Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Færdsels- og våbenkonto-
ret
Sagsnr.:
2005-150-0098
Dok.:
CHH40578
Besvarelse af spørgsmål nr. 148 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del).
Spørgsmål:
Vil
ministeren kommentere henvendelsen fra Hildebrandt Consulting vedr. kør e-
prøveområdet, jf. alm. del
Svar:
Hildebrandt Consultings notat Fremtidens udvikling af køreprøver indeholder en gennemgang af
de personale- og produktivitetsmæssige konsekvenser , der efter Hildebrandt Consultings vurde-
ring vil være en følge af lovgivningsmæssige tiltag på kørekortområdet.
Der henvises for det første til Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets dire ktiv
om køreko rt (3. kørekortdirektiv) , som ifølge Hildebrandt Consulting bl.a. indeholder et forslag,
der vil betyde, at det ved kørsel med påhængskøretøj fremover ikke vil være tilstr
æk keligt med
kør ekort til kategori B (almindelig bil), men at der i stedet vil blive stillet krav om kørekort til
kategori B/E (kategori med stort påhængskøretøj
).
Der henvises for det andet til en ændring af færdselsloven (lov nr. 363 af 24. maj 2005),
der trå d-
te i kraft den 1. september 2005. Lovændringen indebærer bl.a., at der
i førstegangstilfæ lde af
kørsel med en alkoholkoncentration i blodet i intervallet 0,51-0,80 promille udlø
frakendelse af førerretten.
For det tredje henvises til klippekortordningen, der trådte i kraft den 1. september 2005, hvo ref-
ter førere af motorkøretøjer, hvortil der kræves kørekort, efter tre gr
overe færdselsforseelser i n-
den for en periode på tre år får en betinget frakendelse af førerre
tten.
Det er Hildebrandt Consultings vurdering, at disse
lovgivning
s-
initiativer vil medføre, at der vil blive tale om et væsentligt større antal sager om frake ndelse af
førerretten , hvilket vil indebære, at der vil skulle gennemføres et væsentl
igt større antal kø
ver i forbindelse med generhvervelse af førerretten . Det vurderes på den ba ggrund, at der i de