EC-DG TREN
Udfasning af olietankere og skibsophugningsindustrien
Endeligt udkast
Juni 2004
Resume
Undersøgelsen
I juli 2003 vedtog EU lovgivning, der skulle fremme udfasningen af enkeltskrogede olietankere. Senere
vedtog Den Internationale Søfa rtsorganisation IMO lignende regler, som potentiel kan påvirke den
samlede verdensflåde af enkeltskrogede olietankere. På opfordring fra Europa -Parlamentet bad Europa-
Kommissionens Generaldirektorat for Energi og Transport COWI A/S om at udføre denne
undersøgelse Implications of the accelerated phase out scheme of single hull tankers proposed by the
EU for the world ship scrapping and recycling industry (Virkninger af den foreslåede EU -ordning for
fremskyndet udfasning af enkeltskrogede olietankere for den samlede skibsophugnings
-
og
genanvendelsesindustri). Formålet med undersøgelsen er at klarlægge de mulige virkninger af en
markant stigning i antallet og mængden af skibe, der skal ophugges i årene efter ikrafttrædelse af EF
-
forordning nr. 1726/2003 og IMOs ændring i 2003 af MARPOL Bilag I.
Undersøgelsen har fire hovedformål:
at vurdere den samlede ophugningskapacitet på grundlag af historisk materiale
at vurdere de virkninger, som fremskyndet udfasning af enkeltskrogede skibe vil have for
ophugningsindustrien, i relation til ophugningsvolumen i fremtiden
at udarbejde en oversigt over anlæg, som arbejder med miljøvenlig genanvendelse, og
at beskrive og drøfte indholdet af internationale regler, som er relevante for
ophugningsindustrien, og mulighederne for at håndhæve reglerne.
Undersøgelsen bygger på den hovedantagelse, at forsvarlig ophugning af skibe er en gavnlig aktivitet,
både i forhold til bæredygtighed; til skabelse af arbejdspladser for et anseeligt antal mennesker; og for
tilvejebringelsen af stål i lande, hvor ophugning finder sted. Forsvarlig ophugning af skibe sikrer
desuden en bæredygtig udvikling af skibserhvervet som helhed.
På trods af dette sker skibsophugning i disse lande i praksis ofte på en sådan måde, at selv basale
sundheds-, sikkerheds
-
og miljønormer krænkes.