Vedlagt fremsendes i 5 eksemplarer endelig besvarelse af spørgsmål nr.  103 (Alm. del), som Folke- tingets Retsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 13. april 2005. Spørgsmålet er besvaret foreløbigt den 24. maj 2005. Med venlig hilsen Lars Løkke Rasmussen /Carsten Grage Folketinget Retsudvalget Christiansborg 1240 København K 5. juli 2005 2005-5410-1 cg
INDENRIGS- OG SUNDHEDSMINISTERI ET Dato: 5. juli 2005 Kontor: CPR-kontoret J. nr.: 2005-5410-1 Endelig besvarelse af spørgsmål nr. 103 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den  13. april 2005 Spørgsmål: ”Ministeren bedes kommentere artiklen i Fyens Stiftstidende den 9. april 2005: ”Firmaer har adgang til CPR” Svar: Som oplyst i min foreløbige besvarelse af 24. maj 2005, har spørg  smålet om private virksomheders web-adgang til CPR været under behandling i Datatilsynet. ./.  Datatilsynet har den 22. juni 2005 afgivet vedlagte udtalelse i sagen. Datatilsynet har bl.a. udtalt, - at CPR-kontoret ikke kan antages at være forpligtet til  at føre ko ntrol med, om en virksomhed mv., som modtager eller anmoder om at modtage CPR-oplysninger i henhold til CPR-lovens § 39, er berettiget til at behandle oplysningerne efter persondataloven, - at det må anses for at være i overensstemmelse med CPR-loven og dennes forudsætninger samt persondataloven, at CPR-kontoret giver bl.a. udenlandske ambassader adgang til at fo- retage enkeltopslag i CPR via CPR Søg, og - at  oplysningerne  i  CPR-kontorets  sikkerhedslog  for  CPR  Søg  efter  Datatilsynets  opfattelse falder uden for det, som er omfattet af den registreredes indsigtsret. Datatilsynet har endvidere foreslået, at CPR-kontoret såvel i vilkårene for CPR Søg som i hvert en- kelt udtræk af CPR -oplysninger, der foretages via CPR Søg, indsætter oplysning om, at modt  ageren skal være opmærksom på, at vedkommende kan have oplysningspligt efter persondat aloven over for den registrerede.
Datatilsynet  har  endelig  udtalt,  at  der  efter  tilsynets  opfattelse  kan  være  grund  til  at  overv eje,  om særlige grupper, f.eks. flygtning e, bør informeres om, hvad registreringen i CPR ind ebærer, og om mulighederne for at få navne- og adressebeskyttelse mv. Datatilsynet anbefaler således, at det overvejes, om der under en eller anden form kan gives infor- mation herom til flygtninge, for hvem videregivelse af CPR-oplysninger kan tænkes at indebære en særlig ris iko. Jeg kan hertil oplyse, at CPR-kontoret er indstillet på at følge Datatilsynets forslag, hvorefter der  i såvel  vilkårene som i forbindelse med den konkrete brug af CPR Søg   indsættes  oplysning om, at modtageren skal være opmærksom på, at vedkommende kan have oplysningspligt efter persondat a- loven over for den registrerede. Endvidere  vil  der  blive  taget  kontakt  til  Ministeriet  for  Flygtninge,  Indvandrere  og  Integration  med henblik på en vurdering af, hvorvidt der er behov for information til flygtninge, for hvem videregivelse af CPR-oplysninger kan tænkes at indebære en særlig risiko.