Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Færdsels- og våbenkonto- ret Sagsnr.: 2005-150-0098 Dok.: CHH40578 Besvarelse af spørgsmål nr.   148 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del). Spørgsmål: ” Vil ministeren kommentere henvendelsen fra Hildebrandt Consulting vedr. kør e- prøveområdet, jf. alm. del   – Svar: Hildebrandt Consultings notat Fremtidens udvikling af køreprøver   indeholder en gennemgang af de personale- og produktivitetsmæssige konsekvenser  ,  der efter Hildebrandt Consultings vurde- ring vil være   en følge af lovgivningsmæssige tiltag på kørekortområdet.    Der henvises for det første  til Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets dire ktiv om køreko rt (3. kørekortdirektiv) , som ifølge Hildebrandt Consulting  bl.a. indeholder et forslag, der vil betyde, at det ved kørsel med påhængskøretøj fremover ikke vil være tilstr æk  keligt med kør ekort til kategori B (almindelig bil), men at der i stedet vil blive stillet krav om kørekort til kategori B/E (kategori med stort påhængskøretøj ). Der henvises for det andet til en ændring af færdselsloven (lov nr. 363 af 24. maj 2005), der trå d- te  i  kraft  den  1.  september  2005.  Lovændringen  indebærer  bl.a.,  at  der i  førstegangstilfæ   lde  af kørsel med en  alkoholkoncentration i blodet i intervallet 0,51-0,80 promille udlø frakendelse af førerretten. For det tredje henvises til klippekortordningen, der trådte i kraft den 1. september 2005, hvo ref- ter førere af motorkøretøjer, hvortil der kræves kørekort, efter tre gr overe færdselsforseelser i  n- den for en periode på tre år får en betinget frakendelse af førerre tten. Det er Hildebrandt Consultings vurdering, at disse – –   lovgivning s- initiativer vil medføre, at  der vil blive tale om et væsentligt større antal sager om frake   ndelse af førerretten , hvilket vil indebære, at der vil skulle gennemføres et væsentl igt større antal  kø ver  i  forbindelse  med  generhvervelse  af  førerretten .  Det  vurderes  på  den  ba ggrund,  at  der  i  de
- nærmeste år vil skulle tilføres mellem 94 og 236 polititjenestemænd for at kunne dække det øg   e- de behov for gennemførelse af køreprøver.   Justitsministeriet  kan  om  henvisningen  til  Kommissionens  forslag  til  Europa-Parlamentets  og Rådets direktiv  om kørekort   (3. kørekortdirektiv)  oplyse, at direktivforslaget forsat er under be- handling i EU. Ministeriet  kan  i  den  forbindelse  oplyse,  at  spørgsmålet  om  kravet  til  kør   ekort  til  kørsel  med påhængskøretøj fortsat er genstand for forhandling. Det har dog på intet tidspunkt været for   eslå- et, at kørsel med påhængskøretøj i alle tilfælde forudsætter, at føreren er i besiddelse af et kør e- kort til kategori B/E (kategori B med stort påhængskøretøj). Den  endelige  udformning  af  direktivets  bestemmelser  om  krav  til  kørekort  ved  kørsel  med  p  å- hængskøretøj er således  endnu ikke  fastlagt , hvorfor Justitsministeriet ikke har mulighed for at udtale  sig  om,  hvorledes  direktivet  vil  blive  gennemført  i  dansk  ret ,  eller  om  konsekvenserne heraf. Som  det  fremgår   af  Hildebrandt  Consultings  notat,  vil  der  – –   både   ved  kø rsel med en alkoholkoncentration i blodet i intervallet 0,51-0,80 promille og efter tre  grovere fær  d- selsforseelser (”klip”) inden for en periode på tre år blive udløst en betinget frakendelse af føre retten. Når en frakendelse af førerretten sker betinget, vil førerretten blive inddraget, hvis føreren ikke består  en kontrollerende køreprøv  e inden for tre måneder. Justitsministeriet  kan  oplyse,  at  det  ikke  er  muligt  på  nuværende  tidspunkt  at  udtale  sig  mere præcist om ordningernes præventive effekt, herunder i hvilket omfang behovet for afholdelse af kontrollerende køreprøver vil stige. Ju  stitsministeriet kan dog oplyse, at ressourcerne hos politiet til gennemførelse af køreprøver    løbende  tilpasses den gældende lo  vgivning.