbedringer af køreundervisningen. Der henvises til, at ministeren i et svar til Trafikudvalget (TRU, 2003-04, alm. del – bilag 1199) bl.a. har oplyst, at Rigspolitichefen var ved at gennemgå alle teoriprøver med henblik på en kvalitets- sikring.” Svar: Det fremgår bl.a. af artiklen i MetroXpress, at Danske Kørelæreres Landsforbund – støttet af direktøren for Rådet for Større Færdselssikkerhed – finder, at den eksisterende køreskoleunder- visning er forældet. Dette indebærer efter forbundets opfattelse, at kørelærerne er nødsaget til at målrette undervisningen mod elevernes muligheder for at bestå køreprøven – og ikke mod at uddanne gode bilister. Som eksempel nævnes teoriundervisningens anvendelse af begreberne ”vejens udstyr” og ”vejens forløb”, som ifølge forbundet ikke umiddelbart giver mening for unge mennesker.   Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspoliti- chefen, som bl.a. har oplyst følgende:   ”Det er i køreuddannelsen vigtigt, at eleven lærer hurtigt at opfatte og bedømme de forskellige faretegn ved andre trafikanters adfærd, køretøjernes manøvreegenskaber, vejen,  vejret  og  føret,  således  at  eleven  kan  forudse  situationerne  og  i  tide  reagere rigtigt over for dem. Undervisningen skal derfor i høj grad orienteres mod køreud- dannelsens egne mål og ikke snævert mod beståelse af køreprøven. At køre bil er en praktisk handling, og derfor må køreuddannelsen have sit tyngde- punkt i indøvelsen af praktiske færdigheder. Den teoretiske undervisning (især i af- snittet om manøvre på vej) skal først og fremmest tjene til at lette elevens indlæring af de praktiske færdigheder.
- I teoriundervisningen bruges i afsnittet om vejforhold begreber som ”vejens udstyr” og ”vejens forløb”. ”Vejens udstyr” er således en samlebetegnelse for risikoforhold vedrørende smal eller bred kørebane, kørebanebelægningens art og tilstand, køreba- nestriber, vejbump, fortov, cykelsti, fodgængerfelt og vejbelysning. Ved ”vejens for- løb”  forstås  vejkryds,  rundkørsler,  sving,  bakker,  jernbane-overkørsler  og  vejind- snævringer. Begreberne indgår i mindre omfang i teoriprøven. Formålet med denne undervisning er at give eleven et sådan kendskab til risikofor- hold ved vejen afhængigt af bl.a. vejr og føre mv. eller  andre trafikanters måde  at færdes på, at det hjælper eleven til at lære at forudse faresituationer, der ofte kan op- stå bestemte steder på en vej eller på bestemte vejstrækninger, og i tide reagere hen- sigtsmæssigt over for dem. Kendskabet til det teoretiske stof skal udnyttes i praksis under øvelserne i kørsel på vej. Eleven skal således lære, at risikoforholdene ved ve- jene har sammenhæng med vejenes omgivelser, udstyr, forløb, brug og særlige type. Eleven skal endvidere lære at bedømme vejforholdene efter de nævnte kendetegn og reagere  hensigtsmæssigt  over  for  dem  i  alle  færdselssituationer,  der  ofte  fører  til ulykker. For så vidt angår teoriprøvesystemet kan det oplyses, at Rigspolitichefen har afsluttet en  gennemgang  af  alle  teoriprøver  med  henblik  på  en  kvalitetssikring  af  billeder, spørgsmål og svarmuligheder. Rigspolitichefen er for tiden i gang med at ændre for- muleringerne af visse spørgsmål og svarmuligheder samt optage nye lysbilleder.”