Besvarelse af spørgsmål    nr. 124 (alm. del, L 65 - bilag 16), som Retsudvalget har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 4. maj 2005 Spørgsmål: "Ministerens  kommentar  udbedes  til  artiklen  i  Rettid  2005  af  lektor  Gerd Battrup,  Roskilde  Universitetscenter:  Grundloven,  kommunalreformen  og regionerne." Svar: 1. Artiklen i Rettid 2005 omhandler forholdet mellem på den ene side kom- munalreformen, herunder særligt for slag til lov om regioner og om nedlæ g- gelse af amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab   og  forslag  til  lov  om  regionernes  finansiering,  og  på den  anden  side  grundlovens  §  82  og  Europarådets  konvention  om  lokalt selvstyre. For så vidt angårforholdet mellem kommunalreformen og grundlovens § 82 henvises  i  det  hele  til  Justitsministeriets  besvarelse  af  spørgsmålet,  der tillige er stillet til justitsministeren.   I dette svar omtales alene forholdet mellem kommunalreformen og Europa- rådets konvention om lokalt selvstyre. Lektor  Gerd  Battrup  har  i  artiklen  anført,  at  forslagene  til  lov  om  regioner m.v.  og  lov  om  regionernes  finansiering  ikke  er  i  overensstemmelse  med den nævnte konventions bestemmelser om lokale myndigheders økonom  i- ske midler. Hun har i den forbindelse fremhævet bestemmelserne  i konven- tionens artikel 9   om lokale myndigheders økonomiske midler. Gerd Battrup har i artiklen henvist til, at indenrigs- og sundhedsministeren over for Amtsrådsforeningen har givet udtryk for, at de fremtidige regioner efter  hans  opfattelse  ikke  –  som  amtskommunerne  –  vil  være  o mfattet  af konventionen, idet regionerne ikke er amtskommuner og ikke kan sidestil- les hermed, og at Danmark kan undlade at beslutte, at regionerne skal væ- re omfattet af konventionen. Efter  Gerd  Battrups  opfattelse  vil  regionerne  væ re  omfattet  af  konventio- nen, idet de etableres ved en sammenlægning af amt skommuner, og idet regionerne  vil  overtage  nogle  af  amternes  opgaver  samt  hovedparten  af deres personale og aktiver. Imidlertid vil Danmark med 6 måneders varsel Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 26. maj 2005 Kontor: 1.k.kt. J.nr.: 2005-20142-2 Sagsbeh.: jro Fil-navn: Lovforslag.regioner/Retsudvalget spørgsmål 124 Kon vention
2 kunne  opsige  konventionen  for  så  vidt  angår  amtskommunerne  og  regio- nerne. Gerd  Battrup  har  endelig  anført,  a t  Europarådets  Kommunalkongres  for tiden evaluerer det danske kommunestyre, og at kommunalreformen efter hendes opfattelse sandsynligvis vil blive udsat for kritik. 2. Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan i anledning af det af lektor Gerd Battrup anførte   om regionernes status i forhold til konventionen henvise til notat af 27. september 2004 om forholdet mellem regeringens aftale med Dansk  Folkeparti  om  en  strukturreform  og  Europarådets  konvention  om lokalt selvstyre. Notatet blev sendt til Folketingets Kommunaludvalg den 5. oktober  2004 (Folketingsåret  2004-05,  1.  samling,  Alm.  del  –  bilag  6).  En kopi af notatet vedlægges. Af  notatets  afsnit  3.1.1.  fremgår  bl.a.,  at det  er  ministeriets  opfattelse,  at regionerne  ikke  vil  være  omfattet  af  den  erklæring,  Da  nmark  i forbindelse med ratifikationen  i  1988  af konventionen  afgav  om,  at konventionen  skal gælde for kommuner og amtskomm uner. Det  fremgår om  baggrunden  herfor,  at  regionerne  ikke  er  amtskommuner og  ikke  kan  sidestilles  med  disse.  Ikke  blot  vil  de  fem  nye  regioner  være væ sentligt større end de nuværende amtskommuner. Regionernes rolle vil også være forskellig fra amtskommunernes og kommunernes. Regionerne er  særlige  myndigheder  etableret  på  regionalt  niveau  med  henblik  på  at varetage en begrænset vifte  af opgaver, som det vurderes kræver et bredt befolkningsmæssigt underlag. For at finansiere netop disse opgaver er der etableret  et  finansieringssystem,  der  adskiller  sig  fra  det,  der  gælder  for kommunerne og de nuværende amt skommuner.   Af notatets afsnit 3.1.2. fremgår endvidere, at det er ministeriets opfattelse, at konventionen gælder for alle former for lokale myndigheder, men alene for  regionale  myndigheder,  hvis  de  enkelte  medlemslande  har  truffet  be- slutning herom. Det  er  i  den  forbindelse  ministeriets  holdning,  at  de  kommende  regioner ikke  vil  være  omfattet  af  konventionen,  og  at  det  vil  være  i  overensste  m- melse  med  konventionen,  at  Danmark  i  forbindelse  med  en  kommende strukturreform undlader at beslutte, at regioner skal være omfattet af ko n- ventionens bestemmelser. 3.  Vedrørende  det  anførte    om  Europarådets  Kommunalkongres  kan  mini- steriet  oplyse,  at  Europarådets  Kommunalkongres  løbende    monitorerer forholdene vedrørende lokalt og regionalt demokrati i me dlemslandene. Som  led  i  dette  arbejde  monitorerer  Kommunalkongressen  for  tiden  –  for første gang   – de danske forhold vedrørende lokalt og regionalt demokrati. Kongressen  har  således  aflagt  besøg  i  Danmark  i  september  2004  og marts 2005. Ved besøgene har   Kommunalkongressen afholdt møder med
3 Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet,  KL,  Amtsrådsforeningen,  Folketingets Kommunaludvalg samt en ræ kke andre aktører. På denne baggrund er der udarbejdet et rapportudkast, der er godkendt af Kommunalkongressens  Institutionelle  Komité  den  15.  april  2005,  og  som skal drøftes på Kommunalkongressens Pl enarforsamling den 1. juni 2005. Rapportudkastet,    der    er    tilgængeligt    på    Europarådets    hjemmeside (www.coe.int), vedlægges. Vedrørende indholdet af  rapportudkastet henvises til ministeriets besvarel- se af spørgsmål nr. 41  (L 65) fra Folketingets Kommunaludvalg. En kopi af besvarelsen vedlægges. Det fremgår  heraf,  at rapportudkastet  indeholder  en  beskrivelse  af  de  nu- værende forhold vedrørende fordelingen af opgaver i den offentlige se  ktor i Danmark  og  om  styrelse,  finansiering  m.v.  af  kommuner  og  amtskommu- ner.  Endvidere  indeholder  udkastet  en  beskrivelse  af  kommunalreformen og  aspekter  af  reformen  i  relation  til  Europarådets  konvention  om  lokalt selvstyre. Det fremgår endvidere, at de kommende regioners status i relation til kon- ventionen i udkastet fremhæves som kontroversiel, idet regionerne får be- grænsede  opgaver  og  ikke  får  ret  til  skatteudskrivning.  Desuden  fremgår det, at det i udkastet bemærkes, at regionernes adgang til at indgå samar- bejde med andre regioner eller med kommunerne er begrænsede. Endvidere fremgår det, at monitorerne i udkastet opfordrer til, at regionerne bliver  omfattet  af  konventionen  –  helst  alle  konventionens  bestemmelser, men  om  nødvendigt  med  undtagelse  af  vi sse  bestemmelser.  Monitorerne henviser i den forbindelse til Europarådets bestræbelser på i Europa gene- relt at udvide anvendelsesområdet for reglerne om lokalt selvstyre. Det fremgår tillige, at monitorerne i rapportudkastet anerkender, at proble- mer i forhold til konventionen kan undgås, hvis det besluttes, at regionerne ikke  skal  være  omfattet  af  konventi onen,  der  efter  sin  ordlyd  omhandler ”lokale  myndigheder”.  I  rapportudkastet  anerkendes  således  regeringens synspunkt  som  beskrevet  i  pkt.  2  om,  at  konventionen  ikke  omfatter  de kommende regioner, med mindre regeringen træffer beslutning he rom. Det anføres endvidere  i besvarelsen af spørgsmål nr. 41 (L 65) , at monito- rernes opfordring til, at regionerne bliver omfattet af Europarådets konven- tion om lokalt selvstyre, efter Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse er politisk og ikke juridisk, og at regeringen efter lovforslagenes vedtagelse vil  tage  stilling  til,  om  regeringen  skal  træffe  beslutning  om,  at  regi onerne bliver omfattet af konventionen.