Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Færdsels- og våbenkonto-
ret
Sagsnr.:
2005-150-0100
Dok.:
CHH40356
Besvarelse af spørgsmål nr. 152 af
f Folketingets Retsudvalg.
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere artiklen i MetroXpress den 24. maj 2005: Nye bili-
ster har kørt for lidt. Ministeren bedes herunder oplyse, hvor langt Rigspolitiet er
med forslag til forbedringer af køreundervisningen. Der henvises til, at ministeren i
et svar til Trafikudvalget (TRU, 2003-04, alm. del bilag 1199) bl.a. har oplyst, at
Rigspolitichefen var ved at gennemgå alle teoriprøver med henblik på en kvalitets-
sikring.
Svar:
Det fremgår bl.a. af artiklen i MetroXpress, at Danske Kørelæreres Landsforbund støttet af
direktøren for Rådet for Større Færdselssikkerhed finder, at den eksisterende køreskoleunder-
visning er forældet. Dette indebærer efter forbundets opfattelse, at kørelærerne er nødsaget til at
målrette undervisningen mod elevernes muligheder for at bestå køreprøven og ikke mod at
uddanne gode bilister. Som eksempel nævnes teoriundervisningens anvendelse af begreberne
vejens udstyr og vejens forløb, som ifølge forbundet ikke umiddelbart giver mening for unge
mennesker.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspoliti-
chefen, som bl.a. har oplyst følgende:
Det er i køreuddannelsen vigtigt, at eleven lærer hurtigt at opfatte og bedømme de
forskellige faretegn ved andre trafikanters adfærd, køretøjernes manøvreegenskaber,
vejen, vejret og føret, således at eleven kan forudse situationerne og i tide reagere
rigtigt over for dem. Undervisningen skal derfor i høj grad orienteres mod køreud-
dannelsens egne mål og ikke snævert mod beståelse af køreprøven.
At køre bil er en praktisk handling, og derfor må køreuddannelsen have sit tyngde-
punkt i indøvelsen af praktiske færdigheder. Den teoretiske undervisning (især i af-
snittet om manøvre på vej) skal først og fremmest tjene til at lette elevens indlæring
af de praktiske færdigheder.