STATSMINISTERIET Dato: 10. maj 2005 J.nr.: 500-0016 Sagsbeh.: nm Notat Besvarelse af samrådsspørgsmål B fra Folketingets Politisk   - Økonomiske Udvalg Nedenfor følger en redegørelse for ba  ggrunden for, at regeringen har nedsat et Globaliseringsråd. Den opgave, som Globaliseringsrådet skal løse, er helt speciel. Det er ikke en opgave, som vil kunne løses af regeringen selv. Og det er he l- ler ikke en opgave, som svarer til den, som løses af Velfærdskommi   s- sionen eller af Tænketanken om fremtidens vækst. Udgangspunktet er, at vi i dag oplever en åbningen af verden, som vi har ønsket os. Åbningen af Kina og Østeuropa i disse år giver disse lande, men også Danmark, en række muligheder. Men globaliseringen indebærer også nogle risici. Globaliseringen har nogle tendenser i sig, der kan skabe øget ulighed i de vestlige samfund. Det kan betyde opsplitning af det danske sam- fund i en veluddannet elite, som får gode og vellø  nnede job, og en gruppe med utilstrækkelig uddannelse, som bliver hægtet af udvikli n- gen. Der er en risiko for, at vi med den skærpede konkurrence ikke vil kunne fastholde Danmarks position blandt de rigeste lande i verden, fordi andre lande vil overhale os. Derfor skal vi ruste Danmark. Vi skal forstærke vores konkurrenc  e- kraft og vores sammenhængskr  aft. Og det skal vi gøre ved at styrke vores uddannelser. Øge vores fors  kning. Få større udbytte af ny viden og forskning. Skabe flere nye vækstvirksomheder. Ved en bred in  d- sats, som får alle grupper i sa mfundet med. Regeringen vil i løbet af det næste år udarbejde en samlet strategi for at ruste Danmark. Det er en meget stor og ambitiøs opgave, som kr æ-
- 2 - ver, at brede kredse i det danske samfund arbejder sammen om at løfte dette projekt. Der er nedsat et særligt Globaliseringsråd. Det har to hovedo   pgaver: Det skal rådgive regeringen inden for de konkrete indsatsomr å der: Uddannelse, forskning, innovation, iværksættere og konkurrencedy g- tighed. Og det skal herudover medvirke til at skabe en bred debat og øge b efolkningens kendskab til udfordringer. Regeringen ønsker på den måde at drøfte globaliseringens udfordri n- ger og det danske svar herpå med repræsentanter for brede kredse    på arbejdsmarkedet. Både på lønmodtager   - og arbejdsgiverside. Og med enkeltpersoner inden for blandt andet uddannelses- og forskningsver- denen, som hver især på deres felt har gl   obaliseringen inde på livet. Og har nyttige erfaringer, som kan give os bedre grundlag for at for- mulere en offensiv strategi. Ideen til et sådant Globaliseringsråd stammer fra Finland, hvor et li  g- nende råd har v irket under den finske statsminister. Regeringen lægger vægt på, at der nu arbejdes frem mod en samlet strategi. Fordi der nu er brug for handling. Derfor ser sammensætni  n- gen af globaliseringsrådet ud, som den gør. Det er vigtigt for regeringen, at den fornyelsesproces, som skal ruste Danmark bedre til den globale økonomi, inddrager alle grupper i sa m- fundet. Herunder selvfølgelig både lønmodtagere og erhvervsfolk. Lovgivning alene kan ikke gøre det. En fornye lsesproces i Danmark handler i vid udstræknin  g om holdningen til omstilling og fornyelse. Og her har organisationerne en særlig rolle. Regeringen har bevidst ikke valgt at sammensætte et råd med teoret   i- kere eller folk, som skal forsøge at forudsige, hvordan verden vil se ud om 20 eller 30 år. Det er  fejlagtigt at tro, at man kan forudsige, hvad Danmark konkret skal leve af at producere i fremtiden. Og hvilke tek- nologiske fremskridt vi kan forvente i de kommende å rtier. Der er derimod stor sikkerhed om, at uddannelse, viden og omstil- lingsevne vil spille en stadig større rolle. Og at alle grupper skal rustes i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet bedre til fremtiden. De r- for har regeringen lagt vægt på at få et Globaliseringsråd, som har e n- gagerede personer med tæt berøring med det praktiske liv på disse områder og med brede dele af befolkni ngen.   
- 3 - Regeringen er overbevist om, at Globaliseringsrådet både kan udvikle nye ideer og bidrage til den brede debat, som er nødvendig for forn y- elsesprocessen. Globaliseringsrådet har nu haft det første rigt  ige møde. Arbejdet i Globaliseringsrådet tegner lovende. Og forventningen er, at rådet vil løfte sin o pgave om at rådgive regeringen. Globaliseringsrådet har en helt speciel opgave, som ikke vil ku nne løses ved et embedsmandsarbejde eller af et udvalg, so m udelukkende består af eksperter og sagkyndige. Og det er en bred dagsorden, som omfatter bedre uddannelser, forsk- ning, innovation osv. En bred dagsorden, som adskiller sig fra det, som Velfærdskommissionen og Tænketanken arbejder med. Globaliseringsråd ets arbejde vil blive tilrettelagt sådan, at andre org a- nisationer og sagkyndige end dem, som er medlemmer af rådet også inddrages. Der vil blive invitere sagkyndige fra ind- og udland til at holde oplæg for rådet. Og andre organisationer vil blive inddrage   t i forbindelse med rå dets drøftelser af de enkelte områder inden for f.eks. uddannelse, forskning og iværksætteri. Rådets arbejde vil i vidt omfang kunne følges af offentligheden og pressen. I form af en række papirer, som bliver offentligt tilgængelige. Og i form af pressemøder i forbi ndelse med møderne i rådet. Denne offentlighed er vigtig, da der er tale om et fornyelsesprojekt, som kræver aktiv medvirken fra alle dele af samfundet. Fra det offen  t- lige, fra vore virksomheder, fra vore organisationer, og fra den enkelte borger og medarbejder.