Skatteministeriet J.nr. 2005-518 - 134   Den Spørgsmål    132 og 138 Til Folketingets Retsudvalg Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr.   132 og 138 af 26. maj 2005 . (Alm. del). Kristian Jensen /John Fuhrmann
1 Spørgsmål 132: ”Ministeren bedes kommentere vedlagte henvendelse fra Motorkontoret i Hobro, herunder redegøre for de gener en registrering hos forhandlerne vil have påført politiet   og   om   problemerne   i   forhold   til   registrering   og   videregivelse   af oplysninger.” Spørgsmål 138: Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21. april 2005 fra Finn Pedersen, Motorkontoret i Hobro, jf. REU alm. del – bilag 223.” Svar på spørgsmål 132 og 138: 1.      De  to  spørgsmål  vedrører  en  notits  af  21.     april  2005  om  digitalisering  af motorregistreringen (notitsen), udarbejdet af en medarbejder på Motorkontoret i Hobro. Notitsen   er   en   kommentar   til   den   rapport   fra   februar   2005   om   Digital Motorregistrering,  der  er  offentliggjort  af  Finansministeriet  den  5.  april  2005. Rapporten   er   udarbejdet   af   embedsmænd   fra   en   række   ministerier   med Finansministeriet som formand. 2.      I  rapporten  anføres  som  målsætninger  for  den  fremtidige  organisering  af motorregistreringsområdet: Borgerne  skal  så  vidt  muligt  kun  henv ende  sig  ét  sted  i  forbindelse  med registrering af køretøjer.   Motorregistrering skal ske på borgernes præmisser. Borgere/virksomheder skal opleve en lettelse af de administrative procedurer, som er forbundet med at registrere et køretøj. Antallet af sagsskridt forbundet med motorregistrering skal reduceres både for borgere, virksomheder og myndigheder. Statens samlede omkostninger forbundet med motorregistreringsopgaven skal være uændret eller skal reduceres.   I rapporten foreslås: At udlevering af nummerplader og registrering af motorkøretøjer flyttes fra motorkontorerne til omkring 1.500 godkendte forhandlere eller synsvirksomheder. At der skabes muligheder for, i forbindelse med en privat handel om et køretøj, at borgeren selv forestår regi streringen af køretøjet over Internettet. At   de   regionale   told-   og   skattemyndigheder   overtager   opgaven   med  at registrere motorkøretøjer i tilfælde, hvor registrering undtagelsesvis ikke kan foretages af andre som nævnt ovenfor (skønnes at udgøre 10 pc t. af de samlede registreringer).
2 At  udvikling  og  drift  af  et  nyt  digitalt  motorregistreringssystem  sker  hos ToldSkat, tilligemed opkrævning af vægtafgift.    I rapporten skønnes, at der vil kunne opnås administrative lettelser for erhvervslivet på omkr ing 60 mio. kr. årligt.    I rapporten anføres følgende fordele ved digital motorregistrering: Forhandlerne  kan  digitalt  anmelde  et  køretøj  til  registrering  og  påføre  det nummerplader fra eget lager. Forhandlerne sparer tid og ressourcer brugt på papirhå ndtering og afhentning af nummerplader ved personlig henvendelse på et af landets nuværende 65 motorkontorer. Borgere og virksomheder skal fremover kun henvende sig ét sted i forbindelse med en typisk bilhandel, og vil i princippet kunne tage et nyerhvervet køretøj i brug samme dag, som der er købt. Importørerne kan digitalt overføre typegodkendelsesdata og afgiftsdokumentation til det digitale motorregister. Det sparer importøren for tid   og   ressourcer   brugt   til   manuelt   at   udfylde   og   forsende   type-   og afgiftsattester. Forsikringsselskaberne kan tilmelde sig en digital liste af selskaber, hvorfra anmelderen   af   et   køretøj   til   registrering   frit   kan   vælge.   Det   sparer forsikringsselskaberne   for   tid   og   ressourcer   brugt   på   udarbejdelse   og forsendelse af forsikringsbeviser. Private    borgere    kan    ved    privathandel    med    brugte    køretøjer,    hvor nummerpladerne ikke er fjernet, registrere køretøjet direkte fra deres hjemme  - PC – og opnå rabat     – og samtidig spare turen til et af landets nuværende 65 motorkontorer. Alternativt kan borgeren få hjælp fra et bredt net af ca. 1.500 private operatører. Borgerne vil således opleve en væsentlig serviceforbedring i forhold til i dag. Myndighederne    kan    digitalt    overføre    alle    data    med    relevans    for motorregistrering til det digitale motorregister. Det sparer myndighederne for tid    og    ressourcer    brugt    til    (gen)indtastning    af    data,    håndtering    af papirdokumenter og fejlretning.          3.         Regeringen   har   besluttet   at   følge   arbejdsgruppens   anbefalinger,   jf. Regeringsgrundlaget fra februar 2005. Som  første  led  i  denne  proces  er  sager  vedrørende  regulering  af  registrering  af motorkøretøjer mv. efter nærmere angivne bestemmelser i færdselsloven overført fra justitsministerens til skatteministerens sagsområde ved kongelige resolutioner af henholdsvis 18. og 25. februar 2005. 4.      Arbejdet  med  udformningen  af  den  mere  teknisk  betonede  del  af  denne
3 omorganisering er endnu kun i den indledende fase. De følgende kommentarer må læses i lyset heraf. 5.   I notitsen fra Motorkontoret i Hobro anføre s, at motorkontorerne er uvildige offentlige instanser, der undersøger om betingelserne for registrering er opfyldte. I mange  tilfælde  gøres  der  forsøg  på  at  lægge  pres  på  motorkontorerne  for  at  få foretaget ekspeditioner, selv om betingelserne ikke er opfyldte. ”Derfor kan der overhovedet ikke herske tvivl om, at der fremover vil blive indregistreret mange biler,  hvor  betingelserne  ikke  er  opfyldte,  hvis  forslaget  om  at  bilsælgere  skal kontrollere sig selv, bliver vedtaget.” Hertil bemærkes, at et regist  er som det påtænkte kan udformes således, at der i betydeligt omfang kan lægges systemmæssige spærringer ind, så registrering ikke kan ske, hvis visse betingelser ikke er opfyldt. Således vil registrering eksempelvis ikke kunne ske, hvis politiet har anm eldt til registret, at bilens nummerplader er inddraget. Tilsvarende, hvis synsvirksomheden har anmeldt, at bilen ikke er fremstillet rettidigt til syn. Sådanne spærringer kan, sammen med registret i øvrige, udformes, så de dækker alle de eksempler, der er nævnt i notitsen. I øvrigt vil det af et register som det påtænkte fremgå, hvornår en oplysning er registreret. Det vil således i vidt omfang efterfølgende kunne kontrolleres, om en registrering er foretaget uden at betingelserne herfor er opfyldte.   Det anføres da også i rapporten, at operatørerne vil blive underlagt en regelmæssig kontrol, ligesom de vil risikere betydelige økonomiske og juridiske sanktioner, hvis de misbruger systemet. Der  er  således  ikke  grund  til  at  antage,  at  kvaliteten  af  de  op lysninger,  der registreres i registret, bliver nævneværdigt forringet. 6.      I  notitsen  anføres,  at  den  gennemførte  privatisering  af  bilinspektionen  har medført, at oplysningerne i motorregistret ikke er aktuelle, idet der nemt kan gå 14 dage fra en bil er synet til den er registreret i motorregistret. Det er til stor irritation for  både  kunder  og  politiet.  ”Det  har  således  været  et  stort  tilbageskridt  for publikum og politiet, at Statens bilinspektion er blevet privatiseret.” Færdselsstyrelsen her herom   oplyst følgende. Det  er  korrekt,  at  der  kan  forekomme  uaktuelle  oplysninger  i  motorregistret. Færdselsstyrelsen har siden liberaliseringen af syn den 1. januar 2005 modtaget alle synsrapporter fra de nye, godkendte synsvirksomheder – undtaget Applus+ Bils   yn (det tidligere Statens Bilinspektion) – til indtastning i registret. Det har i de første måneder af 2005 ikke medført forsinkelser i o  pdateringen i forhold til tidligere, da der  kun  er  forløbet  en  til  to  dage,  før  man  i  motorregistret  har  kunnet  se opdateringen af en godkendelse. De nye synsvirksomheder er imidlertid vokset i antal og har taget større markedsandele fra Applus+ Bilsyn end forventet, og den
4 store  mængde  synsrappo  rter  giver  i  øjeblikket  anledning  til  ca.  10 -14  dages forsinkelse for opdatering. Forsinkelserne berører dog kun en mindre del af de foretagne godkendelser, ca. 10%,   svarende   til   markedsandelen   for  de  nye  synsvirksomheder,  og  det  er fortrinsvis et problem for de køretøjsejere, der i forvejen ikke har fået gennemført deres periodiske syn inden for fristen, der er ca. 75 dage. Ejerskifte foretages på motorkontoret på baggrund af en original synsrapport, og i disse  tilfælde  er  det  ikke  problematisk  med  en  evt.  manglende  opdatering. Færdselsstyrelsen har aftalt med Centra  lregisteret, at man orienterer de kunder, der ejerskifter en bil, som ikke er opdateret i motorregistret, om at man kan se bort fra bemærkningen  om  det  manglende  syn,  såfremt  bilen  er  godkendt  inden  for  de seneste to uger. Færdselsstyrelsen skal endelig anføre, at et    nyt synssystem, eSYN, allerede er i drift og under test hos mange af de nye synsvirksomheder. Dette nye system forventes i drift fuldt ud i løbet af en m å ned ved alle synsvirksomheder. eSYN sender dagligt opdatering til motorregistret for alle foretagne syn og vil øjeblikkeligt medføre, at motorregistret er ajour allerede dagen efter godkendelsen. 7.      I  notitsen  anføres,  at  ”hvis  det  bliver  overladt  til  bilhandlerne  at  opdatere motorregistret og udlevere nummerplader er der ingen tvivl om, at opdateringen vil blive  prioriteret  lavt.  Hellere  passe  kunderne  i  butikken  end  at  få  opdateret registreringen.” ”Det vil sige, at der nemt kan komme til at køre biler rundt med nummerplader på, der vil få senere registreringsdato og dermed kører rundt uden forsikring i en periode.”   Hertil bemærkes, at mulighederne for registrering på et mangelfuldt grundlag er meget begrænset, jf. bemærkningerne ovenfor under punkt 5. I   øvrigt   er   mulighederne   for   at   udlevere   nummerplader,   uden   forudgående registrering, forbundet med en høj grad af risiko for efterfølgende opdagelse. I rapporten anføres følgende tre tiltag, der kan øge sikkerheden i en model med mange nummerpladeoperatører: Der kræves særlig tilladelse for forhandlere, som vil være nummerpladeoperatører. Der  indføres  hjemmel  til  betydelige  økonomiske  og  juridiske  sanktioner overfor forhandlere, som misbruger systemet. Regelmæssig kontrol fra myndighederne. Herudover vil ToldSkat gennemført en betydelig informationsvirksomhed overfor operatørerne inden iværksæ ttelsen.
5 8.   I notitsen anføres, at motorregistret i dag er et lukket register, som kun ganske få har adgang til. ”Hvis vi får et nyt register hvor 1.500 private virksomheder har adgang  til  fortrolige  oplysninger  er  der  ikke  tvivl  om  at  der  vil  blive  udleveret mange flere oplysninger også af privat karakter.”    Hertil bemærkes, at operatørerne ikke får en almindelig adgang til at trække på de oplysninger,   der   er   registreret   i   registret.   En   operatør   kan   kun   trække   på oplysninger,  der  er  relevante  for  en  registrering  eller  afmelding  af  et  køretøj. Misbrug vil i vidt omfang kunne opdages, jf. bemærkningerne ovenfor under punkt 5. I  øvrigt  er  de  oplysninger,  der registreres i dette register, ikke personfølsomme oplysninger,  men  alt  overvejende  almindeligt  fortrolige  oplysninger.  Sådanne oplysninger er omfattet af den almindelige adgang til offentlighed i forvaltningen efter offentlighedsloven og lov om registrering af personoplysninger. Det vil blive tilstræbt gennem information og kontrol at dæmme op for eventuelt misbrug af de registrerede oplysninger.    9.   I notitsen anføres, at forestillingen om, at den foreslåede omorganisering vil gøre det nemmere for kunden, idet han skal kunne henvende sig til bilfirmaet og køre derfra i den nye bil, uanset om d et er aften eller weekend, er en tænkt situation. I praksis skal der ordnes mange andre ting end registrering i forbindelse med et bilkøb. ”I dag henvender kunden sig også kun et sted, nemlig til autoforhandleren, som sørger for indregistreringen. Er det e n handel mellem private henvender man sig normalt også kun eet sted, nemlig til motorkontoret.”   Hertil bemærkes blot, at det utvivlsom vil gøre tilværelsen lettere for den enkelte bilejer, hvis bilejeren kan vælge mellem omkring 1.500 private operatører    og 30 offentlige operatører, når bilen skal registreres eller afmeldes. 10 .   I notitsen anføres, at indlevering af forsikringsbevis vil kunne ske digitalt til det nuværende motorregister. ”Det behøver man ikke lave et nyt motorregister for at kunne gøre .” Hertil   bemærkes,   at   synspunktet   naturligvis   er   rigtigt.   Men   den   påtænkte digitalisering af motorregistreringen har karakter af en samlet digital pakke, der indeholder   tekniske   løsninger,   der   ikke   umiddelbart   kan   indarbejdes   i   det nuværende registrerin  gssystem, jf. bemærkningerne ovenfor under punkt 5. 11 .   I notitsen anføres, at det vil give forhandlerne en lettelse på 60,4 mio. kr. ”Det er et urealistisk højt tal.” Hertil bemærkes, at skønnet bygger på erhvervslivets egne oplysninger. 12 .   Samme nfattende er det min opfattelse, at en omlægning af motorregistreringen som anbefalet i rapporten om Digital Motorregistrering kan ske på en betryggende måde og være til stor fordel for borgere og virksomheder.