Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Politikontoret
Sagsnr.:
2005-150-0093
Dok.:
AKJ40220
Slotsholmsgade 10
Telefon: 33 92 33 40
E-post: [email protected]
1216 København K
Telefax: 33 93 35 10
Internet: http://www.jm.dk
Endelig besvarelse af spørgsmål nr. 137 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del).
Spørgsmål:
Agter ministeren at foretage sig noget oven på de mange fejl på alarmcentralen i
Slagelse, for at sikre at brugerne får en tryg og ordentlig behandling? Der he nvises
til omtalen i artikler i Sjællandske Medier.
Svar:
I spørgsmålet henvises til en række artikler i Sjællandske
medier fra april og maj 2005, hvori
der blev rejst kritik af alarmcentralen i Slagelses håndtering af nødopkald.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet udtalelser fra Rigspoli-
tichefen og Politimesteren i Slagelse.
Det fremgår af Rigspolitichefens udtalelse, at de politibetjente alarmcentraler i 2000 blev væ-
sentlig omlagt med henblik på at give befolkning en en bedre og hurtigere betjening. Antallet
af politibetjente alarmcentraler blev i den forbindelse reduceret fra de hidtil 40 til 8 alarmcen-
traler. Den ene af disse er placeret i Slagelse politikreds. I forbindelse med den geografiske
omlægning blev cent ralerne moderniseret i teknisk henseende, ligesom alarmoperatørerne
gennemgik et omfattende efteruddannelsesforløb. I dag bliver alarmoperat ø
i-
dereuddannet for at sikre en god og professionel behandling af nødopkald ene.
Politimesteren i Slagelse har i sin udtalelse mere generelt redegjort for antallet af nødopkald
til centralen i 2003-2004. Det fremgår af udtalelsen, at der i den nævnte periode har været ca.
220.000 opkald til centralen, og at der i 8 tilfælde har været tale om en uhe
nsigtsmæ ssig be-
handling af disse opkald.