Justitsministeriet Kontor: Lovafdelingen Sagsnr.: 2005-792-0075 Dok.: KHE40153 Besvarelse af spørgsmål nr. 150 af f 20. maj 2005 fra Folketin nn ngets gets Retsudvalg. Spørgsmål nr. 150:::: ”Hvordan forholder ministeren sig til et forslag om at udvide Sø- og Handelsrettens sagsområde og samtidig hermed udvide antallet af dommere ved denne med henblik på generelt at nedbringe sagsbehandlingstiden hos domstolene? Hvilke fordele og ulemper vil der være forbundet med et sådant forslag?” Svar: 1. De almindelige domstole er Højesteret, landsretterne og byretterne samt Sø- og Handelsretten i København. Efter retsplejelovens § 224 behandles civile retssager i første instans ved byret, medmindre andet er bestemt i retsplejeloven eller i anden lov. Hovedreglen efter retsplejeloven er således, at civile sager skal anlægges ved byretten i første instans.   Efter en parts anmodning kan byretten efter retsplejelovens § 226, stk. 1, henvise en sag til be- handling ved landsretten i første instans, såfremt sagen er principiel eller kan få væsentlig betyd- ning for andre end parterne mv. Retsplejelovens § 227 indeholder endvidere en henvisningsregel, hvorefter alle sager om krav, der har en økonomisk værdi over 1 mio. kr., efter anmodning fra en af parterne skal henvises til behandling ved landsretten i første instans. Endvidere kan en sagsøger efter eget valg umiddel- bart anlægge sådanne sager ved landsretten, jf. retsplejelovens § 227, stk. 2. Byretternes afgørelser appelleres til landsretten, mens landsretternes afgørelser appelleres til Hø- jesteret. Under  Sø-  og  Handelsretten  hører  navnlig  sø-  og  handelssager  i  Storkøbenhavn,  dvs.  sager,  i hvilke fagkundskab til søforhold eller til handelsforhold skønnes at være af betydning. Sø- og
- handelssager om krav, der har en økonomisk værdi af højst 100.000 kr., kan dog kun anlægges ved Sø- og Handelsretten, hvis sagen er omfattet af en eller flere af henvisningsbestemmelserne i retsplejelovens § 226, stk. 1, jf. herom ovenfor. Endvidere behandles sager, der opstår af ansæt- telsesforhold mellem arbejdsgivere og deres ansatte, kun ved Sø- og Handelsretten, hvis sagen er omfattet af en eller flere af henvisningsbestemmelserne i retsplejelovens § 226, stk. 1. Under Sø- og  Handelsretten hører  endvidere sager, for hvis udfald  anvendelsen af markedsfø- ringsloven eller varemærkeloven er af væsentlig betydning, samt visse sager efter lov om pro- duktsikkerhed mv. Under  Sø-  og  Handelsretten  hører  endvidere  sager  om  konkurs,  anmeldt  betalingsstandsning, tvangsakkord og gældssanering i Storkøbenhavn. Sø- og Handelsretten behandler endvidere visse straffesager, bl.a. om overtrædelse af markedsfø- ringsloven. Sø-  og  Handelsrettens  afgørelser  appelleres  til  Højesteret,  i  sager  efter  konkursloven  dog  til Østre Landsret. 2.  En  udvidelse  af  Sø-  og  Handelsrettens  sagsområde  vil  i  sagens  natur  betyde,  at  byretternes og/eller landsretternes sagsområde indskrænkes tilsvarende. Da Sø- og Handelsrettens domme i de fleste tilfælde uden særlig tilladelse kan ankes umiddelbart til Højesteret, vil en udvidelse af Sø-  og  Handelsrettens  sagsområde  også  kunne  medføre  en  forøgelse  af  antallet  af  ankesager  i Højesteret – medmindre reglerne om anke af Sø- og Handelsrettens domme samtidig ændres. Efter Justitsministeriets opfattelse er der umiddelbart ikke grundlag for at antage, at en udvidelse af Sø- og Handelsrettens sagsområde og den flytning af sager mellem forskellige domstole, der vil være en konsekvens heraf, i sig selv vil have nogen nævneværdig betydning for den generelle sagsbehandlingstid ved domstolene.   Spørgsmålet om at ændre Sø- og Handelsrettens sagsområde har været overvejet af Retsplejerå- det i betænkning nr. 1401/2001 om reform af den civile retspleje I (Instansordningen, byrettens sammensætning og almindelige regler om sagsbehandlingen i første instans). Retsplejerådet foreslår i betænkningen en generel omlægning af instansordningen, der tager sigte på, at byretterne skal være den almindelige førsteinstans i alle civile sager, og at Højesterets ar- bejde skal koncenteres om sager af principiel og vidererækkende betydning, og Retsplejerådet foreslår i den forbindelse også en ændring af Sø- og Handelsrettens sagsområde. Retsplejerådet foreslår på den ene side at udvide Sø- og Handelsrettens stedlige kompetence fra Storkøbenhavn
- til hele landet og på den anden side at begrænse Sø- og Handelsrettens saglige kompetence i sø- og handelssager til internationale sager og principielle sager. Samtidig foreslås Sø- og Handels- rettens  eksisterende  kompetence  i  bl.a.  sager  om  varemærker  udvidet  til  visse  andre  sager  om immaterialret, herunder patentsager. Som det fremgår af regeringsgrundlaget Nye Mål, vil regeringen i efteråret 2005 fremlægge et forslag til en domstolsreform. Regeringen vil i den forbindelse bl.a. – på grundlag af betænkning nr. 1401/2001 og høringssvarene over betænkningen (jf. 2001-02, 2. samling, Retsudvalget, alm. del – bilag 363) – tage stilling til Retsplejerådets forslag til reform af instansordningen i civile sager og herunder til ændring af Sø- og Handelsrettens sagsområde.