Justitsministeriet Lovafdelingen Kontor: Strafferetskontoret Sagsnr.: 2005-792-0062 Dok.: CHA40204 Besvarelse  af  spørgsmål  nr. 117  af  29.  april  2005  fra  Folketingets  Retsudvalg  (REU  alm. del). Spørgsmål   nr. 117: ”Hvilke initiativer vil ministeren tage for at nedsætte behandlingstiden ved domst   o- lene i voldssager, hvornår bliver disse  initiativer sat i værk og hvilken effekt fo  rven- tes af disse initiativer?” Svar: Som nævnt under   behandlingen af samrådsspørgsmål F    den 28. april 2005 har Domstolsstyrelsen i de seneste år  taget en række initiativer   for at nedsætte behandlingstiden   i de særlige voldss  ager. I 2001 udsendte Domstolsstyrelsen et cirkulære til byretterne med en række forslag til ændrede rutiner  og  sagstilrettelæggelse  i  voldssager,  der  bl.a.  også  inddrager  anklagemyndigheden  og forsvarsadvokaterne.   Derudover kontaktede Domstolsstyrelsen i foråret 2003 alle byretter, hvor 50 pct. eller flere af de særlige voldssager i 1. halvår af 2002 ikke var blevet afsluttet inden for 37 dage, og anm   odede disse retter om at forklare årsagen til fristoverskridelserne. Dette tiltag har ef ter Domstolsstyrel- sens  opfattelse  bl.a.  medvirket  til  at  skabe  øget  opmærksomhed  omkring  vigtigheden  af   ,  at  de særlige voldssager behandles hurtigt  . Derudover er det styrelsens vurdering, at denne henvendel- se har medvirket til at nedbringe andelen af sager i 2003 og 1. halvår af 2004, hvor retternes fo r- hold har været årsag til forsinkelsen. I 2003 etablerede Domstolsstyrelsen endvidere en ”bedste praksis ”- ordning på domstolsomr å det. Ordningen indebærer, at 4 konsulenter formidle  r gode ideer om sags- og arbejdstilrettelæggelse m.v. ved byretterne. Konsulenterne tilbyder at tage ud til retterne med henblik på  at  drøfte  en effektivisering af retternes arbejdsgange, herunder også i relation til behandli ngen af de særlige voldssager.
- Med henblik på  at øge målo  pfyldelsen yderligere kontaktede Domstolsstyrelsen i begyndelsen af februar 2005 endvidere alle byretter med en målopfyldelse på mindre end 60 pct. Der blev i den forbindelse  også  rettet  henvendelse  til   de  byretter,  hvor  fristoverskridelserne  alene  eller  helt overvejende  kan  henføres  til  eksterne  forhold,  herunder  forsvarsadvokate rne,  anklagerne  eller ude blivelse af tiltalte eller vidner m.v. I den forbindelse opfordrede styrelsen retterne til at kon- takte en af de 4 ”bedste praksis”  -konsulenter, som Domstolsstyrelsen har ansat, med henblik på at  drøfte,  hvilke  initiativer  der  kan  tages  for  at  opnå  en  højere  målopfyldelse.  Sa mtidig  under- stregede  Domstolsstyrelsen  mere  generelt  over  for  de  pågældende  byretter  vigtigh   eden  af,  at voldssager behandles inden for 37-dages fristen. Det er Domstolsstyrelsens forventning, at dette tiltag vil kunne bidrage til, at målsætningen for sagsbehandlingstiderne fremover i endnu højere grad opfyldes. Under hensyn til, at årsage  rne til fristoverskridelserne  primært  er  forhold,    som  retten  ikke  har  indflydelse  på,   må  man  dog  være opmærksom på, at der     –  uanset Domstolsstyrelsens tiltag  – målsætningen om en sagsbehandlingstid på 37 dage ved byretterne ikke vil kunne opfyldes. Det er min forventning, at de tiltag, som Domstolsstyrelsen allerede har iværksat for at forbe  dre sagsbehandlingstiden i voldssagerne, og den forøgede opmærksomhed, som styre   lsen har på de t- te område,  vil kunne medvirke til, at der på ny kan ske en stigning i antallet af s ager, der behand- les inden for 37-dages fristen. Justitsministeriet  vil  følge  udviklingen  nøje  og  bl.a.  i  lyset  af  den  næste  statusredegøre lse  fra Domstolsstyrelsen i slutningen af 2005 overveje, hvorvidt der skal iværksættes yderligere init ia- tiver med henblik på at sikre, at de fastsatte målsætninger i højere grad opfyldes.